teatr w wałbrzychu teatr w wałbrzychu
A A + A ++
ikona ikona
WESELE! Gramy tylko w niedzielę 8.05 o 19:00!

Drodzy Widzowie!

Z przyczyn niezależnych od Teatru jesteśmy zmuszeni odwołać piątkowy i sobotni (6, 7 maja) pokaz WESELA w reż. Wojtka Klemma.

Zapraszamy na niedzielę, 8 maja, kiedy spektakl odbędzie się zgodnie z planem!

Wszystkich Państwa chcących przebookować swoje bilety na niedzielny pokaz, zachęcamy do kontaktu z Biurem Współpracy z Publicznością pod numerami 74 648 83 01-03 lub 535 778 816.

Niech ostatnie w sezonie WESELE będzie okazją do zwieńczenia majówki. Zapraszamy!

OBKUP SIĘ W BILETY W MAJU!
OBKUP SIĘ W BILETY W MAJU!
Nasza comiesięczna promocja trwa przez cały czwartek 5 maja!
Bilety na wszystkie spektakle kupicie w cenie 25 zł, w kasie teatru i online na www.bilety.teatr.walbrzych.pl !
a co gramy?
Pełny repertuar znajdziecie tutaj: REPERTUAR
Warsztaty w ramach projektu ZAPRACOWANI. Rezydencje Dramaturgiczne w Wałbrzychu

W marcu 2022 roku rozpoczęliśmy unikatowy program rezydencyjny dla pisarzy. Autorski projekt kierownika literackiego teatru Tomasza Jękota, to  przestrzeń powołana dla stworzenia  odpowiednich warunków dla powstania nowych tekstów dramatycznych, bez presji czasu, z dostępem do zaplecza merytorycznego i artystycznego.

Głównym tematem poszukiwań artystycznych jest PRACA: jako fakt i jako metafora. Projekt ZAPRACOWANI jest przestrzenią otwartą na dialog i pracę badawczą. Ma także olbrzymi potencjał aktywizacyjny lokalnej społeczności – teksty powstają na podstawie rozmów i spotkań.

Pierwszą artystką zaproszoną do udziału w rezydencji jest Małgorzata Maciejewska – reżyserka, dramatopisarka, autorka głośnej adaptacji „Jak być kochaną” w Teatrze Narodowym i przedstawienia „Iwanow. Człowiek, który śpi” w wałbrzyskim teatrze. Maciejewska w swoich poszukiwaniach artystycznych skupia się na sytuacji Ukrainek i Ukraińców, którzy na przestrzeni ostatniego czasu przybyli do Polski – zarówno osób uciekających przed wojną, jak i tych, którzy są w naszym kraju już od pewnego czasu. Oddać tym osobom podmiotowość i zaprosić do rozmowy, wysłuchać ich i spróbować zrozumieć ich potrzeby i marzenia.

„Co to znaczy pracować w sytuacji wojny? Czy praca może nam pomóc to przetrwać?” – pyta autorka. Różne są strategie Przybyszów. Niektórzy oddają się poszukiwaniu pracy, niczym namiastki normalności. Jednak szybko orientują się, że o to jest trudno. Język blokuje porozumienie. Doświadczenie i kariera zostały w obcym kraju. Tu jesteśmy nikim. Jak zaczynać od zera? Może lepiej nie zaczynać? Może lepiej ukryć się i przeczekać? Może to wystarczy? Przetrwać? Zatrzymać czas, jak na wyobrażonych wakacjach. Zaczyna się lato. Zatrzymać czas. Ale to nie są wakacje. Czyjś mąż jest na wojnie. Czyjś syn walczy w Donbasie. Czyjaś babcia uciekła do Zamościa z Truskawca. Z jedną torebką. To nie są wakacje. Nie da się po prostu zatrzymać czasu. Nie da się zamknąć oczu i powiedzieć po dziecinnemu: mnie nie ma. Obudzę się, gdy to się skończy. Trzeba pracować nad codziennym przetrwaniem. A to nadspodziewanie ciężka praca.

Czy praca to tylko zarabianie na życie? Na jego wygody i codzienność? Teraz, w tym dziwnym, obcym, dramatycznym czasie PRACA to coś mniej i coś więcej niż to jednocześnie. Coś mniej, bo nie zawsze jest zarobkowa, coś więcej – bo reguluje rytm oddechu, snu i czuwania, jest potrzebna jak powietrze. Mamy więc do wykonania wspólną pracę. Musimy się naprawdę poznać. Musimy sobie pomóc. Jak to zrobić? Teatr jest laboratorium eksperymentu WSPÓLNEJ PRACY.

Nie wymaga wyprodukowania działającej części do pralki, ale daje przestrzeń i czas by się porozumieć, by wyobrazić sobie ramy naszej nowej sytuacji. W której znaleźliśmy się niespodziewanie.

– Będziemy w tym projekcie przechodzić wspólnie przez wszystkie fazy współ-pracy. – mówi Maciejewska – Poznanie się. Podzielenie się historią. Konstruowanie opowieści. Wypracowywanie wspólnego głosu. Praca nad tekstem. Praca nad kondycją performerską (warsztaty). W końcu praca nad pokazem. Chcemy pokazać, że umiemy razem. Że umiemy razem PRACOWAĆ. Jest to sytuacja laboratoryjna. Eksperyment na żywej tkance konstruującej się wspólnoty tymczasowej. – dodaje.

Praca badawcza tej rezydencji bazuje w dużej mierze na żywych ludziach i ich historiach. Jednocześnie autorka zamierza oddać głos tym, którzy są w obecną sytuację zaangażowani: Ukraińcom, którzy przeżyli i przeżywają największą tragedię w swoim życiu, ale też Polakom, którzy postawieni w sytuacji dla nich nowej zdają egzamin z humanitaryzmu. Aby znaleźć wspólne przestrzenie porozumienia Teatr zaprasza na otwarte warsztaty, które pozwolą na spotkanie ponad językami, ponad traumami dla wszystkich zainteresowanych. Warsztaty poprowadzi Miłosz Pietruski, aktor i pedagog wrocławskiej filii Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego, odbędą się 22 maja 2022 r. na Scenie Kameralnej Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu. Udział – symboliczne 8 zł. Zapraszamy wszystkich chętnych, warsztaty mają charakter inkluzywny. Warsztaty poprzez dramę to interaktywna metoda terapii, wykorzystująca nasze naturalne zdolności do wcielania się w rolę. Dzięki ćwiczeniom dramowym zawiązujemy pozytywne relacje społeczne, wzmacniamy swoje poczucie integralności, czujemy się bezpiecznie, uczymy się jak w sposób odważny i kreatywny podchodzić do codziennych zadań.  Zapisy przyjmujemy telefonicznie u pedagożki teatru Nikoli Olszak: 74 648 83 15, lub w Biurze Współpracy z Publicznością: 74 648 83 03 i 535 778 816, a także mailowo: pedagogteatru@teatr.walbrzych.pl. liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.

 

ORFI i NARUTOWICZ

W tym tygodniu przyglądamy się mitom! Po pierwsze: ORFI –  klasyczny, jeden z najbardziej znanych mitów o Orfeuszu i Eurydyce – jak możemy go dziś odczytywać? Orfi wyrusza w podróż do Hadesu po tym, jak Eura odeszła. Ale czy jej odejście to na pewno śmierć? I co jeśli Eura wcale nie chce wracać?

Druga propozycja tego tygodnia opowiada o mitach zabójstw na tle politycznym. NARUTOWICZ powiedział: kula, która mnie trafi, niech będzie mądra to odbywająca się w przestrzeni warszawskiej galerii Zachęta błyskotliwa gonitwa słowna między – wydawałoby się zupełnie niepasującą do siebie – czwórką postaci, które wśród gęstwiny interpretacji i odniesień próbują rozeznać się w wadach i zaletach politycznych morderstw. Czy uświęcają one ofiarę, czy zabójcę? Czy każda władza potrzebuje męczennika?  I czy Kula, która sprawiedliwie likwiduje jednostkę ponad podziałami, jest mądra?

ZOBACZ REPERTUAR

PACJENT 0 odwołany

Planowane na czwartek 21.04. i piątek 22.04. pokazy monodramu Wojciecha Świeściaka PACJENT 0 zostały odwołane.

W celu zwrotu biletów prosimy o kontakt z Biurem Współpracy z Publicznością.

spokojnych Świąt

na wiosnę / na święta / na życie
życzymy Wam
odnowy i pokoju
światła i nadziei
zdrowia i wytchnienia

spektakl grupy POMIMO

już w tę środę zasiada u nas KOMISJA DS. PUBLICZNOŚCI
tekst i reżyseria: grupa POMIMO prowadzona przez Nikolę Olszak

obsada: Julia Baran, Janina Chochłakiewicz, Anna Dolczewska, Julia Kamińska, Zofia Kirklewska, Ela Sejda, Wojtek Stefanowski, Maja Szuryga

Oddajemy głos widowni. Grupa POMIMO działająca w Szaniawskim od października przygotowuje spektakl o sobie i sobie podobnych – o wałbrzyskich widzach. Przyglądają się im z dystansem i czułością, grają z różnymi formami teatralnymi, badają rozmaite reakcje na teatr, by w końcu zbudować własną wypowiedź i opowiedzieć o tym, co dla nich jest najważniejsze w teatrze.

Komisja bada wałbrzyską publiczność i wydaje swoją ekspertyzę.

Uczestniczki warsztatów są teatralnie doświadczone, zarówno jako widzki, jak i aktorki-amatorki – statystowały w spektaklach „Schubert”, „AUSGANG”, tworzyły projekt „Empatia”, „Szaniawski FM”, brały udział we własnych przedsięwzięciach teatralnych.  Muzyką na żywo spektakl wspierać będą Julia Kamińska i Wojtek Stefanowski.

[KUP BILET]

OBKUP SIĘ W BILETY

Pierwszy czwartek miesiąca 7.04. – tego dnia bilety na wszystkie kwietniowe spektakle w cenie 25 zł! A w tym miesiącu gramy:

Obkup się w bilety w kasie Teatru i online na www.bilety.teatr.walbrzych.pl

start rezydencji dramaturgicznych

Rozpoczęliśmy pracę przy najnowszym projekcie ZAPRACOWANI. REZYDENCJE DRAMATURGICZNE W WAŁBRZYCHU.

Program rezydencji to autorski projekt Tomasza Jękota, kierownika literackiego Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu – przestrzeń powołana dla stworzenia odpowiednich warunków dla powstania nowych tekstów dramatycznych. Teatr zamierza otworzyć instytucję na uznanych twórców scenicznych i literackich, poświęcić im czas i środki na pracę nad tekstami, zapewnić odpowiednie zaplecze merytoryczne. Głównym tematem poszukiwań dla zaproszonych artystów jest PRACA – w swoim wymiarze faktycznym i merytorycznym. Zatrudnienie lub jego brak definiują nas w dużo większym stopniu niż chcielibyśmy przyznać. Praca stanowi sens życia, a stoimy u progu czasów, w których będzie jej coraz mniej. Co wtedy? Jak zmieni się nasze postrzeganie życia i spełnienia – tak mocno oscylujące obecnie wokół sukcesu zawodowego? Projekt ZAPRACOWANI będzie przestrzenią otwartą na dialog i pracę badawczą. Teatrowi zależy na stworzeniu historii o ludziach, pracownikach i pracownicach zakładów produkcyjnych, ich często anonimowej tożsamości, która składa się na budowę lokalnej społeczności. Chce wspólnie z zaproszonymi artystami poszukać odpowiedzi na pytanie: czy rzeczywiście żadna praca nie hańbi?

Pierwszą artystką zaproszoną do udziału w rezydencji jest Małgorzata Maciejewska – reżyserka, dramatopisarka, autorka głośnej adaptacji „Jak być kochaną” w Teatrze Narodowym i przedstawienia „Iwanow. Człowiek, który śpi” w wałbrzyskim teatrze. Rozmowy na temat rezydencji trwają od listopada i już wtedy artystka zdecydowała się na podjęcie tematu pracowników z Ukrainy w Polsce. W dzień rozpoczęcia rezydencji, 7 marca 2022, temat ten nie mógł się bardziej zaktualizować i poszerzyć. Małgorzata Maciejewska proponuje w swoich poszukiwaniach artystycznych skupić się na sytuacji Ukrainek i Ukraińców, którzy na przestrzeni ostatniego czasu przybyli do Polski – zarówno osób uciekających przed wojną, jak i tych, którzy są w naszym kraju już od pewnego czasu. Oddać tym osobom podmiotowość i zaprosić do rozmowy, wysłuchać ich i spróbować zrozumieć ich potrzeby i marzenia. Praca Maciejewskiej pod roboczym tytułem „Ukraina. Droga na zachód” zajmować się będzie performatywnie drogą: tą fizyczną – autostradą A4, która łączy Ukrainę z UE, oraz tą metaforyczną – decyzją, którą podjęli Ukraińcy, w jakim świecie chcą żyć za kilka lat. Do udziału w projekcie Teatr zaprasza wszystkie osoby z Ukrainy chętne by podzielić się swoimi historiami. Rozmowy prowadzone będą w Wałbrzychu oraz w Zwierzyńcu, na trasie A4 oraz via zoom. Realizacja projektu będzie miała również swój wymiar pomocowy – w projekcie udział wezmą konsultanci merytoryczni i tłumacz. Teatr ma nadzieję, że w ramach programu powołanego przez Instytut Teatralny i Ministerstwo uda się zaprosić do Wałbrzycha osoby związane z Teatrem w Kijowie. Jednocześnie Teatr Dramatyczny zaprasza do udziału aktorów i aktorki z Ukrainy – finał projektu połączony będzie z publiczną prezentacją tekstu w formie szkicu teatralnego.

 

Osoby z Ukrainy oraz zaangażowane w organizowanie pomocy w tak trudnym czasie, chętne by wziąć udział w projekcie, proszone są o kontakt mailowy: t.jekot@teatr.walbrzych.pl

Zapraszamy do kontaktu w językach: polskim, ukraińskim, angielskim.

Danuta Marosz wyróżniona
28.03.2022 r. odbyła się gala, w trakcie której do grona Zasłużonych i Honorowych Obywateli Miasta Wałbrzycha dołączyły nowe osobowości. Wśród nich znalazła się Danuta Marosz, Dyrektor Naczelna Szaniawskiego! Serdecznie gratulujemy i jesteśmy dumni!
Tytuł został przyznany zgodnie z uchwałą nr XL/456/21 Rady Miejskiej Wałbrzycha z dnia 30 września 2021 r.
to nie koniec to nie koniec
1 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31