Szanowni Państwo, Drodzy Widzowie!

 

55. Sezon 2018/19 – 7 KOLORÓW był dla Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego wielkim sukcesem.

Przez ten czas powstało 7 nowych spektakli:

DUCHOLOGIA POLSKA Pawła Soszyńskiego w reżyserii Jakuba Skrzywanka – spektakl powstał w koprodukcji z Teatrem Zagłębia w Sosnowcu.

DZIKI Klaudii Hartung-Wójciak i zespołu aktorskiego w reżyserii Klaudii Hartung-Wójciak – 3. spektakl Dormanowski Szaniawskiego, który gościł 33 razy w wałbrzyskich szkołach.

PO NAS CHOĆBY KOSMOS Sibylle Berg w reżyserii Pawła Świątka – w ramach Z OGNIEM W GŁOWIE 3.

INSTYTUT GOETHEGO Darii Kubisiak w reżyserii i choreografii Cezarego Tomaszewskiego – w ramach Z OGNIEM W GŁOWIE 3.

BABA-DZIWO Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w reżyserii i choreografii Dominiki Knapik.

TERAZ KAŻDY Z WAS JEST RZECZPOSPOLITĄ pilgrima/majewskiego w reżyserii Macieja Podstawnego – spektakl powstał w koprodukcji z Wrocławskim Teatrem Współczesnym

CZEGO NIE WIDAĆ Michaela Frayna w reżyserii Pawła Świątka – pierwsza po 20 latach farsa w Szaniawskim!

Przez ten sezon zagraliśmy ponad 200 przedstawień zarówno w Wałbrzychu, jak i na licznych wyjazdach w całej Polsce i za granicą.

55. Sezon to także wielkie sukcesy w działaniach około-teatralnych.

Teatr zrealizował projekt Z OGNIEM W GŁOWIE 3. POLSKO-NIEMIECKIE SPOTKANIA Z TEATREM DLA MŁODZIEŻY (19. DNI DRAMATURGII) poświęcone nowej dramaturgii i teatrowi dla młodzieży, realizowane we współpracy ze stroną niemiecką. Poprzednie edycje odbyły się w 2014 i 2016 roku.

Punktem wyjścia wydarzenia było skierowane do nastolatków pytanie o przyszłość świata, który być może się kończy albo zaczyna inaczej.

Podczas trwającego cztery dni projektu odbyły się dwie premiery spektakli dla młodzieży, specjalnie na tę okazję wyprodukowane – PO NAS CHOĆBY KOSMOS  w reż. Pawła Świątka w oparciu o tekst Sibylle Berg oraz INSTYTUT GOETHEGO w reż. Cezarego Tomaszewskiego, trzy czytania nowych niemieckich tekstów (premierowo przełożonych na język polski przez Iwonę Nowacką). Wydarzeniom tym towarzyszyły spotkania z publicznością, prezentacje  niemieckich i polskich specjalistów  (Henning Fangauf, Marcus Dross, Torsten Michaelsen, Agata Siwiak, Wojtek Faruga), którzy opowiedzieli o swoich praktykach teatru tworzonego dla i – z nastolatkami.

Z OGNIEM W GŁOWIE 3. Były niesamowitym czasem warsztatów, spektakli, rozmów i wielkiej debaty z udziałem młodzieży.

Dzięki wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego odbyły się XVI Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne. Nostalgia. Koniec  (2-7 grudnia 2018 r.)

Minimalne finansowanie i brak perspektyw pozyskania zewnętrznej dotacji spowodowały decyzję o zakończeniu realizacji festiwalu. Ostatnia, XVI edycja dotyczyła kruchości i tymczasowości Teatru. Teatru jako miejsca skupiającego ludzi, ale też Teatru jako zjawiska artystycznego. W jubileuszowym 55. sezonie Teatr powrócił do spektakli sprzed lat, zaprosił również ludzi, którzy dawniej byli z nim silnie związani. XVI FANABERIE starały się uciec od anegdot na rzecz ważniejszej refleksji. Z powodu małych środków finansowych, Xvi edycja FANABERII skupiona była głowinie wokół pożegnań z tytułem własnych spektakli. Dzięki dużemu zaangażowaniu pracowników i silne znaczenia marki Teatru Dramatycznego udało się zaprosić również spektakle zewnętrzne.

Zaprezentowane zostały własne spektakle Szaniawskiego:  „NIECH ŻYJE WOJNA!!!”, „O DOBRU” „BYŁ SOBIE ANDRZEJ ANDRZEJ ANDRZEJ i ANDRZEJ” Pawła Demirskiego w reż. Moniki Strzępki, „SCHUBERT. ROMANTYCZNA KOMPOZYCJA NA DWUNASTU WYKONAWCÓW I KWARTET SMYCZKOWY” Szymona Adamczaka w reż. Magdy Szpecht, Molier „SZKOŁA ŻON” Moleira w reż. Łukasza Witta-Michałowskiego, „SZOA SHOW. PARODIA MAKABRYCZNA” Tomasza Jękota i Awiszaja Hadariego w reż. Awiszaja Hadariego, „SZTUKA” Yasminy Reazy w reż. Łukasza Zaleskiego oraz gościnnie „TLEN / ballady” Iwana Wyrypajewa (reż. Łukasz Duda, Teatr Odnaleziony / Jelenia Góra),  „IDA KAMIŃSKA” Gołdy Tencer / Henryka Grynberga (reż. Gołda Tencer, Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich / Warszawa), „BĄDŹ TAKA, NIE BĄDŹ TAKA”(reż. Joanna Satanowska, Teatr im. Ludwika Solskiego / Tarnów), „SCENY NIEMALŻE MAŁŻEŃSKIE STEFANII GRODZIEŃSKIEJ” Grażyny Barszczewskiej (Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza / Warszawa) i „POSTAĆ DNIA” pilgrima/majewskiego  reż. Seb Majewski, Teatr Polski w Podziemiu, OKIS / Wrocław.

Ponadto miały miejsce XVI Dni Młodego Teatru; kolejne odsłony programu TLeN – Teatralnych Lekcji (Nie)Obowiązkowych oraz dwa  innowacyjne programy edukacyjne: OBSERWATORIUM. Otwarty Uniwersytet Teatru oraz SZORT, czyli Szkoła Otwartych Rezydencji Teatralnych.

Otwarty Uniwersytet Teatru to roczny program „studiowania” teatru dla dorosłych, w którym uczestniczy 50 osób w wieku od 16 do 76 lat; z Wałbrzycha, Wrocławia, Sokołowska, Jeleniej Góry i innych miast. Studentki i studenci biorą udział w czterech sesjach, zaprogramowanych wokół czterech premier 2019 roku. Oglądają spektakle i o nich rozmawiają, biorą udział w ćwiczeniach prowadzonych przez artystów teatru, czytaniach przed premierą, premierach studenckich, wykładach.

SZORT, czyli Szkoła Otwartych Rezydencji Teatralnych: Nauczyciele w próbach.

Nowy program edukacji artystycznej realizowany w Szaniawskim, którego formuła oparta jest na krótkich, ale intensywnych wizytach studyjnych połączonych z warsztatami prowadzonymi przez twórców i aktorów Teatru Dramatycznego.

Wszystko to dopełniały coroczne działania edukacyjne: warsztaty, spotkania, grupy przyteatralne dla młodzieży i dorosłych, ferie w teatrze oraz wizyty znakomitych Gości Szaniawskiego: Polski Teatr Tańca, Piotr Machalica, Jacek Hołub, Prof. Krystyna Duniec, Dr Hab. Piotr Morawski,  Zespół Malediwy, Olgierd Łukaszewicz, Henryk Jacek Schoen.

W sumie odbyliśmy 14 wyjazdów na festiwale i przeglądy w kraju i za granich, gdzie zdobyliśmy masę nagród i wyróżnień:

Dwa spektakle w 25. Konkursie Na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w tym jeden – DZIKI –  zakwalifikowany do ścisłego finału / Dorota Frumaniuk i Klaudia Hartung-Wójciak zdobyły wyróżnienia!

Spektakl BABA-DZIWO został zakwalifikowany do V edycji Konkursu na Wystawienie Danych Dzieł Literatury Klasyka Żywa.

Dwie nagrody XVIII Festiwalu Dramaturgii Współczesnej  „Rzeczywistość Przedstawiona” za spektakl ŁAUMA, CZYLI CZAROWNICA za adaptację dla Macieja Podstawnego, Magdaleny Miklasz i Łukasza Zaleskiego  oraz za rolę w spektaklu dla Sary Celler-Jezierskiej.

Dwie nagrody Festiwalu Teatralna Karuzela w Łodzi za spektakl ŁAUMA, CZYLI CZAROWNICA za reżyserię dla Magdaleny Miklasz oraz za rolę pierwszoplanową dla Sary Celler-Jezierskiej.

Dwie nagrody XIII Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego w Radomiu za spektakl IWONA, KSIĘŻNICZKA BURGUNDA  za reżyserię dla Grzegorza Jaremki oraz za rolę kobiecą dla Rozalii Mierzickiej.

Dwa wyróżnienia Festiwalu Teatralnego Korczak 2018 w warszawie dla  spektaklu ŁAUMA, CZYLI CZAROWNICA i Sary Celler-Jezierskiej.

Z tego miejsca Zespół i Dyrekcja Teatru Szaniawskiego pragnie wyrazić głęboką wdzięczność wszystkim, bez których większość tych działań nie mogłaby się odbyć.

Dziękujemy Widzom!

Panie i Panowie, to dla Was robimy teatr. To Wy jesteście motorem napędowym naszych działań. Oceniacie nas, wspieracie, wchodzicie z nami w dialog, zachęcacie do przemyśleń i szukania nowych dróg. Cieszymy się, że z nami byliście i liczymy na Waszą obecność i zaangażowanie w następnym, 56. Sezonie 2019/2020 w Szaniawskim (więcej szczegółów dotyczących nadchodzącego sezonu zdradzimy już wkrótce).

Dziękujemy naszym Darczyńcom na czele z Mecenasem Teatru – firmą Ronal Polska. To także dzięki Państwa pomocy mogliśmy zrealizować nasze działania.

Dziękujemy naszym organizatorom – Urzędowi Województwa Dolnośląskiego!

A także pragniemy podziękować również pracownikom i przyjaciołom Szaniawskiego, bez codziennej, wytrwałej pracy 70 osób z załogi Szaniawskiego, żaden sukces nie mógłby się ziścić. Dziękujemy także Twórcom i Aktorom za odwagę w podejmowaniu trudnych tematów na naszych scenach, dalekowzroczność i piękne wizje, którymi cieszyć możemy się wszyscy.

Wszystkim życzymy spokojnych wakacji i zapraszamy od września do Szaniawskiego.

Dodaj swój komentarz:
IMIĘ
E-MAIL

Z powodu ochrony przed spamem Twój komentarz zostanie wyświetlony po akceptacji przez administratora strony.

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status