„NIESZCZĘŚLIWY KRAJ, KTÓRY POTRZEBUJE BOHATERÓW”
Ten sezon był pod wieloma względami wyjątkowy dla Teatru: powoli otrząsaliśmy się z pandemii, ale jesteśmy świadkami wojny; uciekaliśmy przed kryzysem zdrowotnym, a przed nami kryzys finansowy; staraliśmy się powrócić do normalności, ale TA już dawno przestała istnieć…
Przez cały 58. sezon patrzyliśmy na świat szeroko i zastanawialiśmy nad mitami, które stanowią podwaliny naszej normalności. Poświęciliśmy sezon w całości BOHATERSTWU – osobom, czynom, wyobrażeniom. Poszukiwania opieraliśmy na poczuciu, że rzeczywistość wymusza nieustanne opowiadanie się po którejś ze stron i podejmowanie odpowiedzialności za te wybory. A nie są to wybory łatwe:
szczepić się / nie szczepić
strajkować / siedzieć w domu
teatr / netflix
zabierać głos / milczeć wymownie
wspólnota / solidarność
gesty / słowa
benzyna / rower
… / …
Wybory te nie są bezkarne i mają swoje konsekwencje. I nie są już tylko sprawą osobistą. Dlatego każdy z nas ma prawo stać się dziś bohaterem albo jego zaprzeczeniem. Czy zatem uda nam się wpisać w tę „dobrą historię”, czy nie? Nie tylko jako ludzkość, naród, ale przede wszystkim jako poszczególni ludzie. Chcąc odpowiedzieć na pytania o bohaterstwo, sięgaliśmy do najszerzej komentowanych jego przejawów z przeszłości.
Za nami premiery:
„TERAZ KAŻDY Z WAS JEST RZECZPOSPOLITĄ” (tekst: pilgrim/majewski, reż. Maciej Podstawny)
„WESELE/dramat w trzech aktach” (tekst: Stanisław Wyspiański, reż. Wojtek Klemm)
… mieliśmy szansę przyjrzeć się bohaterowi zbiorowemu w kontekście polskości – naszych narodowych wad i problemów;
„NARUTOWICZ” (tekst: pilgrim/majewski, reż.: Paweł Świątek)
… przybliżał nas do indywidualnych przejawów bohaterstwa, stawiając duży znak zapytania przy nazwisku pierwszego prezydenta II RP;
„ANTYGONA” (tekst: Sofokles, reż.: Jakub Čermák)
… klasyczna, antyczna, lekturowa postać – indywidualna bohaterka;
„ZŁOTY POCIĄG SUPERSTAR” (tekst: Jan Czapliński, reż.: Aneta Groszyńska)
… czym byłyby bohaterskie opowieści bez lokalnych tematów?
„DAISY” (tekst i reż.: Konrad Imiela)
… spektakl/musical o lokalnej bohaterce w koprodukcji z Miastem Wałbrzych oraz Spółką Zamek Książ;
„JEZUS” (tekst: Mateusz Górniak, reż.: Olga Ciężkowska, Jan Kanty Zienko)
… najbardziej znana na świecie figura – dla jednych postać fikcyjna, dla drugich postać święta; spektakl we współpracy z Festiwalem Nowe Epifanie.
W 58. sezonie teatralnym zagraliśmy 185 spektakli, goszcząc na nich łącznie 13111 widzów.
W naszych aż 63 działaniach edukacyjnych, również podczas pandemii, uczestniczyło 2156 osób.
Wśród DZIAŁAŃ EDU znalazły się:
warsztaty PRZEGRAJ LEPIEJ, dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury Kultura – Interwencje. Edycja 2022;
pokazy Trzeciego Teatru oraz nowoutworzonej grupy POMIMO w ramach 18. Dni Młodego Teatru;
lekcje teatralne dla młodzieży szkolnej online i na żywo;
cykl spotkań dyskusyjno-włączających ŚWIETLICA;
warsztaty kontekstowe, spotkania autorskie i debaty z gośćmi z całej Polski;
ferie zimowe i pokaz spektaklu dla młodzieży.
Teatr w swym 58.sezonie artystycznym zrealizował również autorski projekt REZYDENCJI DRAMATURGICZNEJ w Wałbrzychu pt. ZAPRACOWANI.
Jego efektem było powstanie tekstu „CHODŹCIE CHODŹCIE / приходьте, приходьте” (rezydentka, autorka tekstu i reżyserka czytania: Małgorzata Maciejewska / kurator projektu rezydencji: Tomasz Jękot) oraz stworzenie platformy wymiany doświadczeń dla osób z Ukrainy i Polski.
Sytuacja pandemiczna wpłynęła mocno na działania festiwalowe w Polsce, jednak pomimo trudności nasze spektakle były obecne na 4 festiwalach o krajowej renomie, zdobywając nagrody i wyróżnienia:
spektakl mistrzowski w ramach XIII edycji PESTKA FESTIVAL – „WESELE” w reż. Wojtka Klemma;
„PACJENT 0” w reż. Wojtka Ziemilskiego w XXVII Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi;
„ANCORA TU” w reż. Macieja Podstawnego zdobył nagrodę na XX Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość Przedstawiona” w Zabrzu dla Olgi Mysłowskiej;
„NIECH PRAWO BĘDZIE Z WAMI” w reż. Anety Groszyńskiej zdobył dwie nagrody na XX Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu dla Anety Groszyńskiej oraz Jana Czaplińskiego.
Teatr jest stale obecny w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. W 27. edycji gościliśmy z 8 tytułami, z czego 4 decyzją Komisji otrzymały refundację kosztów produkcji,
– „NIECH PRAWO BĘDZIE Z WAMI” w reż. Anety Groszyńskiej znalazło się w finale; a do kolejnej 28. edycji, zakwalifikowało się 6 tytułów.
Spektakl „PILNIE KUPIĘ BIOGRAFIĘ” w reż. Krzysztofa Popiołka zaprezentowany został w 6 polskich miastach w ramach 13. edycji Programu „TEATR POLSKA”, realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Już wiemy, że jesienią 2022 roku wyruszymy w kolejną trasę i edycję – tym razem z monodramem „108 KOSTEK CUKRU” w reż. Agaty Puszcz, prezentując spektakl w mniejszych miejscowościach, nie posiadających repertuarowych teatrów, w co najmniej 4 województwach – od Dolnego Śląska po Zachodniopomorskie.
Z radością informujemy, że Seb Majewski – reżyser, dramatopisarz i dyrektor artystyczny Teatru otrzymał indywidualną Nagrodę „EMOCJA 2022” przyznawaną przez kapitułę Radia Wrocław Kultura, a na początku roku 2022 Nagrodę Miasta Wałbrzycha – tytuł honorowy ZASŁUŻONA DLA MIASTA WAŁBRZYCHA odebrała nasza dyrektorka naczelna Danuta Marosz.
Za ten BOHATERSKI SEZON dziękujemy naszym Widzom, Zespołowi, Partnerom i Przyjaciołom Teatru.
Z ogromną przyjemnością informujemy, że Seb Majewski – reżyser, dramatopisarz i dyrektor artystyczny Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu odebrał nagrodę Radia Wrocław Kultura „EMOCJE 2022”.
Nagrody „EMOCJE” są przyznawane na koniec sezonu kulturalnego od 2015 roku – czyli od początku istnienia stacji radiowej, nastawionej na promocję kultury w woj. dolnośląskim. Jest to specjalne wyróżnienie dla artystów i animatorów regionu. „EMOCJE” przyznawane są w sześciu kategoriach, związanych z różnymi dziedzinami artystycznej działalności. Kapituła Radia Wrocław Kultura tak argumentowała swój wybór w kategorii TEATR:
„Sebastian Majewski – artysta w wyśmienitej formie dramatopisarskiej, reżyser cennych przedstawień, kreator zajmujących, poszerzających widownię sezonów w macierzystym Teatrze Szaniawskiego w Wałbrzychu”.
Grzegorz Chojnowski – redaktor naczelny Radia Wrocław Kultura w rozmowie z Sebem Majewskim podkreślał znaczenie i wagę ostatnich sezonów teatralnych Szaniawskiego – „WIEMY, JAK TO ZROBIĆ” sezonu pandemicznego złożonego z monodramów całego zespołu aktorskiego oraz „NIESZCZĘŚLIWY KRAJ – KTÓRY POTRZEBUJE BOHATERÓW” zbudowanego wokół tematu współcześnie pojmowanego bohaterstwa. Pragniemy przypomnieć, że tylko w ciągu tych dwóch sezonów Seb Majewski był autorem aż ośmiu tekstów dramatycznych wystawionych teatrze (wałbrzyskim i nie tylko): „POLE 150m2”, „PANI MORU”, „KUMULACJA”, PILNIE KUPIĘ BIOGRAFIĘ”, „RZYWOT. część pierwsza: rozpadająca się biografia”, „TERAZ KAŻDY Z WAS JEST RZECZPOSPOLITĄ / z trzema wykrzyknikami”, „NARUTOWICZ powiedział: kula, która mnie trafi, niech będzie mądra”, „MATERIAŁY DO ŻYCIA GALILEUSZA”. A także był reżyserem kilku z nich.
Cały Zespół Teatru Szaniawskiego gratuluje dyrektorowi zasłużonej nagrody, a kapitule Radia Wrocław Kultura świetnego wyboru i dostrzeżenia wyjątkowej wagi naszej instytucji na mapie teatralnej kraju.
Cała rozmowa z Sebem Majewskim: [TUTAJ]
Ostatnie przedwakacyjne wydarzenie w Szaniawskim!
REWIA DLA PRACOWITYCH to pełna humoru zapowiedź jesiennych działań Teatru. W lekkiej formie opowiemy o tym, co czeka nas już od września. O zbliżających się premierach, ale nie tylko!
Przyjdźcie zobaczyć, jak wraz z Zespołem Polpo Motel przygotowujemy się na wakacje, ale i na PRACĘ. Bo to właśnie praca i jej różne aspekty będą tematem czekających nas miesięcy.
Gramy w sobotę 2 lipca (19:00) i niedzielę 3 lipca (18:00) – do zobaczenia!
W tę sobotę i niedzielę (18-19 czerwca) warsztaty ruchowe w ramach cyklu PRZEGRAJ LEPIEJ. Warsztaty o porażce i romantyzmie. Tym razem warsztatowicze spotkają się z Anną Mikułą i Dorotą Furmaniuk – aktorkami-tancerkami, które pokażą swoje sposoby na radzenie sobie z porażką w warunkach scenicznych, ale nie tylko.
Prowadzące przygotowały wideo, w którym zapraszają na warsztaty. Zobaczcie!
Szczegółowe informacje: https://teatr.walbrzych.pl/przegraj-lepiej/
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury Kultura – Interwencje. Edycja 2022
Po ciepłym przyjęciu przez widownię festiwalową na Festiwalu Nowe Epifanie w Warszawie, wałbrzyscy widzowie mają szansę obejrzeć ten pełen emocji obraz współczesnej polskiej rodziny. Uroczystość weselna jest niewątpliwie jedną z najbardziej płodnych artystycznie sytuacji w polskiej sztuce. Młodzi twórcy spektaklu JEZUS zapraszają nas do uczestnictwa w nieco zmienionej sytuacji weselnej: nie spotkamy tu pary młodej, ale dość niestandardowych gości weselnych i gospodarzy. W ich relacjach, pragnieniu ciepła i zrozumienia przeglądać się będzie ta uroczystość. Zanim wodzirejka zaprosi nas do ostatniego tańca, rozegrają się tutaj ludzkie dramaty. Czeka nas kwestionowanie własnej wiary i miłości, na osłodę twórcy przypomną nam weselne hity sprzed lat jak „Sweet sweet tulipan”.
Spektakl powstał we współpracy z Festiwalem Nowe Epifanie jako efekt Laboratorium Nowych Epifanii.
Gramy: sobota / 18.06. / 19:00 // niedziela / 19.06. / 18:00 na Scenie Kameralnej
Wcześniej, o godzinie 18:00 zbierze się KOMISJA DS PUBLICZNOŚCI.
„PRZEGRAJ LEPIEJ. Warsztaty o porażce i romantyzmie” projekt dla wszystkich, którym coś nie wyszło. Dla ludzi, którzy czują się dziwakami i przegrywami. Dla czarnych owiec i rodzinnych rozczarowań. Dla ludzi, którzy szukają sobie podobnych – outsiderów i wyrzutków.
Gdzie lepiej rozmawiać o porażce niż w teatrze? Teatr jest miejscem, w którym się próbuje, w którym jest miejsce na niepowodzenie, w którym pomyłki często okazują się znacznie ciekawsze niż skrupulatnie zaplanowane działania.
Porażka, o której będziemy rozmawiać, będzie różna dla każdego. Jest inna dla każdego pokolenia i kultury. Do projektu zapraszamy wszystkich zainteresowanych, niezależnie od płci, orientacji, pochodzenia, klasy – im szersza grupa, tym większy dystans do własnej porażki!
Tytuł projektu to cytat z Samuela Becketta, który będzie nam przyświecać: „Kiedykolwiek próbowałeś. Kiedykolwiek Ci się nie udało. Nieważne. Spróbuj jeszcze raz. Przegraj jeszcze raz. Przegraj lepiej.“
To warsztaty dla tych, którzy żyjąc na marginesie są bliżej romantyzmu, niż by im się zdawało. Romantyzm to przecież o wiele więcej niż walka o wyzwolenie narodu i deklamowanie wierszy – to pogodzenie się z klęską i życie na opak społeczeństwu. A to daje szerokie pole manewru do odnalezienie alternatywy.
Na najbliższe, tekstowe warsztaty 11 i 12 czerwca zapraszają Justyna Machaj i Łukasz Pawłowski. Jakie były największe przegrywy polskiej literatury romantycznej? Czy smaczny obiad może być sukcesem? Jak BRZMI porażka?
W projekcie zaplanowane są jeszcze warsztaty ruchowe z Anną Mikułą i Dorotą Furmaniuk (18 i 19 czerwca) a wszystko to zakończy się 26 czerwca pokazem wyreżyserowanym przez Ulę Kijak! Nabór wciąż jest otwarty – można uczestniczyć we wszystkich kolejnych warsztatach (do czego zachęcamy) albo przyjść na pojedyncze.
Opłata za udział we wszystkich warsztatach wynosi 50 zł. Możliwość uczestnictwa w pojedynczych warsztatach z opłatą 20 zł za warsztat. Więcej informacji na temat programu na stronie internetowej Teatru: https://teatr.walbrzych.pl/przegraj-lepiej/
Adam Wolańczyk 09.05.1936 – 03.06.2022
3. czerwca 2022 roku zmarł Adam Wolańczyk – niezwykły aktor Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu i barwna postać miasta.
Ze śmiercią Adama odchodzą jego role, jego fantazja i odwaga. Adam posiadał ten dar, który dawał mu moc do tworzenia najdziwniejszych postaci w spektaklach uznanych twórców i w premierach debiutantów. A debiutantów Adam obdarzał ogromnym zaufaniem i miłością.
Adam ukończył łódzką szkołę filmową i debiutował w tamtejszym Teatrze Powszechnym. Ale większość swojego artystycznego życia Adam związał z Wałbrzychem i naszym Teatrem. Był dla nas wspaniałym kolegą.
Pamiętamy Adama, który punktualnie przychodził na poranne próby i obdarowywał wszystkich słodkimi bułkami albo wałbrzyskimi Basiami.
Pamiętamy, że Adam cenił sobie spotkania z młodymi realizatorami, a oni odwdzięczali się za ten kredyt oryginalnymi zadaniami.
Monika Strzępka obsadziła Adama w roli Szarika w spektaklu „Niech żyje wojna!!!”. A każdy, kto widział ten spektakl, ma przed oczami Adama w radzieckim mundurze, który wykrzykuje słowa napisane dla niego przez Pawła Demirskiego: dobra / teraz będzie moja scena / i ja w tej scenie pokażę co to jej święto / … / minuta ciszy /… / czy nie ma już żadnych dla was świętości / kapliczek? / pamięci o małych chłopcach / zamienionych na wojnie w psy?/.
A czy da się zapomnieć o roli Adama w „Shoa show”, spektaklu Tomasza Jękota i Awiszaja Hadari? Jego Babcia Cejtl była absolutnie queerowa, mimo że wtedy to określenie w języku polskim niewiele znaczyło.
Tą rolą Adam pożegnał się ze sceną.
Ale Adam grał również inne role. I robił to mistrzowsko.
Był Kasztelanem Zamku Cisy. Ubierał się w kontusz i witał gości na szlaku.
Szaleństwo, które Adam cenił i pielęgnował.
Był poetą, zakochanym w swoim rodzinnym Cieszanowie.
Był doskonałym kucharzem, a jego przepisy są w posiadaniu wielu osób, które otrzymywały je albo dzięki wałbrzyskim gazetom, albo osobiście od Adama w formie własnoręcznie wydawanych unikatowych ksero-egzemplarzy.
Adam był działaczem Związku Artystów Scen Polskich – ZASP.
Adam był Zasłużonym dla Miasta Wałbrzycha.
Adam był Antkiem Kochankiem. Uwielbiał swój biały garnitur z kolorowymi klapami.
Adam był marzycielem.
Żył w świecie, w którym obcował z koleżankami i kolegami ze wszystkich teatrów, w których pracował, postaciami, które zagrał, Wałbrzyszankami i Wałbrzyszanami, których spotkał.
Trudno będzie sobie wyobrazić Wałbrzych i nasz Teatr bez Adama.
A może wyobraźmy sobie, że Adam poszedł dalej, niosąc ze sobą nasz Teatr i Wałbrzych.
Tak będzie lepiej.
Adamie, Adasiu, Panie Adamie dziękujemy!
Rodzinie, przyjaciołom i wszystkim znajomym Zespół Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu składa kondolencje.