PODSUMOWANIE 60. SEZONU ARTYSTYCZNEGO 2023/2024
KWASY X ZASADY
W sezonie 2023-2024 zrealizowaliśmy aż 8 PREMIER SCENICZNYCH SPEKTAKLI!
Zobacz pełne podsumowanie naszych działań TUTAJ!
Do wielu sprawdzonych już pomysłów, działań, aktywności, KWASÓW oraz ZASAD dołączamy nowe związki i eksperymentalne połączenia, mając nadzieję że nasi Widzowie nie ulegną reakcji zobojętnienia! Pełni pozytywnych ładunków energetycznych udajemy się na urlop, aby wrócić w pełnej gotowości na nowe, wybuchowe REAKCJE!
W roku 2002 otworzyliśmy „Szaniawskiego” na działania okołoteatralne. Wtedy współpracę z naszym teatrem rozpoczął Grzegorz Stawiak – teatrolog i instruktor teatru amatorskiego, animator i realizator zajęć i warsztatów edukacji przez teatr, współtwórca pierwszych w Polsce klas teatralnych w XIV LO we Wrocławiu. Powstał wówczas pierwszy projekt działań okołoteatralnych pod nazwą „Więcej niż teatr” – nazwa świadomie zapożyczona z publikacji Aldony Jawłowskiej. Wśród projektowanych przedsięwzięć znalazło się również powołanie, działającej stale i systematycznie młodzieżowej grupy amatorów, która realizowałaby swoje teatralne pasje poszerzając nie tylko własne horyzonty, wiedzę i dyspozycje społeczne, ale również sposobiąc „Szaniawskiemu” widzów ze swojego najbliższego kręgu. Pierwsza grupa wystąpiła jako „Teatr Edukacyjny”, kolejne formacje zmieniały nazwy („Młodzieżowe Studio Teatralne – Czarna Sala”, „Magazyn Wyrobów Teatralnych”), by ostatecznie przyjąć jedną nazwę „TRZECI TEATR” dla wszystkich współistniejących pod opieką Grzegorza Stawiak grup, wśród których od roku 2021 pracowała również grupa dorosłych.
Trudno precyzyjnie zliczyć wszystkich uczestników, którzy przewinęli się przez TRZECI TEATR w ciągu minionych dwudziestu dwóch sezonów – jedni zostawali kilka miesięcy, inni kilka lat. Posiadane listy członków wykazują pięciuset dwudziestu trzech (523) uczestników we wszystkich dotychczasowych formacjach od roku 2002. Zapewne dla wielu rodziców i osób z najbliższego kręgu amatorów, przygarniętych przez „Szaniawskiego”, premiery TRZECIEGO TEATRU były pierwszymi kontaktami z teatrem w ogóle i zaowocowały stałym uczestnictwem w spektaklach – może to być liczba kilku tysięcy widzów, jeśli średnio każdy uczestnik zapraszał 10-15 osób na swój spektakl. Nie trzeba dodawać, że amatorzy z Trzeciego Teatru stawali się regularnymi widzami, niektórzy także wolontariuszami i pracownikami TDSz, a kilkunastu wałbrzyszan wyfrunęło spod pedagogicznych skrzydeł Grzegorza Stawiaka do szkół teatralnych. Dziś są to już zawodowi aktorzy, niektórzy grają w wałbrzyskich teatrach, inni zakotwiczyli w stołecznych; wielu (większość uczestników nie wiązała swojej przyszłości zawodowej z teatrem) zajmuje eksponowane stanowiska w życiu kulturalnym i społecznym, i pamiętają jakiś swój pierwszy impuls jaki dał im TRZECI TEATR.
TRZECI TEATR zrealizował 52. PREMIERY oraz kilkanaście etiud i występów przyczynkarskich (m.in. udział w „Kanapach teatralnych” organizowanych przez Krzysztofa Kobieca, akcjach promocyjnych Danuty Kocan) oraz kilkanaście filmików w cyklu „Teatr w sieci”, realizowanym przez uczestników w czasie pandemii Covid 19, a także jeden podcast. Zajęcia – próby odbywały się dwa razy w tygodniu i było tych prób przez 22 lata szacunkowo 1720, a w czasie prób młodzież nie tylko ćwiczyła na scenie, ale także omawiała spektakle „Szaniawskiego”, czytała i analizowała dramaty, dyskutowała o sztuce i życiu. W minionym sezonie – 2023/24 w TRZECIM TEATRZE było dziewięcioro dorosłych uczestników, troje zaawansowanych i dziewięcioro adeptów, którzy chcą kontynuować swoją pasję i edukację. Instruktorem Trzeciego Teatru jest nieprzerwanie Grzegorz Stawiak.
Dla tych, którzy dopytywali o zajęcia TRZECIEGO TEATRU w nowym sezonie, mamy wiadomość, że „Szaniawski” od sezonu 2024/25 nie będzie kontynuował działalności TRZECIEGO TEATRU.
/ Exodos (gr. ἔξοδος, éksodos – „odejście”) – w literaturze greckiej pieśń śpiewana na zakończenie tragedii przez chór schodzący z orchestry, już po zakończeniu właściwej akcji utworu. Zasadniczo nie wprowadza nowych zdarzeń, ale jest ich podsumowaniem oraz liryczno-moralistycznym komentarzem do nich.
Poszukujemy osoby na stanowisko KONSERWATOR (1/1 etat)
Osoby zainteresowane prosimy o przesłanie listu motywacyjnego, CV oraz referencji na adres sekretariat@teatr.walbrzych.pl lub złożenie w sekretariacie / portierni Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, plac Teatralny 1, 58-300 Wałbrzych w terminie do dnia 28 czerwca 2024 r.
Wszelkie informacje udzielane są pod nr telefonu: 74 648-83-10/11
(od poniedziałku do piątku w godz. 7:30-15:30)
Poszukujemy osoby na stanowisko GŁÓWNY KSIĘGOWY (1/1 etat)
Osoby zainteresowane prosimy o przesłanie listu motywacyjnego, CV oraz referencji na adres sekretariat@teatr.walbrzych.pl lub złożenie w sekretariacie / portierni Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, plac Teatralny 1, 58-300 Wałbrzych w terminie do dnia 26 czerwca 2024 r.
Wszelkie informacje udzielane są pod nr telefonu: 74 648-83-10/11
(od poniedziałku do piątku w godz. 7:30-15:30)
Szanowni Państwo, zbliża się koniec mojej zawodowej przygody w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu. Od września stery przejmie Sebastian Majewski – uznany artysta i spolegliwy człowiek.
CIESZĘ SIĘ, ŻE 60-LETNI „SZANIAWSKI” MA SIĘ DOBRZE i stopniowo zapomina o ponurym scenariuszu sprzed ponad 20 lat, że powinien zostać zamknięty, nie ma przyszłości, Urząd Marszałkowski marnuje publiczne pieniądze, a garstka miłośników może autobusami, podstawianymi w dogodnym miejscu Wałbrzycha, jechać do innych instytucji w regionie…
Z determinacją przekonywaliśmy: MAMY PRAWO DO TEATRU!
Czas pokazał, że mieliśmy rację.
Niebawem „Szaniawski” zaczął świecić własnym światłem, wystawiać prapremiery, pokazywać na nowo klasykę, stosować nieszablonowe rozwiązania, sprzyjać artystycznym debiutom, reprezentować polską scenę w Paryżu, Moskwie, Wiedniu, Berlinie, Lwowie, Seulu…
Zaprzyjaźnił się z miastem i jego mieszkańcami, nie bał się mówić o specyficznych problemach wałbrzyskiej ulicy i przekładać jej sprawy na język sztuki. Dbał także o komfort WIDZÓW – gruntownie przebudował wszystkie przestrzenie, dostosował je do oczekiwań oraz współczesnych standardów, zwiększył swą dostępność i atrakcyjność.
Wałbrzyszanie przychodzili i albo z dumą, a czasem z dystansem towarzyszyli swej scenie, nawet gdy ta – bywało – eksperymentowała zanadto. Doceniali siłę wyobraźni artystycznej i nieskrępowanej wypowiedzi, a TEATR wytrwale przekonywał do własnych wyborów w poszukiwaniu balansu wobec wyzwań, trendów, mód i tendencji.
Dobitnie i nieraz dowiódł, że jest potrzebny w Wałbrzychu – wrażliwy i odważny, otwarty na dialog, miejsce partnerskiej relacji, przyjacielskich spotkań artystów z publicznością, chwalony i zapraszany na prestiżowe pokazy, laureat mnóstwa nagród…
TO NASZ WSPÓLNY SUKCES!
Wszystkim Państwu – Widzom i Twórcom niemal 200 „moich” premier, Koleżankom, Kolegom i Wszystkim Osobom ze mną współpracującym, Instytucjom Kultury i Edukacji, Włodarzom Województwa i Miasta, Parlamentarzystom i Radnym, Partnerom i Sponsorom, a także krytykom i recenzentom – za fascynującą i wartościową współpracę z całego serca i z wdzięcznością DZIĘKUJĘ.
To był prawdziwy zaszczyt, wspólnie z PAŃSTWEM, twórczo przeobrażać NASZ TEATR.
Życzę Wszystkim samych sukcesów i nieskończonych powodów do satysfakcji, pomyślności oraz spełnienia.
Danuta Marosz
Posłuchajcie jak wyglądały kulisy pracy nad kostiumami do zbliżającej się premiery ŻYCIE GALILEUSZA! O pracy swojej i całego zespołu realizatorskiego, a także naszej niezastąpionej krawcowej Anny Truszkowskiej – opowiada kostiumografka Agata Bartos.
BABA-DZIWO to porywająca opowieść o małżeństwie, w którego życie ciężkim butem wchodzi władza państwowa. Dyktatorka Valida Vrana codziennie uchwala nowe ustawy odbierające kobietom prawa, czym wywołuje niepokoje na ulicach. W jej absurdalnej polityce przegląda się sytuacja młodej, bezdzietnej pary, która chce walczyć o swoje prawa do rozwoju osobistego i kariery. Niestety marzenia szybko bledną, kiedy Valida składa młodym niezapowiedzianą wizytę odbierając im publicznie resztki godności. Jednak pokrzywdzone kobiety nie pozostaną dłużne krwawej dyktatorce. Ta farsa na prawa kobiet opowie o słabych mężczyznach i o sile domowej kuchni. Od 4 lat nieprzerwanie na afiszu – BABA-DZIWO!
7.06. / piątek
8.06. / sobota
9.06. / niedziela
na Scenie Kameralnej
Z przykrością przyjęliśmy informację o odejściu Jana Szurmieja, reżysera i aktora, dyrektora artystycznego Teatru Polskiego we Wrocławiu. Pochodzący z Dolnego Śląska i związany z tym regionem, przyczyniał się do sukcesów nie tylko teatrów lokalnych, lecz także w dużych ośrodkach miejskich. Łączymy się w bólu z Rodziną, Przyjaciółmi i wszystkimi Zespołami, z którymi pracował przez te lata.