14. Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne to nowoczesny przegląd aktualnych trendów w sztuce teatralnej. Nowoczesny – bo różnorodny, nie ograniczony do jednej formy, przekraczający granice gatunkowe, popularny.
Tradycyjnie w listopadzie, Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu – zaprasza swoich widzów na podsumowanie teatralne roku, subiektywny wybór tego, co w polskim – lecz nie tylko – teatrze najlepsze.

Nowa odsłona jedynego corocznego dramatycznego festiwalu dramatycznego w Wałbrzychu, odbywa się w nieco węższej, „kryzysowej” formule. Ale nadal – podczas kolejnych 5 festiwalowych dni, Teatr Dramatyczny zaprasza na spotkania z gwiazdami, teatrem atrakcyjnym i demokratycznym, z twórcami o europejskiej wadze, z aktorstwem i muzyką na najwyższym poziomie.

Wałbrzyskie FANABERIE to – dla lokalnej widowni – często jedyna szansa na zapoznanie się ze spektaklami, które powstały w oddalonych centrach kulturalnych, na spotkanie z gamą popularnych artystów dotąd nie pracujących w wałbrzyskim teatrze, na kontakt z nowymi językami czy gatunkami.

To wreszcie coroczne, ulubione i wyczekiwane przez widzów święto teatralne, podczas którego Teatr otwiera swoje przestrzenie i razem z widzami cieszy się pieczołowicie dobranym festiwalowym repertuarem, rozmawia, bawi się, inspiruje.

Chociaż tegoroczna edycja jest kryzysowa to program przeglądu pozostaje bogaty i różnorodny. Wielcy twórcy, doświadczeni aktorzy, recykling klasycznych tekstów, wielkie powroty ważnych artystów – oraz siła płynąca z doświadczenia – to hasła wywoławcze 14. FANABERII. Wielcy twórcy, doświadczeni aktorzy, recykling klasycznych tekstów, wielkie powroty ważnych artystów – oraz siła płynąca z doświadczenia – to hasła wywoławcze 14. FANABERII.

Tętniący życiem, otwarty teatr, nowa, duża premiera specjalnie na otwarcie Festiwalu – MOBY DICK, czyli KONIEC DEMOKRACJI W PAŃSTWIE WIELORYBÓW wg Melville’a – przyjazny klub festiwalowy, spotkania z twórcami, rozmowy, koncerty, wspólne oglądanie filmów oraz SPEKTAKLE – twórców polskich i zagranicznych – GWIAZDY – Stanisława Celińska, Jan Peszek, zespół z Legnicy w koprodukcji z Teatrem Narodowym w Skopje, artyści z Francji, legendarna wrocławska Pantomima – to wszystko w listopadzie w Wałbrzychu, podczas 14. FANABERII Teatralnych.

 

SPEKTAKLE W PROGRAMIE  14. Wałbrzyskich FANABERII Teatralnych

19 listopada, sobota

19:00 Duża Scena

MOBY DICK, czyli KONIEC DEMOKRACJI W PAŃSTWIE WIELORYBÓW reż. Maciej Podstawny

Premiera / Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu

Klasyczna XIX-wieczna amerykańska powieść o sile demokracji i o jej nadzwyczajnej kruchości. W czasie, gdy demony nacjonalizmów i tęsknota za rządami silnej ręki budzą się na całym świecie, studium relacji załogi z charyzmatycznym kapitanem, który wszystkich zaczarował, naobiecywał, a teraz – na krawędzi katastrofy – w obliczu wielkiego wieloryba, nie można już nic zrobić – staje się niepokojąco aktualna. O cenie osobistej zemsty, o siłach których nie powinniśmy budzić i o Naturze, zdolnej zatopić statki najodważniejszych wielorybników. Teatr wielkiej politycznej opowieści, kompletna panorama świata, pełna poezji, ironii, filozofii i grozy.

 

20 listopada, niedziela

18:00 Scena Kameralna

ŻERTWA reż. Stanisław Miedziewski

monodram Mateusza Nowaka w ramach 15. Wałbrzyskiej Sceny Festiwalu WROSTJA

Kolejny monodram Mateusza Nowaka, świetnie przyjętego w zeszłym roku ze spektaklem „Od przodu, i od tyłu”. Znów o Polsce i znów o literaturze. Tym razem lubelski artysta inspirował się twórczością m.in. Aleksandra Watta i Adama Mickiewicza.
Finansowanie: Miasto Wałbrzych

 

19:30 Duża Scena

PUSTKA. PUSTYNIA. NIC. reż.  Leszek Bzdyl

Wrocławski Teatr Pantomimy im. H. Tomaszewskiego we Wrocławiu w ramach XI Wałbrzyskiego POMOSTU Teatralnego

Przedstawienie „Pustka. Pustynia Nic.” inspirowane jest lekturą „Dzienników” Witolda Gombrowicza.

Legendarny, doświadczony artysta teatru ruchu na warsztat bierze Gombrowiczowski egotyzm i maniakalne wręcz kreowanie własnego wizerunku, fałszowanie tożsamości – tak silnie eksponowane w Dziennikach.

 

21 listopada, poniedziałek

19:00 Duża Scena

JAN PESZEK. PODWÓJNE SOLO czyli:

SCENARIUSZ DLA NIEISTNIEJĄCEGO, LECZ MOŻLIWEGO AKTORA INSTRUMENTALNEGO reż. Jan Peszek

DOŚPIEWANIE. AUTOBIOGRAFIA reż. Cezary Tomaszewski

Na wieczór Jan Peszek. Na „Podwójne Solo” składają się: grany od 38 lat kultowy „Scenariusz dla nieistniejącego, lecz możliwego aktora instrumentalnego” Bogusława Schaeffera i prapremiera nowego solo „Dośpiewanie. Autobiografia”, będącego próbą odniesienia się dojrzałego artysty do wydobytych z dalekiej przeszłości urywków swojej biografii. Biografii kształtującej poza świadomością wybory życiowe – i w końcu drogę, jaką obiera artysta niezależny.

Jan Peszek dośpiewuje urywki swojej biografii do Glenna Goulda dośpiewującego „Wariacje Goldbergowskie” Jana Sebastiana Bacha, realizując i rozwijając tym samym wymarzony przez Goulda ideał słuchacza-twórcy, współtworzącego sztukę w procesie jej odbioru.

 

22 listopada, wtorek

18:00 Scena Kameralna

TOUTE MA VIE J’AI FAIT DES CHOSES QUE JE SAVAIS PAS FAIRE (Całe życie robiłam rzeczy, których nie umiałam)
Theatre Du Nord w Lille (Francja)

Pokazywany m.in. na Festiwalu w Awinionie, monodram francuskiej aktorki Juliette Plumecocq-Mech. Wyprodukowany w Theatre du Nord w Lille spektakl o przemocy z Beethovenem w tle. Co zrobimy, kiedy przemoc dotknie nas samych?

 

godz. 19:30 Duża Scena

PRZERWANA ODYSEJA reż. Jacek Głomb

Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy

Macedoński Teatr Narodowy w Skopje

„Przerwana Odyseja”, spektakl zrealizowany we współpracy artystów polskich i macedońskich, oparty jest na historii prawdziwej  i jednocześnie niezwykłej. Od 1948 roku z terenów brutalnej wojny domowej w Grecji, z terenu  Macedonii Egejskiej, komunistyczni partyzanci ewakuują dzieci macedońskie i greckie, przerażone, wygłodzone, cierpiące. Przeszedłszy trudną drogę, część z nich trafia do Polski. Tu znajdują swój prawdziwy dom. To Polska pozwala im wyleczyć się z wojennej traumy, zapewnia wykształcenie i życiową szansę. Dźwigający się dopiero z powojennych ruin kraj, na który opadała właśnie żelazna pięść stalinizmu, stać na niewiarygodny wysiłek organizacyjny i wielką dozę ludzkiego współczucia. Przypominanie tego faktu jest nie tylko historyczną ciekawostką. Współczesność stawia nas przed podobnymi wyzwaniami – przecież w dzisiejszym świecie także nie brak ofiar wojen. Do Europy – krainy wprost nieprawdopodobnie bogatej – coraz liczniej przybywają uchodźcy, spotykając się z bardzo różnym przyjęciem. Czy potrafimy im pomóc – jako państwa i jako pojedynczy ludzie? Czy dysponując nieporównanie większą potęgą i zasobami, umiemy wyciągnąć rękę do potrzebujących? A jeśli nie, to dlaczego? 

 

23 listopada, środa

19:00 Duża Scena

KONCERT STANISŁAWY CELIŃSKIEJ Z ZESPOŁEM POD KIEROWNICTWEM MACIEJA MURASZKO

Nowa twarz jednej z najwybitniejszych polskich aktorek. Stanisława Celińska odgrywa swoją kolejną wspaniałą rolę – piosenkarki, która wie o czym śpiewa i wie jak przyciągnąć słuchacza wykorzystując pełną paletę barw i emocji.

Wszystko zaczęło się od „Atramentowej Rumby”, którą Maciej Muraszko i Marcin Sosnowski napisali specjalnie z myślą o Stanisławie Celińskiej. Razem z latynoamerykańskim zespołem Los Locos artystka zaprezentowała ją w Koncercie Premier 46. Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej Opole 2009. Po tym występie okrzyknięto Stanisławę Celińską polską Cesarią Evorą. Aktorka – tak jak kiedyś Cesaria – potrafi zaczarować publiczność swoim charyzmatycznym głosem i – pomimo wielu przeciwności oraz trudów – kocha życie.

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status