W tym tygodniu wracamy do spektaklu NOCNY PORTIER. DOŚWIADCZENIE. Zagramy go aż 5 razy, w tym dwa specjalnie dla szkół ponadpodstawowych w ramach naszego programu edu PRZERWA OD SZKOŁY. Jako uzupełnienie polecamy materiał, w którym autorka kostiumów, Agata Bartos opowiada o procesie powstawania kolekcji mody Nocnego Portiera. A wszystkich – nie tylko młodzież szkolną – zapraszamy na pokazy wieczorne: czwartek, piątek i niedziela o godzinie 19:00 na Scenie Kameralnej!
W tym tygodniu gramy spektakle o potrzebie relacji społecznych, utrzymywania więzi z bliskimi i wspierania się wzajemnie.
Dlatego też informujemy, iż cały dochód ze sprzedaży biletów na piątkowe spektakle WALKA O OGIEŃ oraz MARY POPPERS zostanie przekazany gminie Stronie Śląskie. Wybór padł na to właśnie miejsce, ponieważ jest to rodzinne miasto jednego z naszych aktorów. Zachęcamy również do wsparcia (legalnych!) zbiórek materialnych i finansowych, więcej informacji uzyskacie m.in. w Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wałbrzychu.
Przyjdźcie, bądźcie z nami i wesprzyjmy się w tym trudnym czasie!
piątek (20.09.), sobota (21.09.), niedziela (22.09.)
WALKA O OGIEŃ
na Dużej Scenie o godz. 18:00
MARY POPPERS
na Scenie Kameralnej o godz. 20:00
Konferencja prasowa sezonu 2024/2025 dostępna tutaj:
Startujemy z projektem ZABIERZ MNIE DO CENTRUM!
Zaplanowane działania to próba uchwycenia fenomenu centrów handlowych istniejących dawniej i tych dzisiejszych. Teatr zamierza zainspirować się postacią Salmana Schockena, założyciela sieci domów towarowych z początku XX wieku oraz dziejów budynku domu towarowego przy ulicy Słowackiego 7 w Wałbrzychu. Będzie to cykl międzypokoleniowych spotkań i próba rekonstrukcji historii Wałbrzycha oraz zmian społecznych, jakie w nim zachodziły wraz ze zmianami sytuacji geopolitycznej, ustrojowej, gospodarczej. Odwołamy się do historycznych relacji przedstawiających przedwojenne dzieje domu towarowego sieci Schocken oraz wspomnień starszego pokolenia, byłych pracowników i klientów wałbrzyskiego PDT, które zostaną skonfrontowane z opiniami nastolatków, dla których jedynym znanym w mieście centrum handlowym stała się Galeria Victoria. Przyjrzymy się różnym modelom handlu, filozofiom sprzedaży, ich wpływowi na życie społeczności. Obserwacje te staną się podstawą dla działań z udziałem mieszkańców Wałbrzycha w celu stworzenia międzypokoleniowej platformy porozumienia i zastanowienia nad alternatywą dla konsumpcyjnego kapitalizmu. Chcemy przywrócić mieszkańcom Wałbrzycha myślenie o przestrzeni, która stanowiła dawniej ważny element życia nie tylko gospodarczego, ale także społecznego.
Inauguracja projektu już w ten czwartek!
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury: Kultura – Interwencje. Edycja 2024.
Dofinansowano ze środków otrzymanych z budżetu Województwa Dolnośląskiego.
Wśród tegorocznego subiektywnego spisu aktorów teatralnych Jacka Sieradzkiego zwycięstwo Angeliki Cegielskiej
(„W białej, zapiętej pod szyję sukni, wryta w krzesło, nie podnosząc głosu, opowiada o odczłowieczeniu (…). Ma puste oczy. I w tym skierowanym w przestrzeń, niewidzącym wzroku przegląda się wszystko, co padło w słowach: upokorzenie, utrata tożsamości, złudzeń, rezygnacja i cynizm obronny. Nie do odzobaczenia. Związana od lat z wałbrzyskim Teatrem im. Szaniawskiego ma bogate portfolio ról zwykle komediowych, ale przewrotnych, wieloznacznych, takich jak w zabawie Martyny Majewskiej z pamięcią o Niewolnicy Isaurze czy w popisowym monodramie Cudowne i pożyteczne. O seksie.”)
oraz Dariusza Skowrońskiego
(„aktor, potężny mężczyzna z tubalnym zwykle basem, całą rolę prowadzi cichym dyszkantem. Ma jasną marynarkę z różowym trójkątem w klapie i uśmiech klauna zastygły na facjacie, wyraz twarzy, w którym odciska się przerażenie i nieludzka degradacja, nie do cofnięcia nawet, gdy cyrk historii zmieni program i „znajomi” z obozowego burdelu będą sobie bezpiecznie opowiadać antyżydowskie dowcipy. Krzyk jest tu cienkim skomleniem, ale tym mocniej dźwięczy w uszach daleko za drzwiami Teatru im. Szaniawskiego w Wałbrzychu. Pamiętam go z wielu ról na tej scenie, w których objawiał przede wszystkim nietuzinkowe poczucie humoru, tu dotyka tragizmu.”).
Dariusz Skowroński za rolę Stolpersteina w spektaklu NOCNY PORTIER. DOŚWIADCZENIE otrzymał także nominację do nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza dla najlepszego aktora w sezonie 2023/2024.
Naszej wspaniałej dwójce gratulujemy, a wszystkich Was zapraszamy na NOCNEGO PORTIERA… 26, 27 oraz 29 września.
Angelikę możecie także zobaczyć we wspomnianych: NIEWOLNICY ISAURZE w ten weekend – 6, 7 i 8 września i MARY POPPERS – 20, 21, 22 września; natomiast Dariusza w NIEWYCZERPANYM ŻARCIE 12, 13, 14, 15 września.
Od 01.09.2024 roku jestem dyrektorem Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego SZA-NIAW-SKX w Wałbrzychu.
Panie, Panowie, Osoby!
W tym miejscu wyjaśniam moje stanowisko wokół sprawy Trzeciego Teatru. Projekt edukacyjny pod nazwą Trzeci Teatr, jego forma i cele związane były z osobą mojej poprzedniczki dyrektor Danuty Marosz. Instruktor Grzegorz Stawiak zatrudniany był przez Teatr na umowy zlecenie w okresie trwania sezonu artystycznego, otrzymując comiesięczne wynagrodzenie, w kwocie, która negocjowana była z Danutą Marosz.
W aplikacji NOWE PRZYMIERZE, którą przedstawiłem w konkursie na dyrektora wałbrzyskiego Teatru i którą wygrałem 5–letnią kadencję nie było informacji o kontynuowaniu działalności instruktorskiej Grzegorza Stawiaka.
NOWE PRZYMIERZE w części edukacyjnej opiera się na programie etatowej pedagożki teatru Renaty Ambrożak.
Nie widzę ekonomicznych podstaw do zatrudniania w Teatrze kolejnej osoby zajmującej się edukacją teatralną.
Komentarze, które pojawiły się w Internecie oraz listy, które otrzymałem, mają charakter emocjonalny, krytyczny oraz ambicjonalny i pozostawię je bez komentarza, widząc w ich treści duży potencjał konfliktogenny.
Serdecznie polecam wszystkim projekty, które w zakresie edukacji przygotowała Renata Ambrożak i jednocześnie zachęcam do kontaktu z SZA-NIAW-SKX, bo przygotowany dla Państwa program działalności jest pracą całego zespołu a nie tylko moim i tworzy jakość dla wspólnoty Teatru i Miasta.
Z poważaniem,
Seb Majewski
Dyrektor Teatru Dramatycznego
im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu
Zespół Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu w nowy sezon wchodzi z NOWYM PRZYMIERZEM. O szczegółach sezonu nowa dyrekcja opowie we wrześniu, natomiast już dziś zapraszamy na wrześniowe wydarzenia!
A miesiąc rozpoczniemy… serialowo! Na Scenie Kameralnej jednym z hitowych spektakli ostatnich sezonów – NIEWOLNICA ISAURA w reżyserii Martyny Majewskiej. Popkulturowa, pełna humoru ale i gorzkiej refleksji o roli kobiet opowieść osadzona w klimacie kultowego brazylijskiego serialu przełomu lat 80/90. / 6,7,8 września na Scenie Kameralnej
W ten sam weekend na Dużej Scenie premiera, której również tytuł mówi sam za siebie – 40-LATEK czyli męskie spojrzenie na przemijanie i radzenie sobie z jego objawami. W spektaklu dwoje aktorów: Aleksandra Mirecka i Piotr Czarniecki. A na widowni? Mamy nadzieję że czterdziestolatkowie! / 6,7,8 września na Dużej Scenie
W połowie września przypomnimy monumentalną premierę minionego sezonu – NIEWYCZERPANY ŻART Davida Fostera Wallace’a w reżyserii Krzysztofa Popiołka. To wyjątkowy teatr – prosty, szalony, agresywny i obrzydliwy, ale też delikatny i wrażliwy, a przede wszystkim bardzo bliski każdej osobie. Porusza między innymi tematy narkomanii, hedonizmu, depresji, molestowania dzieci, materializmu, przemysłu rozrywkowego oraz tenisa. Jest tekstem społecznym, który przedstawia komiczny i przerażający portret cywilizacji odurzonej współczesnością, marzeniami o sukcesie i ciągle znerwicowanej możliwą porażką. / 12,13,14,15 września na Dużej Scenie
Następny weekend to znów dwa tytuły: na Dużej Scenie WALKA O OGIEŃ, czyli szalona podróż w czasie i przestrzeni! Grupa Jaskiniowców – ludzi stamtąd: Fred, Wilma, Barney i Betty wyruszają w poszukiwaniu ognia. Na drodze stają im ludzie stąd: Tajemniczy Mistrz, Lech, Goplana i Anonim. Ich spotkanie staje się prahistorią ludu Słowian. Walka o miejsce przy ognisku przeradza się w galop po korzeniach naszego narodu, a w takim gąszczu łatwo się zgubić. Wszystko, co zobaczysz w WALCE O OGIEŃ wydarzyło się naprawdę, tysiące lat temu, a może nie? Czy zawsze musimy być uczciwi wobec odległych następujących po nas pokoleń? / Na Scenie Kameralnej zaś queerowa, melancholijna opowieść o Wałbrzychu, jakiego nie znacie! Wyjątkowo pikantny i szalenie otwarty spektakl MARY POPPERS z Angeliką Cegielską i Mirellą Burcewicz jest kobiecą opowieścią o mniejszościach i ich statusie w naszym mieście. / 21,22,23 września
Koniec września to dwa spojrzenia na obowiązek pracy. Na Dużej Scenie 12 PRAC MARII BYRD: Jest 2051 rok. Do pracujących w kopalniach niklu na Antarktydzie Polaków dociera informacja o zamknięciu zakładów. Zostają przeniesieni na Ziemię Marii Byrd – jedynego obszaru Antarktydy, do którego żadne państwo nie ma roszczeń terytorialnych. To tutaj, w małym pensjonacie, mają czekać na ratunek z lodowej krainy. Po kilku miesiącach oczekiwań naszych bohaterów zaczyna nawiedzać duch Marii Byrd. Kończą się zapasy, robi się coraz chłodniej. Jedyną ucieczką przed zamarznięciem jest opowiadanie historii. Spektakl w komediowy sposób rozprawia się z kultem pracy. / W tym samym czasie na Scenie Kameralnej NOCNY PORTIER. DOŚWIADCZENIE. Spektakl oddaje tożsamość i podmiotowość kobietom, których trudna historia w czasie II Wojny Światowej została zbagatelizowana. To spektakl o wojnie, ale nie prezentuje jej jako męskiej przygody ani wysiłku zbrojnego, nie ma w nim zwycięstw ani przegranych. Jest perwersja. Bo wojna uruchamia w ludziach najtrudniejsze instynkty. Oddala ludzkość od filozofii i oddaje ją w ręce fizjologii. Nocny portier jest hołdem dla więźniarek obozów koncentracyjnych, które przymusowo pracowały jako prostytutki w przyobozowych domach publicznych. I które po wojnie nie mogły liczyć na zadośćuczynienie, współczucie, pamięć, rekompensatę. Ich przeżycia były niepotrzebne a cierpienie przemilczane. Nocny portier jest również o najporządniejszych Niemcach, o zależnościach i polityce, która wypacza sprawiedliwość tak dramatycznie, że ludzie gubią się i zadają pytanie: kto w takim razie wygrał tę wojnę? / 26,27,28,29 września
Ponadto we wrześniu: warsztaty, spotkania edukacyjne, debaty… Bądźcie z nami!
Po raz kolejny obserwujemy jak władza, czyli politycy traktują kulturę, a w szczególności kulturę teatralną. Brak myślenia perspektywicznego, skupienie się wyłącznie na doraźności nie może charakteryzować polityków, od których zależy codzienność i przyszłość w naszych miastach i kraju.
Jako zespół Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu SZA-NIAW-SKX wyrażamy nasze zadziwienie faktem, że politycy partii demokratycznych nie chcą zauważyć, że to właśnie kultura kształtuje społeczeństwo, czyli wyborców. Jeżeli politykom brak jest takiej refleksji, jeżeli nie umieją znaleźć wyjścia z kłopotów finansowych innego niż „dziadowanie”, jeżeli brak im empatii, nie powinni pełnić swoich funkcji.
Solidaryzujemy się z zespołem Teatru Nowego w Zabrzu, z naszymi koleżankami i kolegami. Wierzymy, że politycy z partii demokratycznych zrozumieją wreszcie, że sprowadzając kulturę do niechcianego obowiązku i traktując Teatr Nowy jako ciążącą miastu instytucję działają na własną szkodę.
Warto o tym pamiętać, bo stworzenie dziś złych praktyk będzie doskonałą pożywką do kontestowania ich jutro przez partie i polityków konserwatywnych.
Drogie koleżanki i drodzy koledzy.
Przyjmujcie od nas deklarację wsparcia.
Zespół Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego SZA-NIAW-SKX w Wałbrzychu
PODSUMOWANIE 60. SEZONU ARTYSTYCZNEGO 2023/2024
KWASY X ZASADY
W sezonie 2023-2024 zrealizowaliśmy aż 8 PREMIER SCENICZNYCH SPEKTAKLI!
Zobacz pełne podsumowanie naszych działań TUTAJ!
Do wielu sprawdzonych już pomysłów, działań, aktywności, KWASÓW oraz ZASAD dołączamy nowe związki i eksperymentalne połączenia, mając nadzieję że nasi Widzowie nie ulegną reakcji zobojętnienia! Pełni pozytywnych ładunków energetycznych udajemy się na urlop, aby wrócić w pełnej gotowości na nowe, wybuchowe REAKCJE!