Reżyseria: Wojtek Klemm

Dramaturgia: Tomasz Cymerman

Scenografia: Karolina Mazur

Kostiumy: Julia Kornacka

Muzyka: Rafał Stachowiak

Choreografia: Anna Krysiak

Reżyseria świateł: Natan Berkowicz

Inspicjent: Anna Solarek

Zdjęcia: Tobiasz Papuczys

Obsada: Karolina Krawiec-Grzelczak / Dominika Zdzienicka [g], Katarzyna Janek [g], Anna Mikuła [g], Irena Sierakowska, Irena Wójcik, Mateusz Flis, Michał Kosela, Wojciech Marek Kozak, Piotr Mokrzycki, Filip Perkowski, Wojciech Świeściak, Sebastian Wiertelak [g]

W
E
S
E
L
E

PREMIERA 29 LISTOPADA 2019 R. NA DUŻEJ SCENIE W DZIEŃ UROCZYSTYCH OBCHODÓW 55-LECIA TEATRU
CZAS TRWANIA: 125 MIN

WESELE STANISŁAWA WYSPIAŃSKIEGO WYDAJE SIĘ DOSKONAŁYM PROBIERZEM POLSKICH NASTROJÓW OBYWATELSKICH, JAK RÓWNIEŻ SIŁY I KONDYCJI ZESPOŁU AKTORSKIEGO. ZALEŻY NAM NA POSTAWIENIU ZESPOŁOWI WYZWANIA, KTÓRE NIEWĄTPLIWIE JEST NAJPOWAŻNIEJSZE OD WIELU SEZONÓW. 

SPEKTAKL JEST PRÓBĄ OPOWIEDZENIA TEKSTEM WYSPIAŃSKIEGO O OBECNEJ POLSKIEJ RZECZYWISTOŚCI. REŻYSERUJE WOJTEK KLEMM, ARTYSTA O POLSKICH KORZENIACH NA STAŁE MIESZKAJĄCY W ZURYCHU. KLEMM, WRAZ ZE WSPÓŁPRACOWNIKAMI I ZESPOŁEM, PRAGNIE ZAPYTAĆ, CZY ŚWIAT PRZEDSTAWIONY U WYSPIAŃSKIEGO NIE JEST STRACONY ZANIM NAWET SIĘ ROZPOCZĄŁ? 

WESELE JEST OBRZĘDEM POŁĄCZENIA PRZECIWSTAWNYCH SIŁ W CELU WYTWORZENIA CZEGOŚ NOWEGO; ICH PRZEMIANY. PO ZAŚLUBINACH NASTĘPUJE RADOSNE ŚWIĘTOWANIE, ZESPOLENIE WYNIKAJĄCE Z OBOWIĄZKU WOBEC MAŁŻONKÓW. JEST SIĘ ŚWIADKAMI MIŁOŚCI, KTÓRA PRAGNIE NARODZIN. WIEKOPOMNE WESELE WYSPIAŃSKIEGO ODNOSI SIĘ DO OBRZĘDU ZAŚLUBIN, OPOWIADA JEDNAK ZUPEŁNIE INNĄ HISTORIĘ. DLACZEGO BIESIADNICY PRAGNĄC RADOSNEJ PRZEMIANY, ZAMIERAJĄ W CHOCHOLIM TAŃCU? DLACZEGO U WYSPIAŃSKIEGO TO NIEZWYKŁE ŚWIĘTO BUDZI DEMONY I SPROWADZA NA NIEŚWIADOMĄ SPOŁECZNOŚĆ ZAGŁADĘ?

 POZOSTAJĄC W KONTEKŚCIE POLSKOŚCI, NARODOWEGO MITU I HISTORYCZNYCH ODCZYTAŃ DRAMATU, TWÓRCY STAWIAJĄ ZNAK RÓWNOŚCI POMIĘDZY WESELEM A STYPĄ. WESELE JEST DLA NICH PRZEDE WSZYSTKIM OPOWIEŚCIĄ O PLEMIENIU, KTÓRE POŚWIĘCA MIŁOŚĆ, BY NAKARMIĆ WYGŁODNIAŁE BÓSTWA. WSZYSCY TUTAJ PRAGNĄ KRWI. – JEST TO ARCYPOLSKI DRAMAT, ALE TEKST TEN JEST PRZEDE WSZYSTKIM BARDZO KRYTYCZNY. WYSPIAŃSKI ODMALOWUJE NASZE NAJGORSZE CECHY NARODOWE – MÓWI WOJTEK KLEMM, REŻYSER – MAMY W TEKŚCIE CHLANIE, SEKS PO KĄTACH, WIDZENIE DUCHÓW W OPARACH NARKOTYKÓW, A NA KONIEC ORGANIZACJĘ POWSTANIA, KTÓRE MUSI SIĘ NIE UDAĆ. NIE MOŻNA POWIEDZIEĆ, ŻE WESELE OPISUJE POLSKĘ POD SŁOŃCEM. OPISUJE JĄ RACZEJ JAKO KRAJ WE MGLE, W SMOGU, GDZIE WSZYSCY SIĘ ZE SOBĄ ŻRĄ

OSTRO POSTAWIONA PRZEZ TWÓRCÓW INTERPRETACJA WESELA SPOTYKA SIĘ NA SCENIE Z POETYCKIMI OBRAZAMI, KTÓRE ZAPRASZAJĄ NAS DO UDZIAŁU W SZALONYCH ZAŚLUBINACH. ODŚWIEŻAJĄCE ODCZYTANIE DRAMATU WYSPIAŃSKIEGO, PROSTE PRZEDSTAWIENIE SYTUACJI SPOTKAŃ WESELNIKÓW, KONFLIKTY WYBUCHAJĄCE POD WPŁYWEM ALKOHOLU, WYBUCHOWA MIESZANKA NARODOWYCH TEMPERAMENTÓW – A WSZYSTKO TO ZAKOMPONOWANE W PIĘKNYM, LECZ ZŁOWROGIM KRAJOBRAZIE. 

TEMAT SAMEGO WESELA W WESELU NAS ZWODZI – MÓWI DRAMATURG SPEKTAKLU TOMASZ CYMERMAN – WYSPIAŃSKI NA TLE ZABAWY ODMALOWAŁ KONFLIKTY LUDU POLSKIEGO. POKAZAŁ PRZEDE WSZYSTKIM OBRAZ POLSKIEGO CHAMA, POSTACI, KTÓRA DALEJ OPISUJE WIĘKSZĄ CZĘŚĆ NASZEGO SPOŁECZEŃSTWA. O TYM CHAMIE WARTO OPOWIEDZIEĆ. 

TWÓRCY PRZEDSTAWIAJĄ PRZEKORNĄ I NIEOCZYWISTĄ OPOWIEŚĆ O NASZYCH NARODOWYCH WADACH I MITACH. NIE UCIEKAJĄ JEDNAK PRZED AUTOKRYTYKĄ I Z DYSTANSEM I ŻARTEM OPISUJĄ NASZE SWARY. ZESPÓŁ SZANIAWSKIEGO WRAZ Z AKTORAMI TEATRU TAŃCA KONFRONTUJE SIĘ NA SCENIE NIE TYLKO Z WIZJĄ REŻYSERA I BUDOWĄ ŚWIATA SCENICZNEGO, LECZ RÓWNIEŻ Z TRADYCJĄ WYSTAWIENIA POLSKIEGO ARCYDRAMATU I Z CAŁYM DOROBKIEM KREOWANIA GŁÓWNYCH RÓL. 

WSZYSTKO DODAJE TEKSTOWI WYSPIAŃSKIEGO SKRZYDEŁ I Z DRAMATU, KTÓRY „WSZYSCY ZNAMY I KOCHAMY” CZYNI PRAWDZIWĄ SCENICZNĄ WYPOWIEDŹ O NAS TU I TERAZ.      

 

PREMIERA WESELA WSPÓŁFINANSOWANA ZE ŚRODKÓW Z BUDŻETU SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO. SPEKTAKL BRAŁ UDZIAŁ W VI EDYCJI KONKURSU NA INSCENIZACJĘ DAWNYCH DZIEŁ LITERATURY POLSKIEJ „KLASYKA ŻYWA”.