teatr w wałbrzychu teatr w wałbrzychu
A A + A ++
ikona ikona
OBKUP SIĘ W BILETY!

OBKUP SIĘ W BILETY!
Ostatnia przedwakacyjna promocja biletowa – czerwcowe i lipcowe (!) spektakle w cenie 25 zł! A w repertuarze spektakle: po raz pierwszy na wałbrzyskiej scenie – JEZUS, zgłębiający historię pracownic wałbrzyskiej porcelany – PILNIE KUPIĘ BIOGRAFIĘ i niepowtarzalny spektakl/koncert z muzyką na żywo – REWIA DLA PRACOWITYCH!
Kupuj w kasie Teatru lub online: www.bilety.teatr.walbrzych.pl
W lipcowej REWII DLA PRACOWITYCH zobaczymy całą obsadę Szaniawskiego oraz zespół Polpo Motel. Więcej informacji o spektaklu już wkrótce – dziś możemy Wam powiedzieć, że będzie przebojowo! Kupujcie bilety i bawcie się z nami na ostatnim spektaklu przed wakacyjną przerwą!
Promocyjne ceny nie obejmują musicalu DAISY.

CHODŹCIE, CHODŹCIE / приходьте, приходьте w weekend 4-5 czerwca!

Zapraszamy na finał przełomowego projektu współpracy polsko-ukraińskiej. Już 4 i 5 czerwca zaprezentujemy spektakl  „CHODŹCIE, CHODŹCIE / приходьте, приходьте” z tekstem i w reżyserii Małgorzaty Maciejewskiej.

Tekst „CHODŹCIE, CHODŹCIE / приходьте, приходьте” powstał dzięki pierwszej rezydencji dramaturgicznej w Wałbrzychu pn. ZAPRACOWANI. Małgorzata Maciejewska rozpoczęła przygotowania do rezydencji już w listopadzie 2021 roku – wtedy wspólnie z kuratorem projektu Tomaszem Jękotem zdecydowała się na pracę na tematem sytuacji osób z Ukrainy mieszkających w Polsce. Projekt początkowo miał opowiadać o życiu, zatrudnieniu i próbie asymilacji, jednak już lutym 2022 nabrał zupełnie nowego, nieprzewidzianego wymiaru. Agresja militarna Rosji w Ukrainie zmieniła całkowicie kontekst poszukiwań autorki. Teatr Dramatyczny postanowił wspólnie z Maciejewską otworzyć instytucję na osoby z Ukrainy, spróbować oddać im przestrzeń do rozmowy, potraktować podmiotowo. Tak rozpoczęła się trwająca 3 miesiące wnikliwa praca badawcza rezydentki.

Małgorzata Maciejewska podczas swojej rezydencji spotykała się z wieloma osobami z Ukrainy. Często były to rozmowy bardzo intymne i dotykające traumy wojennej.

– Wywiady prowadzone były na gorąco, często w parę tygodni, dni po ucieczce z obszaru wojny, mają niesamowitą siłę i są niepowtarzalnym w skali Polski zapisem emocji i uczuć, które towarzyszyły Przybyszom w ich ucieczce i zadomowianiu się w Polsce – mówi Maciejewska. – Są ludzie, którzy uciekali przez kilka krajów, nocą, z małym płaczącym dzieckiem na tylnym siedzeniu, są kobiety, które uciekły widząc spadającą na sąsiednie osiedle bombę. Młode, dojrzałe, samotne, z dziećmi, z mężami, ojcami zaangażowanymi w walki. Te portrety są niesamowite, dają nam wgląd w to, co niedostępne, dla tych, którzy tego nie przeżyli. Pozwalają lepiej zrozumieć ich trudne doświadczenie.

Fragmenty rozmów można zobaczyć na Teatralnym YouTubie – na sierpień planujemy publikację całych wywiadów.

Dzięki wielkiemu zaangażowaniu prezeski Stowarzyszenia Ukraina – Wałbrzych (Товариство „Україна-Валбжих”)  Ally Kovalchuk było możliwe dotarcie do jak największej ilości osób, które chciały podzielić się swoimi historiami i przemyśleniami, niejednokrotnie również marzeniami. Z wielkiej potrzeby uczestnictwa w teatrze „Szaniawski” wraz z Małgorzatą Maciejewską i Miłoszem Pietruskim zorganizowali warsztaty włączeniowe dla Ukraińców i Polaków. Pietruski jest specjalistą kreowania działań dla osób z grup wykluczonych, wraz ze studentami wydziału lalkarskiego z wrocławskiej Akademii Sztuk Teatralnych zaproponował warsztaty, które niejednej osobie pomogły przezwyciężyć fobie społeczne, odważnie opowiedzieć o swoim doświadczeniu wojennym, uśmiechnąć się pomimo całej sytuacji, o której nie da się zapomnieć. Warsztaty rozbudziły także potrzebę częstszego udziału w życiu teatru. Zdjęcia na warsztatach wykonała ukraińska artystka Valentina Dubovka.

 

Spotkania i warsztaty, a także aktywne uczestnictwo Maciejewskiej i Jękota w życiu wspólnoty ukraińskiej mieszkającej w Wałbrzychu, stało się podstawą do napisania tekstu „CHODŹCIE, CHODŹCIE / приходьте, приходьте”. W efekcie powstał dramat niezwykle ważny i potrzebny, jako gest solidarności i współpracy ze społecznością ukraińską w Wałbrzychu. Do udziału w projekcie zaproszeni są twórcy z obydwu krajów. Pokazy spektaklu 4 i 5 czerwca będą niewątpliwe wspólnotowym doświadczeniem, próbą zrozumienia siebie ponad barierami języka i absurdu wojny. Autorka, która przyjęła także rolę reżyserki wydarzenia, w swoim tekście w zabawny i zdystansowany sposób opowiada o polsko-ukraińskich relacjach, w każdym momencie stara się budować mosty porozumienia. Nie ucieka przy tym od traumy wojny opowiadając szczerze historie, które przekazali jej Ukraińcy. Maciejewska stawia na nadzieję i szczerość – dwie rzeczy, którymi epatowali jej rozmówcy. „CHODŹCIE, CHODŹCIE / приходьте, приходьте” otwiera instytucję teatru na nowe osoby i co najważniejsze bawi i daje tematy do namysłu. W spektaklu biorą udział aktorzy Teatru Dramatycznego: Irena Sierakowska, Czesław Skwarek i Wojciech Świeściak, gościnnie na wałbrzyskiej scenie zobaczymy Halynę Rybę – aktorkę i dyrektorkę teatru z Lwowa, a także Kamila Patera – muzyka multiinstrumentalistę.

Na „CHODŹCIE, CHODŹCIE / приходьте, приходьте” zapraszamy w sobotę 4 czerwca o 19:00 oraz niedzielę 5 czerwca o 18:00. Bilety tylko 8 zł!

Zabierz mamę do Teatru!
Rodzinne historie, skomplikowane relacje, zakamarki pamięci – tym się zajmujemy w tym tygodniu! Wraz z trzema siostrami, scenicznymi córkami Igi Mayr, spróbujemy poskładać rozpadającą się biografię aktorki.
Po sobotnim spektaklu zapraszamy na spotkanie autorskie z Ewą Kraskowską, autorką książki „Ksiądz Kaingba, mój dziadek” – wciągającej opowieści o Józefie Kaingbie, który z dziecka urodzonego w rodzinie mandżurskiego wieśniaka zostaje polskim katolickim księdzem. Wałbrzyszanom nazwisko Kraskowska może skojarzyć się ze znanym ginekologiem-położnikiem drem Zbigniewem Kraskowskim. Skojarzenie to jest słuszne – ksiądz Kaingba był jego ojcem! Przyjdźcie i poznajcie tę niesamowitą rodzinną historię! Może wśród naszych widzek są pacjentki doktora? Dajcie znać!
gramy w sobotę i niedzielę o 18:00
spotkanie autorskie z Ewą Kraskowską odbędzie się w sobotę o 19:30.
żegnamy Panią Moru!
żegnamy PANIĄ MORU!
Premiera w 2020 była pierwszym oficjalnym spotkaniem z widownią w budynku Teatru po długiej, pandemicznej przerwie – nadszedł czas, by pożegnać Panią Moru na zawsze. Spod płaszczyka komediowych scen przebija niepokój i wciąż aktualne pytanie: kiedy (czy) świat wróci wreszcie do normalności?
Przyjdźcie zobaczyć PANIĄ MORU po raz ostatni w ten piątek i sobotę na Scenie Kameralnej.
W ten weekend zagramy także ZŁOTY POCIĄG SUPERSTAR – naszą ostatnią premierę, która już zdobyła serca wałbrzyszan. Czekamy na Was w sobotę i niedzielę!
[sprawdź repertuar]
Mitologiczny weekend
Przed nami weekend iście mitologiczny!
Gramy dla Was dwa spektakle, które mierzą się z wielkimi tematami.
Na pierwszy ogień NARUTOWICZ – piątek, sobota, niedziela o 18:00 – historia zabójstwa pierwszego prezydenta RP opowiedziana z dużym dystansem. Jakim prezydentem byłby Gabriel Narutowicz, gdyby kula nie przeszyła go 4. dnia kadencji? Tego nie dowiemy się już nigdy, wiemy za to, że stał się wielkim narodowym bohaterem, uświęconym przez polityczne morderstwo. A co na to wszystko Kula, która go zabiła? Zobaczcie na Scenie Kameralnej.
Po drugie ANTYGONA – piątek, sobota i niedziela o 19:00 – klasyczna, antyczna, mityczna. Tragedia Sofoklesa przedstawiona we współczesnej, pełnej barw inscenizacji. Reżyseruje Jakub Čermák, który przyjechał do Wałbrzycha prosto z Pragi z nowymi i niebanalnymi pomysłami na wystawienie ANTYGONY. Będzie o ciele, o stracie i o imprezie w Hadesie. I to wszystko na Dużej Scenie.
ZAPRASZAMY!
WARSZTATY PL/UA
ZAPRACOWANI
WARSZTATY WŁĄCZENIOWE DLA OSÓB Z UKRAINY I POLSKI
W niedzielę 22 maja zapraszamy do Teatru Dramatycznego na warsztaty wspólnotowe!
To spotkanie ponad językami skierowane jest przede wszystkim do osób z Ukrainy i z Polski, które chcą wspólnie przeżyć teatralną przygodę. Warsztaty będą poprowadzone metodą dramy przez Miłosza Pietruskiego – aktora, pedagoga wrocławskiej filii Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego doświadczonego jako prowadzącego warsztaty teatralne dla grup społecznie wykluczonych. Warsztat będzie odbywał się w godzinach 10-18 z dwugodzinną przerwą. Udział – symboliczne 8 zł. Zapraszamy wszystkich chętnych!
Warsztaty poprzez dramę to interaktywna metoda terapii, wykorzystująca nasze naturalne zdolności do wcielania się w rolę. Dzięki ćwiczeniom dramowym zawiązujemy pozytywne relacje społeczne, wzmacniamy swoje poczucie integralności, czujemy się bezpiecznie, uczymy się jak w sposób odważny i kreatywny podchodzić do codziennych zadań.
Zapisy przyjmujemy telefonicznie u pedagożki teatru Nikoli Olszak: 74 648 83 15, lub w Biurze Współpracy z Publicznością pod numerami: 74 648 83 01, 74 648 83 02, 74 648 83 03 i 535 778 816, a także mailowo: pedagogteatru@teatr.walbrzych.pl / liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.
Warsztaty odbywają się w ramach programu ZAPRACOWANI. REZYDENCJE DRAMATURGICZNE W WAŁBRZYCHU
/////////
Ексклюзивний майстер клас для українців та поляків!
У неділю, 22 травня, запрошуємо до Драматичного театру на громадські майстер-класи!
Ця зустріч спрямована насамперед для людей з України та Польщі, які хочуть разом пережити театральну пригоду. Майстер клас проводитиме Мілош П’єтрускі – актор, викладач Вроцлавської філії Академії театрального мистецтва. св. Виспянський, має досвід роботи викладача театральних майстерень для соціально відсторонених груп. Семінар триватиме з 10:00 до 18:00 з двогодинною перервою. Вхід символічний- 8 злотих. Запрошуємо всіх бажаючих!
Драматичні майстер-класи – це інтерактивний метод терапії, який використовує нашу природну здатність грати роль. Завдяки драматичним вправам ми налагоджуємо позитивні соціальні стосунки, зміцнюємо почуття порядності, відчуваємо себе в безпеці, вчимося сміливо та творчо підходити до повсякденних завдань.
Усіх бажаючих просимо реєструватись за телефоном 74 648 83 15 або в офісі співпраці з глядачами: 74 648 83 03 та 535 778 816, а також електронною поштою: pedagogteatru@teatr.walbrzych.pl /
Кількість місць обмежена.
WESELE! Gramy tylko w niedzielę 8.05 o 19:00!

Drodzy Widzowie!

Z przyczyn niezależnych od Teatru jesteśmy zmuszeni odwołać piątkowy i sobotni (6, 7 maja) pokaz WESELA w reż. Wojtka Klemma.

Zapraszamy na niedzielę, 8 maja, kiedy spektakl odbędzie się zgodnie z planem!

Wszystkich Państwa chcących przebookować swoje bilety na niedzielny pokaz, zachęcamy do kontaktu z Biurem Współpracy z Publicznością pod numerami 74 648 83 01-03 lub 535 778 816.

Niech ostatnie w sezonie WESELE będzie okazją do zwieńczenia majówki. Zapraszamy!

OBKUP SIĘ W BILETY W MAJU!
OBKUP SIĘ W BILETY W MAJU!
Nasza comiesięczna promocja trwa przez cały czwartek 5 maja!
Bilety na wszystkie spektakle kupicie w cenie 25 zł, w kasie teatru i online na www.bilety.teatr.walbrzych.pl !
a co gramy?
Pełny repertuar znajdziecie tutaj: REPERTUAR
Warsztaty w ramach projektu ZAPRACOWANI. Rezydencje Dramaturgiczne w Wałbrzychu

W marcu 2022 roku rozpoczęliśmy unikatowy program rezydencyjny dla pisarzy. Autorski projekt kierownika literackiego teatru Tomasza Jękota, to  przestrzeń powołana dla stworzenia  odpowiednich warunków dla powstania nowych tekstów dramatycznych, bez presji czasu, z dostępem do zaplecza merytorycznego i artystycznego.

Głównym tematem poszukiwań artystycznych jest PRACA: jako fakt i jako metafora. Projekt ZAPRACOWANI jest przestrzenią otwartą na dialog i pracę badawczą. Ma także olbrzymi potencjał aktywizacyjny lokalnej społeczności – teksty powstają na podstawie rozmów i spotkań.

Pierwszą artystką zaproszoną do udziału w rezydencji jest Małgorzata Maciejewska – reżyserka, dramatopisarka, autorka głośnej adaptacji „Jak być kochaną” w Teatrze Narodowym i przedstawienia „Iwanow. Człowiek, który śpi” w wałbrzyskim teatrze. Maciejewska w swoich poszukiwaniach artystycznych skupia się na sytuacji Ukrainek i Ukraińców, którzy na przestrzeni ostatniego czasu przybyli do Polski – zarówno osób uciekających przed wojną, jak i tych, którzy są w naszym kraju już od pewnego czasu. Oddać tym osobom podmiotowość i zaprosić do rozmowy, wysłuchać ich i spróbować zrozumieć ich potrzeby i marzenia.

„Co to znaczy pracować w sytuacji wojny? Czy praca może nam pomóc to przetrwać?” – pyta autorka. Różne są strategie Przybyszów. Niektórzy oddają się poszukiwaniu pracy, niczym namiastki normalności. Jednak szybko orientują się, że o to jest trudno. Język blokuje porozumienie. Doświadczenie i kariera zostały w obcym kraju. Tu jesteśmy nikim. Jak zaczynać od zera? Może lepiej nie zaczynać? Może lepiej ukryć się i przeczekać? Może to wystarczy? Przetrwać? Zatrzymać czas, jak na wyobrażonych wakacjach. Zaczyna się lato. Zatrzymać czas. Ale to nie są wakacje. Czyjś mąż jest na wojnie. Czyjś syn walczy w Donbasie. Czyjaś babcia uciekła do Zamościa z Truskawca. Z jedną torebką. To nie są wakacje. Nie da się po prostu zatrzymać czasu. Nie da się zamknąć oczu i powiedzieć po dziecinnemu: mnie nie ma. Obudzę się, gdy to się skończy. Trzeba pracować nad codziennym przetrwaniem. A to nadspodziewanie ciężka praca.

Czy praca to tylko zarabianie na życie? Na jego wygody i codzienność? Teraz, w tym dziwnym, obcym, dramatycznym czasie PRACA to coś mniej i coś więcej niż to jednocześnie. Coś mniej, bo nie zawsze jest zarobkowa, coś więcej – bo reguluje rytm oddechu, snu i czuwania, jest potrzebna jak powietrze. Mamy więc do wykonania wspólną pracę. Musimy się naprawdę poznać. Musimy sobie pomóc. Jak to zrobić? Teatr jest laboratorium eksperymentu WSPÓLNEJ PRACY.

Nie wymaga wyprodukowania działającej części do pralki, ale daje przestrzeń i czas by się porozumieć, by wyobrazić sobie ramy naszej nowej sytuacji. W której znaleźliśmy się niespodziewanie.

– Będziemy w tym projekcie przechodzić wspólnie przez wszystkie fazy współ-pracy. – mówi Maciejewska – Poznanie się. Podzielenie się historią. Konstruowanie opowieści. Wypracowywanie wspólnego głosu. Praca nad tekstem. Praca nad kondycją performerską (warsztaty). W końcu praca nad pokazem. Chcemy pokazać, że umiemy razem. Że umiemy razem PRACOWAĆ. Jest to sytuacja laboratoryjna. Eksperyment na żywej tkance konstruującej się wspólnoty tymczasowej. – dodaje.

Praca badawcza tej rezydencji bazuje w dużej mierze na żywych ludziach i ich historiach. Jednocześnie autorka zamierza oddać głos tym, którzy są w obecną sytuację zaangażowani: Ukraińcom, którzy przeżyli i przeżywają największą tragedię w swoim życiu, ale też Polakom, którzy postawieni w sytuacji dla nich nowej zdają egzamin z humanitaryzmu. Aby znaleźć wspólne przestrzenie porozumienia Teatr zaprasza na otwarte warsztaty, które pozwolą na spotkanie ponad językami, ponad traumami dla wszystkich zainteresowanych. Warsztaty poprowadzi Miłosz Pietruski, aktor i pedagog wrocławskiej filii Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego, odbędą się 22 maja 2022 r. na Scenie Kameralnej Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu. Udział – symboliczne 8 zł. Zapraszamy wszystkich chętnych, warsztaty mają charakter inkluzywny. Warsztaty poprzez dramę to interaktywna metoda terapii, wykorzystująca nasze naturalne zdolności do wcielania się w rolę. Dzięki ćwiczeniom dramowym zawiązujemy pozytywne relacje społeczne, wzmacniamy swoje poczucie integralności, czujemy się bezpiecznie, uczymy się jak w sposób odważny i kreatywny podchodzić do codziennych zadań.  Zapisy przyjmujemy telefonicznie u pedagożki teatru Nikoli Olszak: 74 648 83 15, lub w Biurze Współpracy z Publicznością: 74 648 83 03 i 535 778 816, a także mailowo: pedagogteatru@teatr.walbrzych.pl. liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.

 

ORFI i NARUTOWICZ

W tym tygodniu przyglądamy się mitom! Po pierwsze: ORFI –  klasyczny, jeden z najbardziej znanych mitów o Orfeuszu i Eurydyce – jak możemy go dziś odczytywać? Orfi wyrusza w podróż do Hadesu po tym, jak Eura odeszła. Ale czy jej odejście to na pewno śmierć? I co jeśli Eura wcale nie chce wracać?

Druga propozycja tego tygodnia opowiada o mitach zabójstw na tle politycznym. NARUTOWICZ powiedział: kula, która mnie trafi, niech będzie mądra to odbywająca się w przestrzeni warszawskiej galerii Zachęta błyskotliwa gonitwa słowna między – wydawałoby się zupełnie niepasującą do siebie – czwórką postaci, które wśród gęstwiny interpretacji i odniesień próbują rozeznać się w wadach i zaletach politycznych morderstw. Czy uświęcają one ofiarę, czy zabójcę? Czy każda władza potrzebuje męczennika?  I czy Kula, która sprawiedliwie likwiduje jednostkę ponad podziałami, jest mądra?

ZOBACZ REPERTUAR

to nie koniec to nie koniec
1 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 27