PREMIERA: 22 marca 2024 r. na Scenie Kameralnej
CZAS TRWANIA: 85 min
31 stycznia 2024 roku usiedliśmy wspólnie i zamiast czytać o wojnie zaczęliśmy o niej rozmawiać. O Ukrainie. O byłej Jugosławii. Ale również o Irlandii Północnej. Ktoś wspomniał o Rosji i Finlandii. O krajach nadbałtyckich. O Izraelu. I o naszym strachu. Przecież co 80 lat musi wybuchnąć duża wojna światowa. Trump zapowiada paraliż NATO. Putin wyjaśnia historyczną przynależność Ukrainy do Rosji. Codziennie udaremniony jest atak terrorystyczny. Brzmi to strasznie. I dlatego warto nie zostać z tym samemu. Dobrze skonfrontować swój strach i swoją (nie)wiedzę. I wziąć udział w spotkaniu, spektaklu oraz lekcji.
Noblistka Swietłana Aleksijewicz napisała, że wojna nie ma w sobie nic z kobiety. Czyli wojna ma w sobie coś z mężczyzny. Albo precyzyjniej byłoby stwierdzić że ma również coś z mężczyzny. Historia Guantanamo pokazuje jednak, że ma również dużo z kobiet. I nie można temu zaprzeczyć. Wszyscy widzieli kobiety znęcające się nad więźniami. Pod sztandarem wojny z terroryzmem. Ale wojna ma przede wszystkim dużo z polityki, gospodarki, demografii, religii. Można byłoby zapytać po co ludziom wojna, skoro przynosi ona cierpienie i ofiary. Ale to pytanie nie brzmi logicznie. Wojnę ludzie prowadzą od zawsze i zawsze będą prowadzić, bo po prostu nam się opłaca, bo przynosi też zwycięstwo. A jest ono tak przyjemne, że trudno sobie go odmówić. Każde zdanie o wojnie brzmi niedobrze. Ale nie da się zdań o wojnie wymazać. Są zapisane. Wydrukowane. Zdigitalizowane. Niektóre z nich przywołamy, żeby posłuchać (?), przypomnieć (?), przestrzec (?).
Druga część dyptyku WOJNA I MY, obok spektaklu NOCNY PORTIER. DOŚWIADCZENIE w reżyserii Seba Majewskiego.
Więcej zdań o wojnie odnajdą Państwo w poniższych dziełach. Fragmenty pochodzące z tych utworów stały się podstawą stworzenia spektaklu „POKÓJ. 12 lekcji na temat wojny”. Żadna z tych książek nie pozostawi Państwa obojętnym, a większość z nich pomoże lepiej zrozumieć otaczający nas świat. Po lekturze zapraszamy ponownie do Teatru, gdzie zamierzamy kontynuować dialog z Państwem i ze współczesnością.
Eric Baratay
ZWIERZĘTA W OKOPACH
przekład Barbara Brzezicka
Wydawnictwo W PODWÓRKU, 2016
John Dinges
CZAS KONDORA. JAK PINOCHET I JEGO SOJUSZNICY ZASIALI TERRORYZM NA TRZECH KONTYNENTACH
Przekład Tomasz Fiedorek
Wydawnictwo CZARNE, 2015
Oriana Fallaci
Wywiad z Chomejnim
przekład Filip Godyń
The New York Times, 1967
[w:] Wojciech Jagielski, Wojna. Antologia reportażu wojennego
Wydawnictwo ZNAK, 2023
Konstanty Gebert
POKÓJ Z WIDOKIEM NA WOJNĘ. HISTORIA IZRAELA.
Wydawnictwo AGORA, 2023
Ryszard Kapuściński
WOJNA FUTBOLOWA
Wydawnictwo AGORA, 2008
[w:] Wojciech Jagielski, Wojna. Antologia reportażu wojennego
Wydawnictwo ZNAK, 2023
George Orwell
W HOŁDZIE KATALONII
przekład Marcin Barski
Wydawnictwo VIS-A-VIS Etiuda, 2021
Anna Politkowska
DRUGA WOJNA CZECZEŃSKA
Irena Lewandowska
Wydawnictwo ZNAK, 2006
[w:] Wojciech Jagielski, Wojna. Antologia reportażu wojennego
Wydawnictwo ZNAK, 2023
David van Reybrouck
KONGO. OPOWIEŚĆ O ZRUJNOWANYM KRAJU / CONGO. EEN GESCHIEDENIS
przekład Jadwiga Jędryas
Grupa Wydawnicza Foksal, Wydawnictwo WAB, 2016
John Steinbeck
BYŁA RAZ WOJNA. BOMBY POSZŁY
Bronisław Zieliński i Janusz Ochab
Wydawnictwo Prószyński i S-ka, 2018
[w:] Wojciech Jagielski, Wojna. Antologia reportażu wojennego
Wydawnictwo ZNAK, 2023
Prawa autorskie do tekstów i ich tłumaczeń przysługują ich autorom lub następcom prawnym. Dołożono wszelkich starań, by odszukać wszystkich właścicieli praw autorskich tekstów wykorzystanych w przedstawieniu. W przypadku ewentualnych niejasności Teatr Szaniawskiego zapewnia, że prawa wszystkich właścicieli będą respektowane.