Tekst: Żelisław Żelisławski
Reżyseria: Szymon Kaczmarek
Scenografia i kostiumy: Kaja Migdałek
Zdjęcia: Bartek Warzecha
OBSADA:
Karolina Krawiec, Irena Sierakowska, Michał Kosela, Rafał Kosowski, Zbigniew Antoniewicz [TBK], Marcin Trzęsowski [TBK], Michał Wierzbicki [TBK]
Spektakl realizowany jest w koprodukcji z Teatrem im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu
Premiera kaliska: 10 czerwca 2017
Premiera wałbrzyska: 16 czerwca 2017
NA PODSTAWIE:
Richard Davenport-Hines – Odurzeni. Historia narkotyków 1500-2000
Johann Hari – Chasing The Scream. The First and Last Days of the War on Drugs
Luca Rastello – Przemytnik doskonały. Jak transportować tony kokainy i żyć szczęśliwie
Roberto Saviano – Zero Zero Zero. Jak kokaina rządzi światem
Maciej Stasiński – Kronika zapowiedzianej śmierci
Tom Wainwright – Narkonomia
oraz
How To Make Money Selling Drugs, reż. Matthew Cooke
The House I Live In, reż. Eugene Jarecki
Dlaczego robimy spektakl o kokainie?
Ponieważ to temat, który niepokoi, daje do myślenia.
Lubimy dawać widzom Teatru Dramatycznego do myślenia.
Chcemy Państwa czasem odrobinę zaniepokoić.
Bo pomyślmy – jeden zainwestowany w produkcję kokainy dolar przynosi 1000 dolarów zysku.
Handel tą substancją to wolny rynek w najczystszej postaci, pozbawiony regulacji, ograniczony wyłącznie finezją i okrucieństwem pozostających na nim graczy.
Gdyby w jednej chwili usunąć z globalnej gospodarki wszystkie związane z narkobiznesem pieniądze, upadłyby całe kraje, zniknęłoby kilkanaście procent światowych zasobów gotówki.
Rodzi się zatem pytanie: jak to możliwe, że kokaina to tak opłacalny produkt?
Jest to możliwe, bo rolnik w Kolumbii czy Chile pracuje za grosze. Albo za nic. Beneficjentami złotego biznesu są przetwórcy, pośrednicy, kolejni pośrednicy, handlarze.
Zupełnie jak z kawą, bananami, ryżem i chińskimi zabawkami.
Jeśli na rynku znajduje się egzotyczny produkt z odległego kraju i wcale nie kosztuje wiele, można podejrzewać, że gdzieś komuś nie zapłacono. Zakup czegokolwiek w przydomowym sklepiku – choć często sobie tego nie uświadamiamy – stawia nas za każdym razem przed doniosłym wyborem etycznym.
Teatr Dramatyczny chce dać do myślenia.
Nie co dzień rozmawiamy o globalnej odpowiedzialności każdego z nas, o uczciwym handlu („fair trade”) i o niewidzialnej sieci połączeń między nami a każdym rolnikiem w odległej części globu, każdym nieletnim zatrudnionym na plantacji kawy czy w odległej kopalni.
Zatem „Kokaina i sprawiedliwość dla wszystkich”.
Oczywiście – znacznie łatwiej natknąć się na kokainę, niż znaleźć sprawiedliwość.
Kokaina jest nie tylko na sobotniej imprezie i w ulubionym serialu.
Jest w organizmach kierowców ciężarówek, pilotów, we krwi architekta, lekarza i dziewczyny z perfumerii, których spotykamy.
W dostawie bananów do marketu za rogiem.
Jest nawet na banknocie, za który kupujemy banany.
Zapraszamy na fascynującą i niepokojącą podróż kokainowym szlakiem.
Od uprawy i techniki produkcji na zboczach Andów, poprzez zagmatwane, transoceaniczne drogi dystrybucji, aż do wyniszczającej wojny pomiędzy kartelami, policją i wojskiem, która rozpoczęła się za biurkiem w Białym Domu, a pochłania dziesiątki tysięcy cywilnych ofiar rocznie.
Gdyby narkotyki, które każdy w miarę zamożny obywatel Zachodu może bez większego problemu nabyć, sprzedawane były w sklepach, w jednym momencie upadły ogromne przestępcze imperia a na olbrzymich terytoriach globu pojawiłaby się szansa na pokój.
W sezonie NO PROBLEM! zapraszamy na sensacyjny spektakl o wolnym rynku i uczciwym handlu, globalnej gospodarce i paradoksach, które pozwalają nam utrzymać czyste sumienie i dobre samopoczucie, a przestępcom zarabiać miliony.
* Szymon Kaczmarek jest absolwentem Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Pracował jako asystent Krystiana Lupy i Pawła Miśkiewicza. Do tej pory realizował spektakle w m.in. Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, Narodowym Teatrze Starym w Krakowie, Teatrze Polskim w Poznaniu, Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu, Teatrze Dramatycznym w Warszawie, Teatrze IMKA w Warszawie. Gościnnie grał w przedstawieniu „Factory 2” Krystiana Lupy.
W Teatrze Dramatycznym im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu zrealizował czytanie „Nie jest nam tak źle, ani nie jest to takie straszne” wg tekstów R. Garcii podczas 16. Dni Dramaturgii.
Zadanie współfinansowane ze środków z budżetu Województwa Dolnośląskiego.