Poszukujemy osoby na stanowisko KONSERWATOR (1/1 etat)
Osoby zainteresowane prosimy o przesłanie listu motywacyjnego, CV oraz referencji na adres sekretariat@teatr.walbrzych.pl lub złożenie w sekretariacie / portierni Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, plac Teatralny 1, 58-300 Wałbrzych w terminie do dnia 28 czerwca 2024 r.
Wszelkie informacje udzielane są pod nr telefonu: 74 648-83-10/11
(od poniedziałku do piątku w godz. 7:30-15:30)
Poszukujemy osoby na stanowisko GŁÓWNY KSIĘGOWY (1/1 etat)
Osoby zainteresowane prosimy o przesłanie listu motywacyjnego, CV oraz referencji na adres sekretariat@teatr.walbrzych.pl lub złożenie w sekretariacie / portierni Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, plac Teatralny 1, 58-300 Wałbrzych w terminie do dnia 26 czerwca 2024 r.
Wszelkie informacje udzielane są pod nr telefonu: 74 648-83-10/11
(od poniedziałku do piątku w godz. 7:30-15:30)
Szanowni Państwo, zbliża się koniec mojej zawodowej przygody w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu. Od września stery przejmie Sebastian Majewski – uznany artysta i spolegliwy człowiek.
CIESZĘ SIĘ, ŻE 60-LETNI „SZANIAWSKI” MA SIĘ DOBRZE i stopniowo zapomina o ponurym scenariuszu sprzed ponad 20 lat, że powinien zostać zamknięty, nie ma przyszłości, Urząd Marszałkowski marnuje publiczne pieniądze, a garstka miłośników może autobusami, podstawianymi w dogodnym miejscu Wałbrzycha, jechać do innych instytucji w regionie…
Z determinacją przekonywaliśmy: MAMY PRAWO DO TEATRU!
Czas pokazał, że mieliśmy rację.
Niebawem „Szaniawski” zaczął świecić własnym światłem, wystawiać prapremiery, pokazywać na nowo klasykę, stosować nieszablonowe rozwiązania, sprzyjać artystycznym debiutom, reprezentować polską scenę w Paryżu, Moskwie, Wiedniu, Berlinie, Lwowie, Seulu…
Zaprzyjaźnił się z miastem i jego mieszkańcami, nie bał się mówić o specyficznych problemach wałbrzyskiej ulicy i przekładać jej sprawy na język sztuki. Dbał także o komfort WIDZÓW – gruntownie przebudował wszystkie przestrzenie, dostosował je do oczekiwań oraz współczesnych standardów, zwiększył swą dostępność i atrakcyjność.
Wałbrzyszanie przychodzili i albo z dumą, a czasem z dystansem towarzyszyli swej scenie, nawet gdy ta – bywało – eksperymentowała zanadto. Doceniali siłę wyobraźni artystycznej i nieskrępowanej wypowiedzi, a TEATR wytrwale przekonywał do własnych wyborów w poszukiwaniu balansu wobec wyzwań, trendów, mód i tendencji.
Dobitnie i nieraz dowiódł, że jest potrzebny w Wałbrzychu – wrażliwy i odważny, otwarty na dialog, miejsce partnerskiej relacji, przyjacielskich spotkań artystów z publicznością, chwalony i zapraszany na prestiżowe pokazy, laureat mnóstwa nagród…
TO NASZ WSPÓLNY SUKCES!
Wszystkim Państwu – Widzom i Twórcom niemal 200 „moich” premier, Koleżankom, Kolegom i Wszystkim Osobom ze mną współpracującym, Instytucjom Kultury i Edukacji, Włodarzom Województwa i Miasta, Parlamentarzystom i Radnym, Partnerom i Sponsorom, a także krytykom i recenzentom – za fascynującą i wartościową współpracę z całego serca i z wdzięcznością DZIĘKUJĘ.
To był prawdziwy zaszczyt, wspólnie z PAŃSTWEM, twórczo przeobrażać NASZ TEATR.
Życzę Wszystkim samych sukcesów i nieskończonych powodów do satysfakcji, pomyślności oraz spełnienia.
Danuta Marosz
Posłuchajcie jak wyglądały kulisy pracy nad kostiumami do zbliżającej się premiery ŻYCIE GALILEUSZA! O pracy swojej i całego zespołu realizatorskiego, a także naszej niezastąpionej krawcowej Anny Truszkowskiej – opowiada kostiumografka Agata Bartos.
BABA-DZIWO to porywająca opowieść o małżeństwie, w którego życie ciężkim butem wchodzi władza państwowa. Dyktatorka Valida Vrana codziennie uchwala nowe ustawy odbierające kobietom prawa, czym wywołuje niepokoje na ulicach. W jej absurdalnej polityce przegląda się sytuacja młodej, bezdzietnej pary, która chce walczyć o swoje prawa do rozwoju osobistego i kariery. Niestety marzenia szybko bledną, kiedy Valida składa młodym niezapowiedzianą wizytę odbierając im publicznie resztki godności. Jednak pokrzywdzone kobiety nie pozostaną dłużne krwawej dyktatorce. Ta farsa na prawa kobiet opowie o słabych mężczyznach i o sile domowej kuchni. Od 4 lat nieprzerwanie na afiszu – BABA-DZIWO!
7.06. / piątek
8.06. / sobota
9.06. / niedziela
na Scenie Kameralnej
Z przykrością przyjęliśmy informację o odejściu Jana Szurmieja, reżysera i aktora, dyrektora artystycznego Teatru Polskiego we Wrocławiu. Pochodzący z Dolnego Śląska i związany z tym regionem, przyczyniał się do sukcesów nie tylko teatrów lokalnych, lecz także w dużych ośrodkach miejskich. Łączymy się w bólu z Rodziną, Przyjaciółmi i wszystkimi Zespołami, z którymi pracował przez te lata.
Hurra, hurra, mamy środki z NCK!
Z ogromną radością informujemy, że znaleźliśmy się na liście beneficjentów Programu Kultura Interwencje 2024 Narodowego Centrum Kultury z naszym projektem ZABIERZ MNIE DO CENTRUM.
Będzie to międzypokoleniowy projekt nawiązujący do rozpoczętego już działania wokół budynku byłego PEDETU! Wspólnie z wałbrzyską młodzieżą oraz starszymi mieszkańcami pamiętającymi lata świetności budynku, spróbujemy przywrócić Pedetowi-Schockenowi należne miejsce w naszej pamięci i codzienności! Zastanowimy się, jak dziś może wyglądać filozofia etycznej sprzedaży i czy istnieje artystyczna alternatywa dla kapitalizmu?
Już nie możemy się doczekać realizacji tego projektu, choć szczegółowe informacje dopiero za jakiś czas. Będzie się działo!
Informujemy, że w dniach 3 i 4 czerwca Magazyn Kostiumów będzie nieczynny, natomiast 6 czerwca godziny pracy wyjątkowo od 11:30 do 15:30
MARTA. FIGURA SERPENTINATA to spektakl nie tylko o edukacji. Obok historii Marty Gąsiorowskiej ważnym aspektem tego pokręcenia jest rozumienie teatru, jego przemian i następujących po sobie teatralnych nurtów. Odwołując się do prywatnego życia i twórczości naszego patrona, Jerzego Szaniawskiego, szukamy odpowiedzi na to, jakiego teatru potrzebujemy dziś. Czy Szaniawski byłby ciekaw, co mamy do opowiedzenia? Jak dziś odczytujemy jego „Dwa Teatry”, w których ścierają się dyrektorskie postawy starego i nowego spojrzenia?
Recenzent Bolesław Wójcicki pisał w 1947 roku: „ Szaniawski posiadł sekret milczenia naładowanego wzruszeniem pauzy muzycznej. Posiadł sekret sugerowania wielkich uczuć, burzliwych namiętności, rozdzierającej tragedii delikatnym i małomównym napomknieniem. Niedomówienia Szaniawskiego wprawiają wyobraźnię i wrażliwość widza w równie nieomal silne drżenie, co jego słowo.”
My dziś sprawdzamy zarówno moc słów, bolesnych wykrzykników, przeciągających się pauz i niejednoznacznych wielokropków. Szukamy w MARCIE poezji, ale być może znajdujemy prozę życia. Zapraszamy Was do tego odczytania. Obok Marty, osoby która potrafiła poświęcić wszystko dla rozwoju innych ludzi, mamy tutaj postać Anity Szaniawskiej – żony Jerzego Szaniawskiego, która zniszczyła swojego męża własną chorobą. Dwie kobiety dotknięte niepospolitą miłością do literatury i sztuki. Co jeszcze je łączy? Wady genetyczne w mózgu – Anita Szaniawska cierpi przez nie na schizofrenię całe swoje dorosłe życie, a Marta Gąsiorowska cierpieć będzie na raka mózgu, który zanim ją zabije, pozbawi możliwości rozpoznawania pisma i oduczy czytania. Co może być bardziej okrutne dla osoby, która całe życie oddała literaturze? Każda z kobiet dokonuje poświęcenia za swoją sprawę – ale w przypadku każdej z nich ofiara ma odmienny skutek.
Przyjdźcie odczytać z nami wspólnie ten poetycki wymiar teatru. Podpowiadamy: spektakle-opowieści o silnych kobietach wspaniale sprawdzają się jako prezent na Dzień Mamy!
MARTA. FIGURA SERPENTINATA
sobota / 25.05. / 19:00
niedziela / 26.05. / 18:00