teatr w wałbrzychu teatr w wałbrzychu
A A + A ++
ikona ikona
Teksty: Eric Baratay, Martin Caparros, John Dinges, Oriana Fallaci, Robert Fisk, Konstanty Gebert, Lynn Heinzerling, Homer, Ryszard Kapuściński, George Orwell, Anna Politkowska, David Van Reybrouck, Teo Sommer, John Steinbeck
Reżyseria: Seb Majewski
POKÓJ Z WIDOKIEM NA WOJNĘ

PREMIERA: 22 marca 2024 r. na Scenie Kameralnej

31 stycznia 2024 roku usiedliśmy wspólnie i zamiast czytać o wojnie zaczęliśmy o niej rozmawiać. O Ukrainie. O byłej Jugosławii. Ale również o Irlandii Północnej. Ktoś wspomniał o Rosji i Finlandii. O krajach nadbałtyckich. O Izraelu. I o naszym strachu. Przecież co 80 lat musi wybuchnąć duża wojna światowa. Trump zapowiada paraliż NATO. Putin wyjaśnia historyczną przynależność Ukrainy do Rosji. Codziennie udaremniony jest atak terrorystyczny. Brzmi to strasznie. I dlatego warto nie zostać z tym samemu. Dobrze skonfrontować swój strach i swoją (nie)wiedzę. I wziąć udział w spotkaniu, spektaklu oraz lekcji, której tematem jest: POKÓJ Z WIDOKIEM NA WOJNĘ.

Noblistka Swietłana Aleksijewicz napisała, że wojna nie ma w sobie nic z kobiety. Czyli wojna ma w sobie coś z mężczyzny. Albo precyzyjniej byłoby stwierdzić że ma również coś z mężczyzny. Historia Guantanamo pokazuje jednak, że ma również dużo z kobiet. I nie można temu zaprzeczyć. Wszyscy widzieli kobiety znęcające się nad więźniami. Pod sztandarem wojny z terroryzmem. Ale wojna ma przede wszystkim dużo z polityki, gospodarki, demografii, religii. Można byłoby zapytać po co ludziom wojna, skoro przynosi ona cierpienie i ofiary. Ale to pytanie nie brzmi logicznie. Wojnę ludzie prowadzą od zawsze i zawsze będą prowadzić, bo po prostu nam się opłaca, bo przynosi też zwycięstwo. A jest ono tak przyjemne, że trudno sobie go odmówić. Każde zdanie o wojnie brzmi niedobrze. Ale nie da się zdań o wojnie wymazać. Są zapisane. Wydrukowane. Zdigitalizowane. Niektóre z nich przywołamy, żeby posłuchać (?), przypomnieć (?), przestrzec (?).

Druga część dyptyku WOJNA I MY, obok spektaklu NOCNY PORTIER. DOŚWIADCZENIE w reżyserii Seba Majewskiego.

P
R
O
G
R
A
M

R
E
C
E
N
Z
J
E
N
A
G
R
O
D
Y