Poruszyciele#Wałbrzych to interdyscyplinarny program edukacji tanecznej skierowany do wałbrzyskiej młodzieży, który poprzez kompleksowe działania pedagogiczno-taneczne, zakłada szeroką interakcję społeczną. Podczas różnorodnych warsztatów ruchowych i wykładów o tańcu chcemy „poruszyć” młodzież z ośrodków szkolno-wychowawczych, uczniów szkół, seniorów i dzieci we wspólnej przestrzeni Wałbrzycha. Miasto stanie się dla wszystkich zarówno sceną tańca, jak i miejscem lokalnej integracji.

 

Nasz projekt po raz pierwszy stwarza platformę spotkania wałbrzyskich nauczycieli tańca (Zespołu Pieśni i Tańca Wałbrzych, Szkoły Tańca Cordex i „Dawki Energii”), choreografów związanych z produkcjami Teatru oraz gościnnych pedagogów z innych miast Polski. Proponujemy też warsztat fotograficzny, który pozwoli zatrzymać ruch w aparacie telefonu komórkowego. Z kolei cykl wykładów o historii tańca i o współczesnych praktykach choreograficznych wpisze taniec i oglądanie tańca w szerszy kontekst społeczny i polityczny. Ponadto uczestnicy projektu obejrzą kilka spektakli tanecznych w Wałbrzychu i Wrocławiu.

 

Dzięki projektowi uczestnicy nie tylko wezmą udział w niepowtarzalnym na tę skalę wydarzeniu edukacyjno-tanecznym, ale także będą mogli poczuć się częścią społeczności tańca, przyjrzeć swojemu ciału jako narzędziu komunikacji, lepiej poznać siebie i kolegów. Program ma integrować, uczyć, bawić i dawać narzędzia do rozumienia i krytyki spektakli tanecznych, teatralnych czy wystaw sztuki współczesnej.

 

Hasłem przewodnim projektu jest ciało, traktowane jednak bardzo szeroko: tańczące ciało ludzkie, ciało kolektywne, ciało jako instrument muzyczny, ciało miejskie, ciało z kartonu i plastiku, ciało realne i to z Internetu. Nasze działania zakończymy wydarzeniem, na które zapraszamy wszystkich wałbrzyszan: 21 października w Teatrze powstanie coś pomiędzy instalacją choreograficzną, swobodną dyskusją i imprezą.

 

Dorota Kowalkowska, Paweł Sakowicz

Kuratorzy

 

 4

Zadanie współfinansowane ze środków z budżetu Województwa Dolnośląskiego

Projekt realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Myśl w ruchu 2016.

 

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM:

3, 4 września – Szkoła Tańca CORDEX w Wałbrzychu
grupa I: 9.00-11.00 / grupa II: 11.30-13.30

Sonia Baran/Max Mazurek: Ciało/Miasto

Pedagodzy zapoznają uczestników z wybranymi technikami street dance,  tj. hip-hop, house, locking, b.boying, break dance. Do udziału w zajęciach zostaną zaproszeni także wspierający uczestników uczniowie szkoły Cordex.

 

5 września, godz. 18.00- 21.00 – Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu/Świetlica
Izabela Szymańska: Ciało/Historia tańca

Drugi, po czerwcowej opowieści na temat baletu,  wykład z historii tańca, otwarty dla widzów, wstęp wolny.

 

10, 11 września – Klub Seniora i Świetlica Młodzieżowa, ul Kasztelańska 7, Podzamcze
grupa I: 10.00- 12.00 / grupa II: 13.00- 15.00

17 września – Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu
grupa I: 10.00-12.00 / grupa II: 13.00- 15.00
Magdalena Radłowska i Alex Judd: Ciało/Przestrzeń publiczna, Ciało/Dźwięk
Choreografka zaproponuje międzypokoleniowy warsztat  w przestrzeni publicznej dla młodzieży z udziałem dorosłych i seniorów z zespołu „Dawka Energii”. W drugiej części choreografka z kompozytorem  Alexem Juddem zaproszą uczestników do warsztatu improwizacji z muzyką na żywo.

 

18 września – Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu
grupa I: 10.00 – 12.00 / grupa II: 13.00 – 15.00

19 września – Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu
grupa. I: 16.00 – 18.00 / grupa II: 18.00 – 20.00

Iza Szostak: Ciało/Obiekt
Iza Szostak zaproponuje pracę z choreografią obiektów: jak wprawione  w ruch mogą tańczyć, jak obecność materii może zmienić nasz taniec, czy  i dlaczego tkanina, krzesło i materac mogą tańczyć jak człowiek.

 

24, 25 września – Sala Lustrzana Taneczna / Stara Kopalnia

grupa I: 10.00-12.00 / grupa II: 13.00- 15.00  (godziny zajęć w dniu  24.09 mogą ulec zmianie)

Katarzyna Zielonka: Ciało/Wolność
Warsztaty choreografki spektaklu „Zapolska Superstar (czyli jak przegrywać, żeby wygrać”) przyjrzą się ciału jako przestrzeni realizowania wolności i jej ekspresji. Uczestnicy spróbują także przeczytać choreografię przedstawienia i w jej kontekście i przyjrzeć się biografii Gabrieli Zapolskiej zapisanej ciałem aktorów.

 

24 września, godz. 19.00 – Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu

Co może powiedzieć ruch w teatrze?

Uczestnicy programu oglądają spektakl Zapolska Superstar (jak przegrywać, żeby wygrać)

 

26 września, godz.17.00 –Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu

Anka Herbut: Ciało/Nowe praktyki  (cz.1.)
Wykłady będą dotyczyć najciekawszych zjawisk w polskiej choreografii ostatnich lat. Herbut zarysuje  mapę najnowszej polskiej choreografii z uwzględnieniem jej skomplikowanych relacji z teatrem i sztukami wizualnymi. Podczas wykładów prezentowane będą fragmenty wybranych performansów.

 

1, 2 października – Zespół Pieśni i Tańca Wałbrzych Sala Lustrzana Taneczna / Stara Kopalnia

I grupa: 10.00-12.00 / II grupa: 13.00-15.00

Sylwia Sałamaj: Ciało/Tradycja
Pedagożka zaproponuje naukę podstaw tradycyjnych tańców polskich a także tańców górniczych, jak polka czy polonez górniczy. Uczestnicy przekonają się, dlaczego taniec ludowy może być dzisiaj atrakcyjny. Do udziału w warsztacie zostaną zaproszone także dzieci z ZPiT, które wystąpią w roli „małych pedagogów”.

 

5 października – Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu

17.00 – 21.00 / Świetlica / wykład  otwarty dla widzów

Anka Herbut: Ciało/ Nowe praktyki  (cz. 2.)
Wykłady będą dotyczyć najciekawszych zjawisk w polskiej choreografii ostatnich lat. Herbut zarysuje  mapę najnowszej polskiej choreografii z uwzględnieniem jej skomplikowanych relacji z teatrem i sztukami wizualnymi. Podczas wykładów prezentowane będą fragmenty wybranych performansów.

 

8, 9 października – Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu
I grupa: 10.00 – 12.00 / II grupa: 13.00- 15.00

Warsztaty choreograficzne CIAŁO/WALKA prowadzone przez: Agnieszkę Charkot i Artura Borkowskiego – tancerzy z Wrocławskiego Teatru Pantomimy.

 

15, 16 października

I grupa: 10.00 – 12.00 (foto -M.A.) / 13.30- 15.30 (taniec – M. Z.)

II grupa: 10.00- 12.00 (taniec M.Z.) / 13.30- 15.30 (foto- M.A.)
Marta Ankiersztejn: Ciało/Obraz (warsztat fotograficzny)
Celem warsztatu fotograficznego będzie zapoznanie uczestników z zagadnieniem ruchu w fotografii, z naciskiem na taniec. Od teorii do praktyki. Zajęcia zwieńczy plener fotograficzny, podczas którego każdy wcieli się w rolę modela /fotografa i będzie mógł  komponować ciało w przestrzeni miasta. Warsztat zakończy się wyborem zdjęć, z których Ankiersztejn stworzy fotograficzną instalację na pokaz finałowy.

Marta Ziółek: Ciało/Bestia (warsztat taneczny)
Marta Ziółek zajmie się warsztatem, który oprócz tańca czerpie z pracy  z głosem, oddechem, współczesnej kultury popularnej i internetowej. „Bestia”, bo zapożycza, zmienia, miksuje, wyolbrzymia i tworzy nową jakość tańca.

 

19 – 21 października – przestrzenie różne TDSz  / od 10.00-16.00

Przygotowanie finałowej instalacji tanecznej z udziałem młodzieży i pedagogów pod opieką chor. Pawła Sakowicza.

 

21 października, godz. 20.30 – POKAZ FINAŁOWY – opieka artystyczna: Paweł Sakowicz

 

23 października, godz. 19.00 –Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu / Duża Scena

Pokaz spektaklu Intro Teatru Dada von Bzdülöw, reż. K. Chmielewska, L. Bzdyl – w ramach Sceny dla Tańca

Prezentacja spektaklu INTRO realizowana jest we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla Tańca 2016

3 listopada 2016, godz.19.00 – Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu

Pokaz spektaklu: Kształt Rzeczy. O węglu i porcelanie, reż.  R. Urbacki  i A. Czerwiński,
chor. i wyk.: Kaya Kołodziejczyk

 

Pokazy spektakli:

Zapolska Superstar (jak przegrywać, żeby wygrać), reż. Aneta Groszyńska, chor. Katarzyna Zielonka

– 24 września 2016

Król Roger, reż. Mariusz Treliński, chor. E. Wesołowski / Opera Wrocławska (w razie braku prezentacji tego spektaklu zostanie wybrany inny spektakl operowy) – październik/ listopad

ZAKOŃCZENIE PROJEKTU DO 30 LISTOPADA 2016

 

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status