teatr w wałbrzychu teatr w wałbrzychu
A A + A ++
ikona ikona
tekst: pilgrim/majewski
reżyseria: Seb Majewski
kolekcja mody: Agata Bartos
inspicjentka: Anna Solarek
obsada: Angelika Cegielska, Joanna Łaganowska, Dominika Zdzienicka [g], Rafał Gorczyca [g], Piotr Tokarz, Dariusz Skowroński [g]
NOCNY PORTIER. DOŚWIADCZENIE

PREMIERA SPEKTAKLU: 01.12.2023 na Scenie Kameralnej
CZAS TRWANIA: 100 min

Czy istnieje bardziej nieodpowiedzialny pomysł, żeby w 2023 roku, kiedy trwa wojna w Ukrainie i nasila się konflikt zbrojny między Palestyńczykami a Izraelczykami, robić spektakl o wojnie? A może właśnie w tym momencie taki pomysł jest najbardziej potrzebny?

Nocny portier. Doświadczenie stoi na tym drugim stanowisku. Ale nie prezentuje wojny jako męskiej przygody ani wysiłku zbrojnego, nie ma w nim żadnych zwycięstw ani przegranych. Jest perwersja. Bo wojna uruchamia w ludziach najtrudniejsze cechy i instynkty. Oddala ludzkość od filozofii i oddaje ją w ręce fizjologii. Znęcanie się, poniżanie, wykorzystywanie, torturowanie, zabijanie nie pasują do wzoru człowieka, ale doskonale wpisują się w równania z niewiadomymi o ludzkości. Dlatego Nocny portier jest hołdem dla kobiet, więźniarek obozów koncentracyjnych, które przymusowo pracowały jako prostytutki w przyobozowych domach publicznych. I które po wojnie naznaczone piętnem obozowych kurew nie mogły liczyć na zadośćuczynienie, współczucie, pamięć, rekompensatę. Ich przeżycia były niepotrzebne. A cierpienie przemilczane.

Nocny portier jest również o najporządniejszych Niemcach, o zależnościach i polityce, która wypacza sprawiedliwość tak dramatycznie, że ludzie gubią się i zadają pytanie: kto w takim razie wygrał tę wojnę?

Wreszcie Nocny portier to humanizm muzyki Bacha, potęga Vier laetzte Lieder Straussa i kolekcja mody. Czyli doświadczenia.

Spektakl wyłącznie dla widzów dorosłych.

Zespół SZA-NIAW-SKX dziękuje Pani Agnieszce Dobkiewicz za pomoc przy realizacji spektaklu.

Spektakl powstał z inspiracji filmem NOCNY PORTIER w reżyserii Liliany Cavani i programem ZUR PERSON. HANNAH ARENDT IM GESPRÄCH MIT GÜNTER GAUS. W przedstawieniu wykorzystano fragmenty muzyki Jana Sebastiana Bacha, Ryszarda Straussa i Jessie Ware.

Spektakl bierze udział w 30. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

P
R
O
G
R
A
M

N
A
G
R
O
D
Y