Zespół Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu z dumą pragnie oznajmić, że na mocy uchwały nr 8216/VI/24 Zarządu Województwa Dolnośląskiego Seb Majewski został dyrektorem naczelnym Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu na okres pięciu sezonów artystycznych: od września 2024 do sierpnia 2029!
Seb Majewski – reżyser, dramatopisarz. Od 2018 roku pełniący funkcję zastępcy dyrektora ds. artystycznych wałbrzyskiego Teatru Dramatycznego (poprzednio również w latach 2008-2012) od sierpnia 2024 roku przejmie naczelną dyrekcję w Teatrze na kolejne pięć lat. Na stanowisku zastąpi wieloletnią dyrektorkę Teatru – Danutę Marosz.
Postać Seba Majewskiego znana jest w środowisku teatralnym Polski, a zwłaszcza Dolnego Śląska. Majewski jest absolwentem Akademii Teatralnej w Warszawie Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. W 2003 roku założył wrocławską „scenę witkacego.wro”, uznaną za jedną z najciekawszych niezależnych grup teatralnych. Jego teksty własne i adaptacje wystawiane były m.in. w Teatrze Polskim we Wrocławiu, Narodowym Starym Teatrze w Krakowie oraz w teatrach w Tbilisi, Dublinie, Los Angeles. W wałbrzyskim Teatrze zrealizował kilkanaście ważnych spektakli z autorskim tekstem. Jego ostatni spektakl „Nocny portier. Doświadczenie” w dojmujący sposób oddaje okrucieństwo wojny i niesprawiedliwość rozliczeń powojennych. Spektakl jest świetnym przykładem twórczości Majewskiego, która łączy w sobie erudycyjny charakter opowieści, tworzenie biografii miejsc i ludzi oraz podjęcie problemu rozliczeń z błędami historii. Kierunek artystycznych poszukiwań reżysera przekłada się również na działania Teatru – Seb Majewski proponuje sezony oparte na idiomach i tematach, które eksplorują zaproszeni do współpracy artyści. Konsekwentnie zaprojektowane sezony pozwalają na artystyczne badanie zjawisk takich jak praca, bohaterstwo czy reguły społeczne. Tematy te przeglądają się nie tylko w spektaklach powstających na wałbrzyskich scenach, ale też w działaniach dodatkowych: rezydencjach dramaturgicznych, edukacji teatralnej i licznych wydarzeniach kontekstowych. To właśnie taka filozofia teatru stała się podstawą do napisania zwycięskiego programu dyrekcyjnego.
Informujemy, że z przyczyn technicznych premiera spektaklu WALKA O OGIEŃ zostaje przełożona na 29 lutego 2024 r. (czwartek), godz. 19:00.
Ze wszystkimi osobami, które zakupiły bilety na spektakle w dniach: 23, 24 oraz 25 lutego w sprawie zwrotów/wymiany będziemy się kontaktować indywidualnie. Bardzo prosimy o cierpliwość.
Ponadto informujemy, iż awarii uległa nasza linia telefoniczna, co sprawia że tymczasowo nie działa internetowy serwis sprzedaży biletów, a także nie można się z nami skontaktować poprzez numery stacjonarne.
Jesteśmy dostępni pod numerami komórkowymi:
575 772 556 – Biuro Współpracy z Publicznością
533 539 448 – Dział promocji
Na spektakl WALKA O OGIEŃ zapraszamy 29 lutego oraz 3 marca.
PYSZNIE! Mamy rewelacyjną wiadomość! Dostaliśmy dofinansowanie MKiDN na kolejne Rezydencje dramaturgiczne w Wałbrzychu ZAPRACOWANI w programie Teatr 2024. To będzie już trzecia edycja projektu kuratorowanego przez kierownika literackiego Tomasza Jękota. W pierwszej skupialiśmy na (współ)pracy z osobami z Ukrainy – rezydentką była Małgorzata Maciejewska, która na podstawie wywiadów przygotowała wzruszający dramat/manifest pokoju „CHODŹCIE CHODŹCIE”. W zeszłym roku tematem pracy przyszłości zajął się Mariusz Gołosz, który napisał futurystyczne „12 PRAC MARII BYRD” (spektakl gramy w kwietniu!). A w tym roku? Podpowiedź w obrazku – zajmiemy się jedzonkiem! ZAPRACOWANI. GASTROFAZA będzie kulinarną podróżą teatralną na miarę Makłowicza. Zapnijcie pasy, łapcie widelce czy pałeczki i już niedługo widzimy się przy wspólnym stole w Wałbrzychu!
WESELE. dramat w trzech aktach to ponadczasowa fantazja o polskości, relacjach społecznych i zmarnowanych szansach. Dajcie się porwać w ten szaleńczy tan – piątek, sobota i niedziela na Dużej Scenie!
Spektakl jest próbą opowiedzenia tekstem Wyspiańskiego o obecnej polskiej rzeczywistości. Reżyseruje Wojtek Klemm, artysta o polskich korzeniach na stałe mieszkający w Zurychu. Klemm, wraz ze współpracownikami i zespołem, pragnie zapytać, czy świat przedstawiony u Wyspiańskiego nie jest stracony zanim nawet się rozpoczął?
Na Wasze liczne prośby związane z marzeniem o powrocie Kanapy Teatralnej, powołujemy do życia nowoczesną formę cyklicznych spotkań autorskich w SZANIAWSKX.
times new roman wałbrzyski będzie przybliżał twórczość osób, które opowiadają swój świat poezją i prozą, ale nie miały okazji lub odwagi opowiadać głośno.
W ramach pierwszego spotkania poznamy opowieści jednego z naszych aktorów, Ryszarda Węgrzyna. Obok aktorstwa od lat nieregularnie prowadzi bloga https://blog-rikko.pl , a jego felietony pojawiały się w wałbrzyskich gazetach. Tym razem przyjrzymy się jednak jego książce pt. NASZEJ TRÓJCY HISTORIA, która jest opowieścią o ośmiu latach życia z chorobą nowotworową jego żony.
Fragmenty książki były publikowane na stronie: https://naszejtrojcyhistoria.pl/
Spotkanie odbędzie się po spektaklu POLAK SPRZEDA ZMYSŁY w sobotę 3 lutego 2024 r. w teatralnym foyer.
W lutym sprawdzamy, jak – i czy w ogóle się da? – odnaleźć się w szalonym, mrocznym świecie. Wśród spektakli, na które bilety możecie kupić w promocyjnej cenie przez cały czwartek 1 lutego – online i w kasie – znajdziecie tytuły:
BABA-DZIWO / 1, 2 lutego / tragifarsa Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej o kobiecej dyktaturze i absurdach władzy
POLAK SPRZEDA ZMYSŁY / 3,4 lutego / o tym, że kolekcjonowanie wspomnień i kurzołapów czasem stoją na drodze do wolności i szczęścia
NOCNY PORTIER. DOŚWIADCZENIE / 9, 10, 11 lutego / bolesna historia bagatelizowania kobiet zmuszonych do pracy seksualnej w obozach koncentracyjnych miesza się z opowieścią o tym, dlaczego czasem pociąga nas zło
WESELE. dramat w trzech aktach / 16, 17, 18 lutego / wyjątkowe odczytanie arcydramatu, w którym znajdziemy wszystkie rodzime przywary i sposoby na zaprzepaszczenie wielkich szans
WALKA O OGIEŃ / PREMIERA! / 23, 24, 25, 29 lutego / dwa zwaśnione plemiona walczą o miejsce przy ognisku. I choć może się wydawać, że jaskiniowcy to odległa przeszłość, ich problemy i podziały są zaskakująco aktualne.
Miło nam poinformować, że wszystkie dotychczasowe premiery tego sezonu – POLAK SPRZEDA ZMYSŁY, NOCNY PORTIER. DOŚWIADCZENIE oraz 12 PRAC MARII BYRD – biorą udział w 30. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Dominik Gac, Piotr Hildt, Anna Jazgarska, Szymon Kazimierczak, Andrzej Lis, Wanda Świątkowska
W tej edycji udział bierze także tekst CZY PINGWINY MAJĄ KOLANA, ostatnia premiera ubiegłego sezonu.
W ten weekend – 26-28 stycznia – wspólnie przekonamy się, jak literatura potrafi zmienić świat. FRANKENSTEIN to opowieść o inności i niezrozumieniu, które wyklucza, lecz także o mocy językoznawców i pisarzy. Przy okazji kulisów powstawania jednej z najbardziej znanych gotyckich powieści, prześledzimy także pracę badaczy projektu Cassandra – prawdopodobnie najciekawszego połączenia projektu naukowego z literaturą i wróżeniem!
Zaś MARTA. FIGURA SERPENTINATA przybliży nam sylwetkę Marty Gąsiorowskiej, legendarnej wałbrzyskiej polonistki. Gdzieś pomiędzy prawdą i literaturą, zasłyszanymi opowieściami i dowodami rzeczowymi poznajemy Martę – osobę, która potrafiła poświęcić wszystko dla rozwoju innych ludzi, a także Anitę Szaniawską – żonę patrona Teatru Jerzego Szaniawskiego, która zniszczyła swojego męża własną chorobą.
Wyruszcie z nami w świat wyobraźni i wrażeń!