teatr w wałbrzychu teatr w wałbrzychu
A A + A ++
ikona ikona
Weekend ze spektaklami o Wałbrzychu

Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu w ten weekend gościnnie w Zamku Książ z hitowym musicalem „DAISY” w reżyserii Konrada Imieli. Na pokazy od dawna nie ma biletów, jednak dla widzów spragnionych wałbrzyskich historii Teatr ma równie ciekawą propozycję. Spektaklem PILNIE KUPIĘ BIOGRAFIĘ przywołuje historie i herstorie wałbrzyskiej porcelany – fabryk, pracownic, wreszcie nieubłaganego końca. Daje im wybrzmieć. Opowiada je z uważnością i poczuciem humoru. Trochę z sentymentem, ale i z należnym krytycznym spojrzeniem. Pracownice zakładów porcelany nie mają swoich pomników, a ich historia bezpośrednio zanika wraz z upadkiem budynków, w których jeszcze do niedawna realizowały się zawodowo. PILNIE KUPIĘ BIOGRAFIĘ to spektakl, którego zadaniem jest zainicjowanie rozmowy o utraconym dorobku miasta.

Joanna Łaganowska i Mikołaj Krzeszowiec

w spektaklu  PILNIE KUPIĘ BIOGRAFIĘ na Scenie Kameralnej:

sobota 10.09. / 19:00

niedziela 11.09. / 18:00

Nabór do grupy POMIMO
Otwieramy zapisy do grupy POMIMO, działającej przy Teatrze Dramatycznym. To grupa dyskusyjno-teatralna, w której wspólnie tworzymy teatr – piszemy teksty, wymyślamy scenografię i inne elementy spektaklu, by wspólnie przygotować teatralne działanie i wystąpić na scenie (choć jeśli ktoś nie chce – nie jest to konieczne). Zależy nam przede wszystkim na wspólnej frajdzie z teatru i możliwości wypowiedzi na konkretny temat. Poza tym, dużo rozmawiamy o oglądanych przez nas spektaklach i kulturze w ogóle. W roku 2023 zamierzamy również wspólnie oglądać spektakle w innych teatrach i spotykać się z różnymi twórcami teatralnymi.
Grupa jest dla młodzieży, dorosłych i osób starszych. Nie wymagamy doświadczenia, wystarczą dobre chęci i mobilizacja, żeby systematycznie przychodzić na cotygodniowe zajęcia. Pierwsze spotkanie odbędzie się w środę 21 września o godzinie 17:00. Odpłatność za zajęcia wynosi miesięcznie 35 zł/os. – jest to składka na poczet tworzonego spektaklu.
Kontakt: pedagogteatru@teatr.walbrzych.pl, 74 648 83 15
credo na 59. sezon artystyczny 2022/23

Pamiętacie tę historię.

Witkacego poznali po zębach. W takim sensie, że Witkacy zębów nie miał, bo cierpiał na paradontosis cum figuris. A w trumnie, tej w której przywieziono jego szczątki, żeby pochować w Zakopanem, zęby właśnie były. Cały garnitur zębów.

Ale spokojnie.

Witkacy nie będzie postacią dnia nowego sezonu Szaniawskiego. Ale mogą być nim zęby.

Oczywiście w sensie metaforycznym.

I to nie zęby, które odnajdziemy, tylko zęby, które po sobie zostawimy.

Oczywiście w sensie metaforycznym.

Czyli ślady. Relikwie.

Bo zęby par excellence są niehigieniczne. I zostawmy je – higienistkom i higienistom.

Nowy sezon Szaniawskiego – 2022/2023 i cały przyszły rok – 2023 poświęcimy na pozostawianie śladów w temacie bohaterów i w temacie pracy.

Do grudnia 2022 roku zakończymy idiom: nieszczęśliwy kraj, który potrzebuje bohaterów,

a przez cały 2023 rok sprawdzać będziemy zasadność i sens zdania:

dla wspólnej korzyści i dobra wspólnego – praca ?

 

Programujemy wygenerować w następujących terminach następujące ślady:

18.08.2022 r. – umowę o pracę nowo przyjętej do zespołu aktorskiego Kingi Zygmunt

09.09.2022 r. – rysy w Sali Balowej Zamku Książ / gościnne prezentacje musicalu DAISY w reżyserii Konrada Imieli

23.09.2022 r. – glinianą instalację na okoliczność osobowości Marty Gąsiorowskiej – legendarnej nauczycielki I Liceum Ogólnokształcącego im. Ignacego Paderewskiego w Wałbrzychu / premiera przedstawienia MARTA. FIGURA SERPENTINATA pilgrima/majewskiego, w reżyserii seba majewskiego

07.10.2022 r. – bilet kolejowy pociągu relacji Lviv – Wałbrzych należący do ukraińskiej aktorki i uchodźczyni Halyny Ryby / premiera przedstawienia CHODŹCIE, CHODŹCIE Małgorzaty Maciejewskiej, w reżyserii autorki

28.10.2022 r. – list od pani Lucelii Santos odtwórczyni roli Isaury w brazylijskim serialu / premiera przedstawienia NIEWOLNICA ISAURA Martyny Majewskiej i Agnieszki Wolny – Hamkało, w reżyserii Martyny Majewskiej

31.10.2022 r. – podanie o rozwiązaniu stosunku pracy Filipa Perkowskiego

01.11.2022 r. – umowę o pracę przyjętego do zespołu Szaniawskiego Piotra Czarnieckiego

04.11.2022 r. – bombastic w języku czeskim / musical DAISY w Klicperovo Divadlo w Hradec Kralove

11.11.2022 r. – rozmówki polsko – rosyjskie / premiera przedstawienia TARGOWICA Andrzeja Błażewicza w reżyserii Pawła Sablika

16.12.2022 r. – rękawice bokserskie Andrzeja Gołoty uszyte na dłonie Wojciecha Marka Kozaka / premiera przedstawienia BIŁ SOBIE ANDRZEJ Mariusza Gołosza, w debiutanckiej reżyserii Macieja Hanuska

31.12.2022 r. – konfetti na nowych fotelach nowej widowni Dużej Sceny

24.02.2023 r. – dedykację: szaniawskiemu – alina obidniak umieszczoną w tomiku poezji Cypriana Kamila Norwida / premiera przedstawienia SOWA, CÓRKA PIEKARZA pilgrima/majewskiego, w reżyserii majewskiego

24.03.2023 r. – projekt odrodzenia etosu lekarza i projekt reformy polskiej służby zdrowia / premiera przedstawienia SZPITAL NA PERYFERIACH w reżyserii Macieja Podstawnego

27.03.2023 r. – listę płac z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru podpisaną przez Danutę Marosz

31.03.2023 r. – dwa gramy nudy w jej obecnym rozumieniu i aktualnej, atrakcyjnej formie / premiera przedstawienia NAD NIEMNEM Elizy Orzeszkowej, w reżyserii Michała Telegi

21.04.2023 r. – metr krawiecki z zaznaczonym 60. centymetrem, rozwijający się na długość 150. centymetrów / DNI DRAMATURGII +60 z tekstami Wandy Majerówny i Karola Maliszewskiego

12.05.2023 r. – znak zapytania wykonany z niezawodnej sklejki, będący uzupełnieniem trójwymiarowego napisu: p r a c a, autorstwa Jarosława Skudynowskiego i Andrzeja Hellera a umieszczonego przy wejściu do budynku teatru, w tzn. stodole / premiera przedstawienia * * * w reżyserii Anety Groszyńskiej

02.06.2023 r. – chleb / premiera przedstawienia PIEŚNI PIEKARZY POLSKICH Mariusza Gołosza, w kolejnej reżyserii Macieja Hanuska

 

Nie zapomnimy o śladach, które pozostawią projekty artystyczne Tomasza Jękota i edukacyjne Nikoli Olszak oraz instruktorskie Grzegorza Stawiaka. Nasze grafiki autorstwa Jakuba Woynarowskiego. Plakaty. Programy. Zdjęcia. Promocje. Facebooki. Instagramy. Spotkania. Spacery. Wyjazdy. Odległości. Zmiany. Emocje. Rachunki.

Wystarczy!

Bo od przybytku zęby bolą.

I: pracuj, pracuj a garb sam ci wyrośnie.

seb majewski

Sprzedaż foteli
2 września organizujemy dzień otwarty, w czasie którego będzie można zakupić nasze fotele – teraz w jeszcze atrakcyjniejszych cenach!
W skład 192 szt. foteli teatralnych z widowni Dużej Sceny wchodzą:
a) 167 szt. foteli w kolorze szarym (dzianina – SWEDINE 200) -montowanych w systemie:
-pojedynczym w ilości 25 szt.
-podwójnym w ilości 29 szt.
-potrójnym w ilości 28 szt.
b) 25 szt. foteli w kolorze bordowym – montowanych w systemie:
-pojedynczym w ilości 9 szt.
-podwójnym w ilości 8 szt.
Szczegółowych informacji udziela Pani Marta Rosiak/Pan Janusz Krzyszpin pod numerem telefonu: (74)648-83-13/14 w godz. 7:30-15:30, kom: 535-125-003, e-mail: administracja@teatr.walbrzych.pl
Pełna treść ogłoszenia wraz z cenami:
Nabór do TRZECIEGO TEATRU

 Zostań adeptem Trzeciego Teatru!

Przyjmujemy kandydatów, którzy mają 15 lat, czasem jednak robimy wyjątki dla nieco młodszych, trzeba wtedy indywidualnie porozmawiać. Prowadzimy warsztaty uczące języka teatru (wśród zajęć są między innymi: elementarne zadania aktorskie, analiza i interpretacja tekstu, dykcja i emisja głosu, praca z rekwizytem) i tworzymy spektakle prezentowane na scenie Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu. Uczymy się i robimy „teatr dla życia”, to znaczy po to, żeby  spotkać rówieśników o podobnych zainteresowaniach i razem, poprzez teatr, opowiedzieć innym o tym co nas nurtuje, a przy okazji pozbywać się nieśmiałości,  nauczyć się współpracy w grupie, zgłębiać złożoną rzeczywistość i mówić (językiem teatru) jak ją rozumiemy, otwierać się na rozmaite teksty kultury. Predyspozycje i umiejętności nabyte na zajęciach Trzeciego Teatru sposobią także kandydatów do szkół teatralnych – jest już kilkunastoosobowa grupa tych szczęśliwców –  studentów i absolwentów.

Spotkanie organizacyjne kandydatów odbędzie się 19 września 2022 r. o godz. 17:00  na scenie kameralnej albo w tzw. „BUNKRZE” obok sceny kameralnej. Można także dowiadywać się szczegółów i podglądać próby  5 i 12 września 2022 r. o godz. 18:00.

Zajęcia dla adeptów grupy młodzieżowej odbywają się raz w tygodniu, w poniedziałki w godzinach 16 – 19  i we środy w godz. 16-20  (chyba, że umówimy się inaczej) trwają rok i kończą się na ogół małym spektaklem/ etiudą. Po roku adept trafia do grupy zaawansowanej.

Odpłatność za zajęcia wynosi 50 zł za miesiąc.

Zajęcia Trzeciego Teatru prowadzi Grzegorz Stawiak –  instruktor-reżyser, teatrolog, absolwent Akademii Teatralnej w Warszawie; więcej informacji o nim i jego działaniach na:
www.teatr-ed.pnet.pl  Można zapytać o szczegóły telefonując na nr: 607 104 795.

Sprzedajemy fotele widowni Dużej Sceny!

Ogłaszamy sprzedaż foteli teatralnych z widowni Dużej Sceny Teatru w ilości 192 sztuk.

W skład 192 szt. foteli teatralnych wchodzą:
a) 167 szt. foteli w kolorze szarym ( dzianina – SWEDINE 200) -montowanych w systemie:
-pojedynczym w ilości 25 szt.
-podwójnym w ilości 29 szt.
-potrójnym w ilości 28 szt.
b) 25 szt. foteli w kolorze bordowym – montowanych w systemie:
-pojedynczym w ilości 9 szt.
-podwójnym w ilości 8 szt.

W dniu 23 sierpnia 2022 r. od godz.10:00 do godz.14:00 Teatr organizuje DZIEŃ OTWARTY, podczas którego będzie możliwość dokładnego obejrzenia foteli i ich zakupu.

Szczegółowych informacji udziela Pani Marta Rosiak/Pan Janusz Krzyszpin pod numerem telefonu: (74)648-83-13/14 w godz. 7:30-15:30,
kom: 535-125-003, e-mail: administracja@teatr.walbrzych.pl

Pełna treść ogłoszenia:

POBIERZ PDF s.1

POBIERZ PDF s.2

 

trailer DAISY
Wiemy, że tęsknicie za DAISY!
Chcemy uspokoić wszystkich, którzy pytają, czy nasz pierwszy wałbrzyski musical na pewno wróci w nowym sezonie. TAK! wróci! my też nie możemy się doczekać. Dla osłody zostawiamy Was z trailerem spektaklu.
Cierpliwości – DAISY znowu zawita do Wałbrzycha już we wrześniu!

Remont Dużej Sceny

Decyzją Sejmiku Województwa Dolnośląskiego nasza inwestycja „Remont i przebudowa widowni dużej sceny wraz z balkonem” została dofinansowana dodatkową kwotą 1.188.007 zł!!! A to oznacza, że w nowym sezonie spotykamy się na NOWEJ widowni Dużej Sceny. Serdecznie dziękujemy wszystkim Radnym! Bez dofinansowania remont nie miałby szansy się rozpocząć.
Czas na ostatnie pożegnanie ze starym, skrzypiącym parkietem pod widownią. Ostatni rzut oka na wysłużone fotele, w których mieliście okazję przeżyć tyle teatralnych wzruszeń i śmiać się do łez oglądając nasze spektakle. Idzie nowe! I będzie wygodne, ładne, a co najważniejsze – spełniające najnowsze standardy bezpieczeństwa. O postępach remontu będziemy informować na bieżąco.

W I etapie przebudowaliśmy BALKON Dużej Sceny, korzystając z przyznanych środków finansowych Ministra Kultury w Programie „Infrastruktura Kultury” [300 tysięcy złotych] oraz budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego i udziału Teatru [ponad 900 tysięcy złotych]. Na rok 2022 planowany jest jako końcowy etap w/w inwestycji i sprowadza się do wykonania kompletnej modernizacji WIDOWNI Dużej Sceny [ponad 160 miejsc] w okresie od lipca do listopada 2022. W całości finansowany jest z funduszy i budżetu Województwa Dolnośląskiego. Cała modernizacja kosztować będzie ponad 2 300 000 złotych.

Bierzemy się do roboty!

podsumowanie 58. sezonu 2021/2022

„NIESZCZĘŚLIWY KRAJ, KTÓRY POTRZEBUJE BOHATERÓW”

Ten sezon był pod wieloma względami wyjątkowy dla Teatru: powoli otrząsaliśmy się z pandemii, ale jesteśmy świadkami wojny; uciekaliśmy przed kryzysem zdrowotnym, a przed nami kryzys finansowy; staraliśmy się powrócić do normalności, ale TA już dawno przestała istnieć…

Przez cały 58. sezon patrzyliśmy na świat szeroko i zastanawialiśmy nad mitami, które stanowią podwaliny naszej normalności. Poświęciliśmy sezon w całości BOHATERSTWU – osobom, czynom, wyobrażeniom. Poszukiwania opieraliśmy na poczuciu, że rzeczywistość wymusza nieustanne opowiadanie się po którejś ze stron i podejmowanie odpowiedzialności za te wybory. A nie są to wybory łatwe:

szczepić się / nie szczepić

strajkować / siedzieć w domu

teatr / netflix

zabierać głos / milczeć wymownie

wspólnota / solidarność

gesty / słowa

benzyna / rower

… / …

 

Wybory te nie są bezkarne i mają swoje konsekwencje. I nie są już tylko sprawą osobistą. Dlatego każdy z nas ma prawo stać się dziś bohaterem albo jego zaprzeczeniem. Czy zatem uda nam się wpisać w tę „dobrą historię”, czy nie? Nie tylko jako ludzkość, naród, ale przede wszystkim jako poszczególni ludzie. Chcąc odpowiedzieć na pytania o bohaterstwo, sięgaliśmy do najszerzej komentowanych jego przejawów z przeszłości.

Za nami premiery:

„TERAZ KAŻDY Z WAS JEST RZECZPOSPOLITĄ” (tekst: pilgrim/majewski, reż. Maciej Podstawny)

„WESELE/dramat w trzech aktach” (tekst: Stanisław Wyspiański, reż. Wojtek Klemm)

… mieliśmy szansę przyjrzeć się bohaterowi zbiorowemu w kontekście polskości – naszych narodowych wad i problemów;

„NARUTOWICZ” (tekst: pilgrim/majewski, reż.: Paweł Świątek)

… przybliżał nas do indywidualnych przejawów bohaterstwa, stawiając duży znak zapytania przy nazwisku pierwszego prezydenta II RP;

„ANTYGONA” (tekst: Sofokles, reż.: Jakub Čermák)

klasyczna, antyczna, lekturowa postać – indywidualna bohaterka;

„ZŁOTY POCIĄG SUPERSTAR” (tekst: Jan Czapliński, reż.: Aneta Groszyńska)

… czym byłyby bohaterskie opowieści bez lokalnych tematów?

„DAISY” (tekst i reż.: Konrad Imiela)

… spektakl/musical o lokalnej bohaterce w koprodukcji z Miastem Wałbrzych oraz Spółką Zamek Książ;

„JEZUS” (tekst: Mateusz Górniak, reż.: Olga Ciężkowska, Jan Kanty Zienko)

najbardziej znana na świecie figura – dla jednych postać fikcyjna, dla drugich postać święta; spektakl we współpracy z Festiwalem Nowe Epifanie.

W 58. sezonie teatralnym zagraliśmy 185 spektakli, goszcząc na nich łącznie 13111 widzów.

W naszych aż 63 działaniach edukacyjnych, również  podczas pandemii,  uczestniczyło 2156 osób.

Wśród DZIAŁAŃ EDU znalazły się:

warsztaty PRZEGRAJ LEPIEJ, dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury Kultura – Interwencje. Edycja 2022;

pokazy Trzeciego Teatru oraz nowoutworzonej grupy POMIMO w ramach 18. Dni Młodego Teatru;

lekcje teatralne dla młodzieży szkolnej online i na żywo;

cykl spotkań dyskusyjno-włączających ŚWIETLICA;

warsztaty kontekstowe, spotkania autorskie i debaty z gośćmi z całej Polski;

ferie zimowe i pokaz spektaklu dla młodzieży.

Teatr w swym 58.sezonie artystycznym zrealizował również autorski projekt REZYDENCJI DRAMATURGICZNEJ w Wałbrzychu pt. ZAPRACOWANI.

Jego efektem było powstanie tekstuCHODŹCIE CHODŹCIE / приходьте, приходьте” (rezydentka, autorka tekstu i reżyserka czytania: Małgorzata Maciejewska / kurator projektu rezydencji: Tomasz Jękot) oraz stworzenie platformy wymiany doświadczeń dla osób z Ukrainy i Polski.

Sytuacja pandemiczna wpłynęła mocno na działania festiwalowe w Polsce, jednak pomimo trudności nasze spektakle były obecne na 4 festiwalach o krajowej renomie, zdobywając nagrody i wyróżnienia:

spektakl mistrzowski w ramach XIII edycji PESTKA FESTIVAL – „WESELE” w reż. Wojtka Klemma;

„PACJENT 0” w reż. Wojtka Ziemilskiego w XXVII Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi;

„ANCORA TU” w reż. Macieja Podstawnego zdobył nagrodę na XX Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość Przedstawiona” w Zabrzu dla Olgi Mysłowskiej;

„NIECH PRAWO BĘDZIE Z WAMI” w reż. Anety Groszyńskiej zdobył dwie nagrody na XX Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu dla Anety Groszyńskiej oraz Jana Czaplińskiego.

Teatr jest stale obecny w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. W 27. edycji gościliśmy z 8 tytułami, z czego 4 decyzją Komisji otrzymały refundację kosztów produkcji,

– „NIECH PRAWO BĘDZIE Z WAMI” w reż. Anety Groszyńskiej znalazło się w finale; a do kolejnej 28. edycji, zakwalifikowało się 6 tytułów.

Spektakl „PILNIE KUPIĘ BIOGRAFIĘ” w reż. Krzysztofa Popiołka zaprezentowany został w 6 polskich miastach w ramach 13. edycji Programu „TEATR POLSKA”, realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Już wiemy, że jesienią 2022 roku wyruszymy w kolejną trasę i edycję – tym razem z monodramem 108 KOSTEK CUKRU” w reż. Agaty Puszcz,  prezentując spektakl w mniejszych miejscowościach, nie posiadających repertuarowych teatrów, w co najmniej 4 województwach – od Dolnego Śląska po Zachodniopomorskie.

Z radością informujemy, że Seb Majewski – reżyser, dramatopisarz i dyrektor artystyczny Teatru otrzymał indywidualną Nagrodę „EMOCJA 2022” przyznawaną przez kapitułę Radia Wrocław Kultura, a na początku roku 2022 Nagrodę Miasta Wałbrzycha – tytuł honorowy ZASŁUŻONA DLA MIASTA WAŁBRZYCHA odebrała nasza dyrektorka naczelna Danuta Marosz.

Za ten BOHATERSKI SEZON dziękujemy naszym Widzom, Zespołowi, Partnerom i Przyjaciołom Teatru.

Seb Majewski Laureatem Emocji 2022 w kategorii TEATR

Z ogromną przyjemnością informujemy, że Seb Majewski – reżyser, dramatopisarz i dyrektor artystyczny Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu odebrał nagrodę Radia Wrocław Kultura „EMOCJE 2022”.

Nagrody „EMOCJE” są przyznawane na koniec sezonu kulturalnego od 2015 roku – czyli od początku istnienia stacji radiowej, nastawionej na promocję kultury w woj. dolnośląskim. Jest to specjalne wyróżnienie dla artystów i animatorów regionu. „EMOCJE” przyznawane są w sześciu kategoriach, związanych z różnymi dziedzinami artystycznej działalności. Kapituła Radia Wrocław Kultura tak argumentowała swój wybór w kategorii TEATR:

„Sebastian Majewski – artysta w wyśmienitej formie dramatopisarskiej, reżyser cennych przedstawień, kreator zajmujących, poszerzających widownię sezonów w macierzystym Teatrze Szaniawskiego w Wałbrzychu”.

Grzegorz Chojnowski – redaktor naczelny Radia Wrocław Kultura w rozmowie z Sebem Majewskim podkreślał znaczenie i wagę ostatnich sezonów teatralnych Szaniawskiego – „WIEMY, JAK TO ZROBIĆ” sezonu pandemicznego złożonego z monodramów całego zespołu aktorskiego oraz „NIESZCZĘŚLIWY KRAJ – KTÓRY POTRZEBUJE BOHATERÓW” zbudowanego wokół tematu współcześnie pojmowanego bohaterstwa. Pragniemy przypomnieć, że tylko w ciągu tych dwóch sezonów Seb Majewski był autorem aż ośmiu tekstów dramatycznych wystawionych teatrze (wałbrzyskim i nie tylko): „POLE 150m2”, „PANI MORU”, „KUMULACJA”, PILNIE KUPIĘ BIOGRAFIĘ”, „RZYWOT. część pierwsza: rozpadająca się biografia”, „TERAZ KAŻDY Z WAS JEST RZECZPOSPOLITĄ / z trzema wykrzyknikami”, „NARUTOWICZ powiedział: kula, która mnie trafi, niech będzie mądra”, „MATERIAŁY DO ŻYCIA GALILEUSZA”. A także był reżyserem kilku z nich.

Cały Zespół Teatru Szaniawskiego gratuluje dyrektorowi zasłużonej nagrody, a kapitule Radia Wrocław Kultura świetnego wyboru i dostrzeżenia wyjątkowej wagi naszej instytucji na mapie teatralnej kraju.

Cała rozmowa z Sebem Majewskim: [TUTAJ]

 

to nie koniec to nie koniec
1 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 28