14. Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne to nowoczesny przegląd aktualnych trendów w sztuce teatralnej. Nowoczesny – bo różnorodny, nie ograniczony do jednej formy, przekraczający granice gatunkowe, popularny.
Tradycyjnie w listopadzie, Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu – zaprasza swoich widzów na podsumowanie teatralne roku, subiektywny wybór tego, co w polskim – lecz nie tylko – teatrze najlepsze.
Nowa odsłona jedynego corocznego dramatycznego festiwalu dramatycznego w Wałbrzychu, odbywa się w nieco węższej, „kryzysowej” formule. Ale nadal – podczas kolejnych 5 festiwalowych dni, Teatr Dramatyczny zaprasza na spotkania z gwiazdami, teatrem atrakcyjnym i demokratycznym, z twórcami o europejskiej wadze, z aktorstwem i muzyką na najwyższym poziomie.
Wałbrzyskie FANABERIE to – dla lokalnej widowni – często jedyna szansa na zapoznanie się ze spektaklami, które powstały w oddalonych centrach kulturalnych, na spotkanie z gamą popularnych artystów dotąd nie pracujących w wałbrzyskim teatrze, na kontakt z nowymi językami czy gatunkami.
To wreszcie coroczne, ulubione i wyczekiwane przez widzów święto teatralne, podczas którego Teatr otwiera swoje przestrzenie i razem z widzami cieszy się pieczołowicie dobranym festiwalowym repertuarem, rozmawia, bawi się, inspiruje.
Chociaż tegoroczna edycja jest kryzysowa to program przeglądu pozostaje bogaty i różnorodny. Wielcy twórcy, doświadczeni aktorzy, recykling klasycznych tekstów, wielkie powroty ważnych artystów – oraz siła płynąca z doświadczenia – to hasła wywoławcze 14. FANABERII. Wielcy twórcy, doświadczeni aktorzy, recykling klasycznych tekstów, wielkie powroty ważnych artystów – oraz siła płynąca z doświadczenia – to hasła wywoławcze 14. FANABERII.
Tętniący życiem, otwarty teatr, nowa, duża premiera specjalnie na otwarcie Festiwalu – MOBY DICK, czyli KONIEC DEMOKRACJI W PAŃSTWIE WIELORYBÓW wg Melville’a – przyjazny klub festiwalowy, spotkania z twórcami, rozmowy, koncerty, wspólne oglądanie filmów oraz SPEKTAKLE – twórców polskich i zagranicznych – GWIAZDY – Stanisława Celińska, Jan Peszek, zespół z Legnicy w koprodukcji z Teatrem Narodowym w Skopje, artyści z Francji, legendarna wrocławska Pantomima – to wszystko w listopadzie w Wałbrzychu, podczas 14. FANABERII Teatralnych.
SPEKTAKLE W PROGRAMIE 14. Wałbrzyskich FANABERII Teatralnych
19 listopada, sobota
19:00 Duża Scena
MOBY DICK, czyli KONIEC DEMOKRACJI W PAŃSTWIE WIELORYBÓW reż. Maciej Podstawny
Premiera / Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu
Klasyczna XIX-wieczna amerykańska powieść o sile demokracji i o jej nadzwyczajnej kruchości. W czasie, gdy demony nacjonalizmów i tęsknota za rządami silnej ręki budzą się na całym świecie, studium relacji załogi z charyzmatycznym kapitanem, który wszystkich zaczarował, naobiecywał, a teraz – na krawędzi katastrofy – w obliczu wielkiego wieloryba, nie można już nic zrobić – staje się niepokojąco aktualna. O cenie osobistej zemsty, o siłach których nie powinniśmy budzić i o Naturze, zdolnej zatopić statki najodważniejszych wielorybników. Teatr wielkiej politycznej opowieści, kompletna panorama świata, pełna poezji, ironii, filozofii i grozy.
20 listopada, niedziela
18:00 Scena Kameralna
ŻERTWA reż. Stanisław Miedziewski
monodram Mateusza Nowaka w ramach 15. Wałbrzyskiej Sceny Festiwalu WROSTJA
Kolejny monodram Mateusza Nowaka, świetnie przyjętego w zeszłym roku ze spektaklem „Od przodu, i od tyłu”. Znów o Polsce i znów o literaturze. Tym razem lubelski artysta inspirował się twórczością m.in. Aleksandra Watta i Adama Mickiewicza.
Finansowanie: Miasto Wałbrzych
19:30 Duża Scena
PUSTKA. PUSTYNIA. NIC. reż. Leszek Bzdyl
Wrocławski Teatr Pantomimy im. H. Tomaszewskiego we Wrocławiu w ramach XI Wałbrzyskiego POMOSTU Teatralnego
Przedstawienie „Pustka. Pustynia Nic.” inspirowane jest lekturą „Dzienników” Witolda Gombrowicza.
Legendarny, doświadczony artysta teatru ruchu na warsztat bierze Gombrowiczowski egotyzm i maniakalne wręcz kreowanie własnego wizerunku, fałszowanie tożsamości – tak silnie eksponowane w Dziennikach.
21 listopada, poniedziałek
19:00 Duża Scena
JAN PESZEK. PODWÓJNE SOLO czyli:
SCENARIUSZ DLA NIEISTNIEJĄCEGO, LECZ MOŻLIWEGO AKTORA INSTRUMENTALNEGO reż. Jan Peszek
DOŚPIEWANIE. AUTOBIOGRAFIA reż. Cezary Tomaszewski
Na wieczór Jan Peszek. Na „Podwójne Solo” składają się: grany od 38 lat kultowy „Scenariusz dla nieistniejącego, lecz możliwego aktora instrumentalnego” Bogusława Schaeffera i prapremiera nowego solo „Dośpiewanie. Autobiografia”, będącego próbą odniesienia się dojrzałego artysty do wydobytych z dalekiej przeszłości urywków swojej biografii. Biografii kształtującej poza świadomością wybory życiowe – i w końcu drogę, jaką obiera artysta niezależny.
Jan Peszek dośpiewuje urywki swojej biografii do Glenna Goulda dośpiewującego „Wariacje Goldbergowskie” Jana Sebastiana Bacha, realizując i rozwijając tym samym wymarzony przez Goulda ideał słuchacza-twórcy, współtworzącego sztukę w procesie jej odbioru.
22 listopada, wtorek
18:00 Scena Kameralna
TOUTE MA VIE J’AI FAIT DES CHOSES QUE JE SAVAIS PAS FAIRE (Całe życie robiłam rzeczy, których nie umiałam)
Theatre Du Nord w Lille (Francja)
Pokazywany m.in. na Festiwalu w Awinionie, monodram francuskiej aktorki Juliette Plumecocq-Mech. Wyprodukowany w Theatre du Nord w Lille spektakl o przemocy z Beethovenem w tle. Co zrobimy, kiedy przemoc dotknie nas samych?
godz. 19:30 Duża Scena
PRZERWANA ODYSEJA reż. Jacek Głomb
Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy
Macedoński Teatr Narodowy w Skopje
„Przerwana Odyseja”, spektakl zrealizowany we współpracy artystów polskich i macedońskich, oparty jest na historii prawdziwej i jednocześnie niezwykłej. Od 1948 roku z terenów brutalnej wojny domowej w Grecji, z terenu Macedonii Egejskiej, komunistyczni partyzanci ewakuują dzieci macedońskie i greckie, przerażone, wygłodzone, cierpiące. Przeszedłszy trudną drogę, część z nich trafia do Polski. Tu znajdują swój prawdziwy dom. To Polska pozwala im wyleczyć się z wojennej traumy, zapewnia wykształcenie i życiową szansę. Dźwigający się dopiero z powojennych ruin kraj, na który opadała właśnie żelazna pięść stalinizmu, stać na niewiarygodny wysiłek organizacyjny i wielką dozę ludzkiego współczucia. Przypominanie tego faktu jest nie tylko historyczną ciekawostką. Współczesność stawia nas przed podobnymi wyzwaniami – przecież w dzisiejszym świecie także nie brak ofiar wojen. Do Europy – krainy wprost nieprawdopodobnie bogatej – coraz liczniej przybywają uchodźcy, spotykając się z bardzo różnym przyjęciem. Czy potrafimy im pomóc – jako państwa i jako pojedynczy ludzie? Czy dysponując nieporównanie większą potęgą i zasobami, umiemy wyciągnąć rękę do potrzebujących? A jeśli nie, to dlaczego?
23 listopada, środa
19:00 Duża Scena
KONCERT STANISŁAWY CELIŃSKIEJ Z ZESPOŁEM POD KIEROWNICTWEM MACIEJA MURASZKO
Nowa twarz jednej z najwybitniejszych polskich aktorek. Stanisława Celińska odgrywa swoją kolejną wspaniałą rolę – piosenkarki, która wie o czym śpiewa i wie jak przyciągnąć słuchacza wykorzystując pełną paletę barw i emocji.
Wszystko zaczęło się od „Atramentowej Rumby”, którą Maciej Muraszko i Marcin Sosnowski napisali specjalnie z myślą o Stanisławie Celińskiej. Razem z latynoamerykańskim zespołem Los Locos artystka zaprezentowała ją w Koncercie Premier 46. Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej Opole 2009. Po tym występie okrzyknięto Stanisławę Celińską polską Cesarią Evorą. Aktorka – tak jak kiedyś Cesaria – potrafi zaczarować publiczność swoim charyzmatycznym głosem i – pomimo wielu przeciwności oraz trudów – kocha życie.