teatr w wałbrzychu teatr w wałbrzychu
A A + A ++
ikona ikona

O SPEKTAKLU

„Jest w gwiazdach zapisane, że to pewien dziwak poprowadzi ludzkość ku nowym, pięknym czasom. Będzie nim mała, nieszczęśliwa drag queen zamieszkująca zgliszcza umierającej cywilizacji, tanecznym krokiem pokonująca ciemności nocy. To mógłbym być ja! Ten bohater. Super-dziwak nieustraszony!” Billy Bloom

Po sukcesach w Szwecji, “Billy Bloom” wyrusza w trasę po Polsce jesienią 2017 roku, zostanie pokazany m.in. w Warszawie (28/10), Krakowie (29/10) i Wałbrzychu (30/10). Spektakl podejmuje temat norm społecznych, płci i seksualności. Został nominowany do teatralnej nagrody Scenkonstgalan w kategorii  „Złamanie normy 2016” z uzasadnieniem: „Brutalna opowieść o dorastaniu, dumie i alienacji. Rozśmiesza i wyciska łzy. Przedstawienie jest bezkompromisowe, osobiste i do bólu queerowe. Dostarcza wzruszeń każdemu, kto doznał wykluczenia.”

Monodram „Billy Bloom – ensam som Gud” (Billy Bloom – samotny jak Bóg) w reżyserii tandemu Fredrik Lundqvist/Joséphine Wistedt jest sceniczną adaptacją fragmentów w dużej mierze autobiograficznej powieści „Freak Show” autorstwa Jamesa St. Jamesa, jednej z kluczowych postaci nowojorskiego ruchu Club Kids zapoczątkowanego pod koniec lat 80.

Tragikomiczna sztuka opowiada o  nastolatku, który po latach spędzonych w domu z matką – jego głównym źródłem inspiracji, domową nauczycielką oraz jedyną przyjaciółką – ma nagle zacząć naukę w szkole, w nowym mieście. Jego plany, żeby zasłynąć jako drag queen nie ułatwiają mu kontaktów z konserwatywnymi dorosłymi i bezlitosnymi rówieśnikami. Billy wierzy jednak, że przy pomocy „urody, poczucia humoru i wprawnej stylizacji peruk” można zmienić świat. Przełamywanie norm niesie jednak ze sobą szereg niespodziewanych konsekwencji.

„Billy Bloom” grany w Szwecji od 2015 roku na deskach kilku teatrów niezależnych, został gorąco przyjęty przez publiczność i krytykę. Ukazało się wiele entuzjastycznych recenzji, w tym w dwóch największych szwedzkich dziennikach: Dagens Nyheter i Svenska Dagbladet.

 

FRAGMENTY RECENZJI

Aktor gra z empatią i śladami skrywanej rozpaczy. Umiejętnie, niemalże bezlitośnie. Nikt z widzów nie opuszcza tego Billyversum nieporuszony odwagą zarówno tytułowej postaci jak i aktora. Lars Ring, Svenska Dagbladet

Spektakl zaangażowany społecznie, emocjonalny na wielu płaszczyznach, a do tego bardzo rozrywkowy. LinouGertz, Kulturmanifestet

Piotrowski nadaje nową jakość pojęciu monodramu. Przedstawienie jest żywe, pełne ruchu, brawurowe i błyskotliwe. Zbigniew Bidakowski, Suecia Polonia

Aktor na przemian oczarowuje i odstręcza od siebie. Jakby się nami bawił, tak jakby słowa przychodziły mu na myśl spontanicznie. Jak dla mnie, spektakl mógłby być nawet dwa razy dłuższy. Joakim Clifton Bergman, Minst en gång i veckan

Billy przybiera cechy przerysowanej kobiecości. Jest hinduistyczną boginką Kali, Marią Magdaleną i poprzysięgającą zemstę Alexis Colby z Dynastii. Fredrik Strage, Dagens Nyheter

 

Wykonanie: Michal Axel Piotrowski

Tekst: Michal Axel Piotrowski/James St. James

Reżyseria: JoséphineWistedt/Fredrik Lundqvist

Choreografia: JoséphineWistedt

Światło: Sofia Öhrndalen

Dźwięk: Fredrik Lundqvist

Kostium/Charakteryzacja: JoséphineWistedt/Fredrik Lundqvist/Michał Axel Piotrowski

Producentka: Denise Olsson

 

O ZESPOLE

Michał Axel Piotrowski – aktor, związany głównie z niezależnymi teatrami sztokholmskimi. Członek kabaretowej grupy znanej z serii przedstawień pt. “Politiska snuskbarn”. Jest również współtwórcą nowego serialu humorystycznego „Bauta” wyprodukowanego w tym roku dla Telewizji Szwedzkiej. Wielokrotnie współpracował z cenionym reżyserem młodego pokolenia, Nilsem Polettim; zarówno w Turteatern, uznawanym za jeden z najciekawszych sztokholmskich teatrów, jak i na słynnej młodzieżowej scenie Ung scen/öst w Linköping. Autor szwedzkiej i polskiej wersji sztuki “Billy Bloom”, stanowiącej adaptację powieści “Freak Show” Jamesa St. Jamesa.

Joséphine Wistedt – absolwentka wydziału aktorskiego StDH (Wyższej Szkoły Sztuki Dramatycznej w Sztokholmie) oraz École Internationale de Théâtre Jacques Lecoq w Paryżu,  członkini zarządu teatru Unga Tur w Sztokholmie. Pracowała jako aktorka, reżyserka i choreografka w takich teatrach jak Riksteatern, Unga Tur, 4:e teatern i Svenska Teatern. Ma na koncie kilka ról filmowych, m.in. w prezentowanym na festiwalu w Cannes obrazie “Hypnagogia – Send Me The Pillow That You Dream On” w reżyserii Knuta Larssona. Pisze obecnie sztukę pt. “Ibland dör man lite”, która będzie wystawiona na deskach 4:e teatern w Västerås wiosną 2018 roku we współpracy z Fredrikiem Lundqvistem.

Fredrik Lundqvist – reżyser, dyrektor i kierownik artystyczny teatru niezależnego 4:e teatern w Västerås. Absolwent wydziału aktorskiego StDH  (Wyższej Szkoły Sztuki Dramatycznej w Sztokholmie). Przez dwa lata grał na deskach Unga Klara w Sztokholmie, następnie pracował jako aktor, reżyser i choreograf walk m. in. w Regionteater Väst, Uppsala Stadsteater, Örebro länsteater i Turteatern. W latach 2008-2011 był kierownikiem artystycznym teatru Unga Tur, w którym wyreżyserował m.in. “Roten ur Norén”, “Krig på 4e våningen” (Wojna na trzecim piętrze), “Vad är det för fel på Orestien” i “Mästaren och Margarita” (Mistrz i Małgorzata). W 2011 roku był nominowany do nagrody Rising Star – Award na Sztokholmskim Festiwalu Filmowym za rolę w filmie “Katinkas Kalas” w reżyserii Levana Akina.

Joséphine Wistedt i Fredrik Lundqvist, oprócz monodramu “Billy Bloom” pracowali razem również przy takich spektaklach jak “Paradisdoktrinen” w Teater Mestola/Viirus w Helsinkach, “Troja har fallit” i “Det farligaste som finns” w 4:e teatern w Västerås, “The Chicken Trial” (na festiwalu Edinburgh Fringe 2016), “Vad är det för fel på Orestien” w Unga Tur w Sztokholmie i “Gökmamman” w StDH/Orionteatern/Unga Klara.

Śledź i polub nas:
fb-share-icon