teatr w wałbrzychu teatr w wałbrzychu
A A + A ++
ikona ikona

 

Kurator projektu: Tomasz Jękot

ZAPRACOWANI. REZYDENCJE DRAMATURGICZNE

Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu w marcu 2022 roku rozpoczął unikatowy program rezydencyjny dla dramatopisarzy. Autorski projekt kuratora programowego Teatru Tomasza Jękota, to  przestrzeń powołana dla stworzenia  odpowiednich warunków dla powstania nowych tekstów dramatycznych, bez presji czasu, z dostępem do zaplecza merytorycznego i artystycznego.

 

Za nami już trzecia edycja rezydencji dramaturgicznej! ZAPRACOWANI. Odsłona 3: GASTROFAZA, której rezydentką została Agnieszka Wolny-Hamkało.

Finał trzeciej edycji – prezentacja zwycięskiego tekstu MALINA odbył się 7 i 8 grudnia 2024 r. na Dużej Scenie!

SZCZEGÓŁY O MALINIE TUTAJ!

 

A jak wyglądała trzecia edycja?

Rezydencja w 2024 roku poświęcona była tematowi jedzenia – w bardzo szerokim spektrum tego zjawiska. Nie ma chyba bardziej powszechnego tematu, który tak mocno nas łączy i dzieli jednocześnie. W swoim antropologicznym wymiarze kuchnia jest nierozerwalnie związana z kulturą, a w wymiarze ekonomicznym gastronomia to jedna z najpowszechniejszych gałęzi usług, generująca rocznie około 40 mld złotych PKB (dane GUS 2021). Bezspornym jest fakt, że to sztuka i jedzenie tworzą tradycje narodowe i etniczne, natomiast może zdziwić, że dziedziny te zepchnięte zostały do sektora „rekreacji”. Tak jakby w nowoczesności i konsumpcjonizmie brak było miejsca na wspólny czas przy stole. Projekt GASTROFAZA kręcił się zatem wokół jedzenia, pracy w gastronomii, historii potraw (historii człowieka). Zaprosił do wspólnego stołu artystów i widzów, specjalistów i laików jedzeniowych.

 

Pierwszym etapem działań w projekcie był wybór rezydenta. Od 2023 roku organizujemy zamknięty konkurs treatmentów, dzięki czemu łatwiej jest nam wybrać z mnogości tematów opisujących zjawisko ten jeden, który najcelniej reprezentowałby linię myślenia Teatru i kreował znaczenia dla naszej publiczności. W tym roku dodatkowo postanowiliśmy zrealizować Dom Pracy Twórczej – czyli tygodniowe działanie warsztatowe dla wszystkich dramaturgów zaproszonych do konkursu. Pozwoliło nam to na poznanie się trochę lepiej oraz postawienie przed wszystkimi wspólnej bazy znaczeniowej. Do udziału w konkursie zamkniętym na pomysł na dramat zaprosiliśmy czworo uznanych dramaturgów: Agnieszkę Wolny-Hamkało, cenioną poetkę; Agatę Dyczko, reżyserkę operową; Darię Sobik, dramaturżkę oraz Przemysława Pilarskiego autora książek i dramaturga. Każda z osób miała za zadanie przygotować swoją propozycję dramatu, nad którą miałaby pracować w czasie rezydencji. Pamiątką działań Domu Pracy Twórczej jest wyjątkowa fotografia Bartka Warzechy. Od listopada 2024r. zdjęcie można podziwiać również na wystawie w teatralnym foyer.

Poziom nadesłanych pomysłów był bardzo wyrównany. Spośród świetnych i nietuzinkowych propozycji jury w składzie Paweł Ludwiczak – przedstawiciel lokalnych mediów, Emilia Molenda – przedstawicielka widzów, Angelika Cegielska – reprezentantka zespołu aktorskiego, Mariusz Gołosz – ubiegłoroczny rezydent oraz dyrektor Sebastian Majewski i Tomasz Jękot rekomendowało do pracy rezydencyjnej koncepcję Agnieszki Wolny-Hamkało pt. „Malina”. Pomysł skupia się na osobistej historii ofiary feedersa, która poszukując akceptacji i miłości trafia w piekło uzależnienia od mężczyzny. Jury najbardziej doceniło w pomyśle historię, która opiera się o body positivity, traktuje o miłości i wydobyciu się na niezależność.

Do współpracy nad premierą tekstu Teatr zaprosił uznaną reżyserkę młodego pokolenia Zdenkę Pszczołowską. Wieczór premierowy uświetnił wyjątkowy performance kulinarny łączący widzów i aktorów przy jednym stole na Dużej Scenie. Zawsze zależy nam, żeby maksymalnie przybliżyć Wam kulisy powstawania naszych projektów. Cały proces rezydencyjny, przepływy i fluktuacje pomiędzy członkami zespołu i fragmenty z pokazów znajdziecie w videocaście poniżej. To byłby zdecydowanie najsmaczniejsze rezydencje dotychczas!

Zobacz szczegóły wcześniejszych rezydencji tutaj:

ZAPRACOWANI. EDYCJA 1.

ZAPRACOWANI. EDYCJA 2.

Projekt otrzymał dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, a także został współfinansowany ze środków otrzymanych z budżetu Województwa Dolnośląskiego.