DOTACJE W ROKU 2017

  • Druga edycja projektu edukacji tanecznej, tym razem pod nazwą PORUSZYCIELE2WAŁBRZYCH. Znowu miasto stanie się na kilka miesięcy platformą tańca, tym razem – międzypokoleniową.
    Młodzież w wieku 15-18 lat oraz osoby 60+ wezmą udział w trzymiesięcznym cyklu zajęć tanecznych, prowadzonych przez uznanych pedagogów tańca z Wałbrzycha i choreografów z całej Polski.
    Czas trwania projektu: marzec – czerwiec 2017 rok.FINAŁ PROJEKTU – performatywny piknik taneczny, otwarty dla mieszkańców miasta:
    17 czerwca 2017 / godz. 12.00 /  Park przy Willi Księżnej Daisy
    Państwowa Wyższa Szkoła  im. Angelusa Silesiusa w Wałbrzychu
    (ul. Zamkowa 4).

    Projekt realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Myśl w ruchu 2017”.
    Zadanie dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kwocie: 48 290,00 PLN.
    Współfinansowane ze środków otrzymanych z budżetu Województwa Dolnośląskiego w kwocie: 3 920,00 PLN.
  • JAK MÓJ OJCIEC ZOSTAŁ KRZAKIEM / KONKURS IM. JANA DORMANA Teatr Dramatyczny po raz drugi otrzymał dofinansowanie w ramach Konkursu im. Jana Dormana, na realizację premiery spektaklu dla dzieci i młodzieży „Jak mój ojciec został krzakiem” wg niepublikowanej jeszcze w Polsce książki holenderskiej autorki Joke van Leeuven. Dzięki otrzymanej dotacji spektakl zostanie wyprodukowany i zaprezentowany 32-krotnie w kilkunastu szkołach w Wałbrzychu i regionie.Kwota dofinansowania: 108 000 zł.

    Konkurs im. J. Dormana organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Więcej informacji na stronie: www.dorman.e-teatr.pl

    Premiera: 20 września 2017
    JAK MÓJ OJCIEC ZOSTAŁ KRZAKIEM
    Przekład: Jadwiga Jędryas
    Reżyseria: Jakub Skrzywanek
    Adaptacja i dramaturgia: Klaudia Hartung-Wójciak
    Scenografia: Agata Skwarczyńska
    Działania edukacyjne: Dorota Kowalkowska (koordynacja działań edukacyjnych / pedagog spektaklu), Małgorzata Simm, Ewa Węgrzyn-Jonek.

    Partnerem projektu jest Centrum Edukacji Obywatelskiej, z ramienia którego konsultacji udzielać będzie Elżbieta Krawczyk.

     

DOTACJE W ROKU 2016

  • Realizacja projektu edukacji tanecznej dla młodzieży PORUSZYCIELE#WAŁBRZYCH
    w ramach programu MYŚL W RUCHU 2016 organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca
    Czas trwania projektu: czerwiec – październik 2016 rok.
    Zadanie dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kwocie: 43 427,50 PLN. Pionierski w skali miasta projekt z udziałem wałbrzyskiej młodzieży prowadzony przez tancerzy i choreografów z Wałbrzycha i całej Polski.
    Poruszyciele#Wałbrzych to wielkie przedsięwzięcie edukacyjno-artystyczno-społeczne, które zakończy się stworzeniem finałowej instalacji tanecznej.
    Zadanie współfinansowane ze środków otrzymanych z budżetu Województwa Dolnośląskiego.
    Projekt realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Myśl w ruchu 2016. 
  • Realizacja projektu edukacyjnego BĄDŹ EDU! ROZSZERZENIE TEATRU 2016 w ramach programu KULTURA DOSTĘPNA
    Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kwocie: 14 000 PLN,
    współfinansowane ze środków otrzymanych z budżetu Województwa Dolnośląskiego w kwocie: 21 371 PLN
  • Realizacja projektu „Z OGNIEM W GŁOWIE 2 – SPOTKANIA Z NIEMIECKĄ DRAMATURGIĄ DLA MŁODZIEŻY” w ramach 17. Dni Dramaturgii odbywających się w dniach: 18-22 października 2016Dofinansowanie: Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej – 80 000 zł

DOTACJE W ROKU 2015

Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu w roku 2015 dzięki uzyskanym dotacjom z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego zrealizuje cztery projekty na łączną kwotę 177 480 zł.

Dofinansowanie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego otrzymały:

    • realizacja spektaklu „BALLADYNA kwiaty ciebie nie obronią” Słowackiego w reż. Wojciecha Farugi  /premiera:  27 lutego 2015 r. / wraz z edukacyjno-performerskimi działaniami dla młodzieży i nauczycieli poprzedzającymi spektakl – prowadzonymi przez wykwalifikowanych pedagogów.  Wniosek złożony w Konkursie  na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” organizowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego  z okazji przypadającego w 2015 r. jubileuszu 250-lecia teatru publicznego w Polsce – dofinansowanie w wys. 80.000 zł
       
  • realizacja 13. Wałbrzyskich FANABERII Teatralnych – od przeszło dekady jednego z najważniejszych na Dolnym Śląsku przeglądu wyselekcjonowanych spektakli poprzedniego sezonu z całej Polski.
    Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości: 50.000 zł
    Zadanie współfinansowane ze środków otrzymanych z budżetu Województwa Dolnośląskiego w wysokości: 53.711 zł
      
    13. Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne – STRASZNY TEATR
    20 – 26 XI 2015
    Tematem tegorocznej edycji Wałbrzyskich Fanaberii Teatralnych będzie strach. Czego się boi człowiek u progu XXI wieku? Przerażają nas horrory i trupy chowające się w szafie a może bardziej postępująca cywilizacja? Czy strach może być atrakcyjny?
    W programie spektakle nagradzane na najważniejszych polskich festiwalach, koncert, performance psychoromantyczny i wielkie gwiazdy w postaci Joanny Szczepkowskiej i Jadwigi Jankowskiej-Cieślak.
  • realizacja zadania: „Cyfrowa Monografia Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu” w ramach programu „Promesa 2015. 250-lecie teatru publicznego w Polsce”. CYFROWA MONOGRAFIA TEATRU DRAMATYCZNEGO IM. J. SZANIAWSKIEGO – W ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Promesa 2015. 250-lecie teatru publicznego w Polsce”, stanowić będzie elektroniczny i ogólnodostępny zapis półwiecznej historii „Szaniawskiego”.
    W minionym półroczu podjęto pierwsze rozmowy z autorami i grafikiem opracowującym elektroniczne wydawnictwo. Zakończenie zadania przewidziane zostało na koniec listopada 2015 r.
    Realizacja zadania: „Cyfrowa Monografia Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu”
    Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości: 22 480 zł
    Zadanie współfinansowane ze środków otrzymanych z budżetu Województwa Dolnośląskiego w wysokości: 9 520 zł
  • Zadanie „Teatralna [de]KONSTRUKCJA VII plus”:
    dofinansowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (25 000 zł)
    współfinansowane ze środków otrzymanych z budżetu Województwa Dolnośląskiego (21 000 zł)

    „Teatralna [de]KONSTRUKCJA VII plus” to cykl działań edukacyjnych, realizowanych przez wałbrzyski Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego we współpracy z Zespołem Szkół nr 1 w Wałbrzychu. Projekt skierowany jest do młodzieży oraz nauczycieli i ma na celu zwiększenie ich kompetencji kulturalnych, poprzez zapoznanie uczestników z procesem kompleksowego powstawania dzieła teatralnego.
    W pierwszej fazie wielomiesięcznego programu, uczniowie i pedagodzy uczestniczą w licznych warsztatach, obejmujących poznawanie teorii teatru, działania aktorskie, świadome i krytyczne oglądanie spektakli, spotkania z artystami. W fazie drugiej, obie grupy, wspierane przez zawodowych realizatorów i pedagogów teatru, tworzą własne wypowiedzi teatralne, w oparciu o tytułową [de]KONSTRUKCJĘ spektaklu „Męczennicy” w reż. Anny Augustynowicz. Finałowe: szkic sceniczny (w wykonaniu uczniów) i akcja performerska (z udziałem nauczycieli) zostaną zaprezentowane w listopadzie 2015 roku w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu i innej wybranej przestrzeni publicznej.
  • KONKURS IM. JANA DORMANA – Realizacja spektaklu „Tutaj jest wszystko” w reż. Magdaleny Miklasz, adaptacja – Amadeusz Nosal, na podstawie powieści dla dzieci i młodzieży „Książka wszystkich rzeczy” Guusa Kuijera, laureata prestiżowej Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA).
    Wniosek złożony w pierwszej edycji Konkursu im. Jana Dormana zorganizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Tematem konkursu był plan produkcji i eksploatacji spektaklu dla dzieci i/lub młodzieży, który będzie prezentowany w placówkach oświatowych wraz z towarzyszącymi mu działaniami edukacyjnymi. Premiera spektaklu: 15 grudnia 2015 roku. Do lata 2016 roku odbędzie się 30 prezentacji spektaklu w szkołach regionu.
    Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu otrzymał najwyższą ze wszystkich liczbę punktów oraz dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 84 040 zł.

     

 

2014

Dzięki otrzymanym w ramach PROGRAMÓW OPERACYJNYCH Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego dotacjom, w sezonie 2014/2015 „Szaniawski” zrealizował następujące projekty:

  • Teatralna [de]KONTRUKCJA VI

– projekt edukacyjny realizowany we współpracy z Zespołem Szkół nr 5 w Wałbrzychu: http://www.zs5.walbrzych.pl/. Teatralna [de]KONTRUKCJA VI to kompleksowy i wielomiesięczny projekt edukacji teatralnej prowadzony w porozumieniu z wybraną szkołą. Uczniowie poznają cały teatr od środka, uczestniczą w teoretycznych i praktycznych warsztatach, od techniki teatralnej po zmagania aktorskie i na finał tworzą własny szkic sceniczny, pod okiem profesjonalnych twórców.
Dofinansowanie MKiDN : 25 000 zł.

 

  • 12. Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne

– od przeszło dekady jeden z najważniejszych i największych festiwali teatralnych na Dolnym Śląsku, przegląd wyselekcjonowanych spektakli poprzedniego sezonu z całej Polski, organizowany pod koniec listopada.
Dofinansowanie MKiDN: 50 000 zł.

 

Ponadto miło nam poinformować, że

• wniosek złożony w Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” organizowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego uzyskał dofinansowanie w wys. 80.000 zł na realizację spektaklu „Balladyna” w reż. Wojciecha Farugi, w lutym 2015r. Premierze towarzyszyć będzie program edukacyjny w postaci działań performerskich w przestrzeni miejskiej.

 

To nie koniec dobrych wiadomości o dotacjach. Z równie wielką radością informujemy, że dzięki wsparciu finansowemu Fundacji Współpracy Polsko – Niemieckiej w wys. 72 600 zł zrealizujemy projekt „Z ogniem w głowie – spotkania z dramaturgią dla młodzieży i o młodzieży”.

Realizacja poświęconego dramaturgii młodzieżowej projektu – sympozjum (wykłady, czytania performatywne przetłumaczonych po raz pierwszy na język polski niemieckich sztuk dla młodzieży, warsztaty dla uczniów, twórców, animatorów) z udziałem artystów polskich i niemieckich nastąpi w październiku 2014 roku. Kuratorkami są Iwona Nowacka i Dorota Kowalkowska.

 

Projekty w roku 2013 i latach poprzednich

  • WAŁBRZYCH: ŻADNYCH HEROSÓW 50. sezon Teatru Dramatycznego

    Cykl działań arty­stycznych, zwią­zanych z jubi­le­uszowym, 50. sezonem arty­stycznym Teatru w Wałbrzychu. Na zadanie składa się sekwencja zdarzeń, którą rozpocznie opra­co­wanie drama­tur­giczne unika­towych mate­riałów, znanych jako „Pamiętniki Wałbrzyszan” ze zbiorów Miejskiej Biblioteki Publicznej w Wałbrzychu. Przygotowane przez kilku wybitnych drama­turgów teksty zostaną skie­rowane do reali­zacji: wybrany jeden w formie spek­taklu (prapre­miera 15 listopada 2013r. i 8 pokazów popre­mie­rowych), a pozo­stałe jako szkice sceniczne dorocznych dni drama­turgii w drugiej połowie września 2013r. (4 szkice , 8 pokazów), zrealizują zapro­szeni przez Teatr studenci reży­serii krakow­skiej PWST. Okres pomiędzy tymi zdarze­niami arty­stycznymi wypełnią dzia­łania popu­la­ry­za­torskie z udziałem twórców projektów, w oparciu o wypra­cowaną w toku reali­zacji zadania dokumentację.

    Celem zadania „WAŁBRZYCH: ŻADNYCH HEROSÓW 50. sezon Teatru Dramatycznego” jest stwo­rzenie autor­skiej i wielo­aspek­towej próby spoj­rzenia na historię Wałbrzycha w ostatnich 50 latach (w okresie powstania i dzia­łania Teatru Dramatycznego), widzianą oczami miesz­kańców miasta na podstawie wywiadów i mate­riałów źródłowych (pamięt­ników, wspo­mnień, reportaży). Po raz pierwszy podjęta zostanie próba zdefi­nio­wania przemian społecznych, poli­tycznych, kultu­rowych miasta, która poprzez jednostkowe wspo­mnienia i doświad­czenia może stać się nie tylko miejską historią, ale również opowieścią zarówno o historii PRL, polskich prze­mianach po 1989 roku, czy nawet o prze­mianach obycza­jowych ostatnich 50 lat. Historią zwykłych ludzi, nie ŻADNYCH HEROSÓW. Miejscami drama­tyczną, ale również senty­men­talną lub zabawną. Jubileuszowy projekt Teatru, ma szansę pokazać jego ważną społeczną funkcję w dziejach miasta Teatr i jego losy są zwier­ciadłem wałbrzy­skiej historii, odbijają los miesz­kańców miasta, stając się ważnym dla nich miejscem, gdzie odnajdują lokalne historie, sple­cione z ich osobi­stymi losami i historią Polski. Dzięki reali­zacji zadania, Teatr będzie mógł mówić o mieście ustami jego miesz­kańców i widzieć historię ich oczami. Tym samym stać się miejskim medium, które skupia w sobie wszystkie aspekty miej­skiej historii.

  • XI WAŁBRZYSKIE FANABERIE TEATRALNE (22-28 listopada 2013 r.)

    Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne to JEDYNY FESTIWAL TEATRALNY W WAŁBRZYCHU, stanowi więc jedyną szansę na spotkanie z wyse­lek­cjo­no­wanymi spek­ta­klami przy­go­to­wanymi przez inne sceny w Polsce. W listo­padzie 2013 roku podczas JEDENASTEJ EDYCJI FESTIWALU, przez kolejnych 7 dni około 70 aktorów z 9 zespołów teatralnych zapre­zentuje dla ok. 1200 widzów 9 wyjąt­kowych projektów arty­stycznych, wyróż­nia­jących się pod względem formy, treści, poszu­kiwań i arty­stycznych wyborów.

    XI Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne prze­biegać będą pod hasłem: TEATR REPORTAŻU. Tym samym planujemy powołać na kilka dni pierwszy w Polsce festiwal teatralny, poświęcony szeroko rozu­mianej lite­ra­turze faktu: biografiom, auto­bio­grafiom, repor­tażowi, fabu­la­ry­zo­wanym doku­mentom, archiwom (urzę­dowym i etno­gra­ficznym) oraz zjawiskom społecznym, które dzięki udra­ma­ty­zo­waniu lub zabiegom masku­jącym drama­ty­zo­wanie stały się tematem dla współ­cze­snego teatru . Tak pomy­ślany program podstawowy uzupełni nurt dodatkowy, m.in. o ważne pozycje reper­tu­arowe teatru lat minionych, które zachowały się w zapisach archi­walnych teatru polskiego. Potrzeba stwo­rzenia takiej oferty progra­mowej wynika z obser­wo­wanej przez nas nowej tendencji w polskim teatrze: gwał­townie rosnącej liczbie scenicznych reali­zacji, opartych o ten rodzaj lite­ratury, której poddał się sie także nasz Teatr.

  • ŚWIATŁO NA PLACE – ZAKUP OŚWIETLENIA DO REALIZACJI SPEKTAKLI PLENEROWYCH

    Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu informuje, że w dniu 10 grudnia 2013 roku zakończył reali­zację zadania pn. „ŚWIATŁO NA PLACE – zakup oświe­tlenia do reali­zacji spek­takli plene­rowych” w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rozwój infra­struktury kultury. Zadanie „Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego”. W ramach zadania zreali­zowany został zakup wypo­sa­żenia dla pracowni oświe­tle­niowej do działań plene­rowych i dla otwartej prze­strzeni amfi­teatru. Teatr zakupił:reflektory o mocy 1000 W z osprzętem, reflektory 2000 W z osprzętem, reflektory profilowe 50 stopni z osprzętem, kompu­terowy pulpit stero­wania światłem scenicznym z moni­torem i alumi­niową wolno­stojącą rampę do wieszania reflek­torów. Posiadanie wymie­nionego wypo­sa­żenia oświe­tle­niowego, a także profe­sjo­nalnego nagło­śnienia zaku­pionego w ubiegłym roku, również w efekcie reali­zacji programu MKiDN, umożliwi Teatrowi nieza­leżną i samo­dzielną reali­zację profe­sjo­nalnych projektów plene­rowych. Pozwoli rozszerzyć ofertę kultu­ralną, eduka­cyjną i arty­styczną, wzbogaci możli­wości pracy reali­za­torów współ­pra­cu­jących z Teatrem. Budowanie projektów plene­rowych o charak­terze otwartym, stworzy Teatrowi niepo­wta­rzalną szansę uczy­nienia kolejnego kroku w kierunku stałych odbiorców tych działań,,także pozwoli zain­te­re­sować nimi rzadziej korzy­sta­jącego z oferty arty­stycznej lub zupełnie przy­pad­kowego widza. Doposażenie teatralnej pracowni oświe­tle­niowo – akustycznej w wymie­niony sprzęt, pozwoli oswajać na cele teatralne różne, często z pozoru surowe i niego­ścinne prze­strzenie miej­skich placów, budynków poprze­my­słowych, boisk, nieczynnych dworców. Pozwoli reali­zować nowe projekty sceniczne w miejskim amfi­te­atrze, usytu­owanym przy placu Teatralnym oraz na wielu innych placach miej­skich: Magistrackim, Kościelnym…

    Zdjęcia za­kupów do­ko­na­nych dla Teatru Dramatycznego: Zadanie ŚWIATŁO NA PLACE re­ali­zo­wane w ra­mach Programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Infrastruktura Kultury

     

  • Teatralna [de]KONSTRUKCJA V

    Zadanie „Teatralna [de]KONSTRUKCJA V” to wielo­mie­sięczny i dwuetapowy cykl działań eduka­cyjnych, reali­zo­wanych na mocy poro­zu­mienia z wybraną szkołą, mający na celu stwo­rzenie spek­taklu teatralnego. Uczestnicy projektu podczas cyklu działań zapo­znają się z tech­no­lo­gicznym i arty­stycznym aspektem tworzenia spek­taklu. W pierwszej fazie zadania odbiorcy uczą się świa­domego i krytycznego oglą­dania spek­takli oraz poznają podstawy sztuki aktor­skiej, nato­miast w fazie drugiej, wspierani przez zawo­dowych reali­za­torów realizują własne przed­sta­wienie w oparciu o tytułową „dekon­strukcję” jednego ze spek­takli, prze­pro­wa­dzoną przez jego twórców. Młodzież będzie aktywnie uczest­niczyć w pracy nad każdym etapem pokazu: od koncepcji, poprzez pisanie tekstu, opra­co­wanie promocji, po udział w przed­sta­wieniu, a poznając tajniki warsztatu teatralnego poznaje nie tylko umie­jętność przy­go­to­wania i odczy­ty­wania tekstu kultury, ale również nauczy się orga­ni­zować go i promować.

 

2012

  • Zakup wypo­sa­żenia do reali­zacji spek­takli plene­rowych

    Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu informuje, że w dniu 20 grudnia 2012 roku zakończył reali­zację zadania pn. „TEATR NA PLACACH – ZAKUP WYPOSAŻENIA DO REALIZACJI SPEKTAKLI PLENEROWYCH” w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rozwój infra­struktury kultury. Zadanie „Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego”. W ramach zadania zreali­zowany został zakup prze­no­śnego systemu nagło­śnienia do działań plene­rowych i dla otwartej prze­strzeni amfi­teatru. Teatr zakupił : kolumny frontowe, kolumny basowe, mikrofony wokalowe nagłowne (mikro­porty), dystry­butory antenowe, zasilacz, odbiorniki antenowe, nadajniki „bodypack”, anteny, kable antenowe krótkie, kable antenowe długie, obudowa trans­portowa do mikro­portów, okablo­wanie sterow­nicze i ener­ge­tyczne, główki do nadajnika HT 4500, monitory odsłu­chowe, cyfrowy stół mikserski, obudowę trans­portową do stołu mikser­skiego, ekrany do projekcji. Posiadanie wymie­nionego sprzętu, a być może w nieda­lekiej przy­szłości także profe­sjo­nalnego oświe­tlenia, umożliwi Teatrowi nieza­leżną i samo­dzielną reali­zację profe­sjo­nalnych projektów plene­rowych. Pozwoli rozszerzyć ofertę kultu­ralną, eduka­cyjną i arty­styczną, wzbogaci możli­wości pracy reali­za­torów współ­pra­cu­jących z Teatrem. Budowanie projektów plene­rowych o charak­terze otwartym, stworzy Teatrowi niepo­wta­rzalną szansę uczy­nienia kolejnego kroku w kierunku stałych odbiorców tych działań, ,także pozwoli zain­te­re­sować nimi rzadziej korzy­sta­jącego z oferty arty­stycznej lub zupełnie przy­pad­kowego widza. Doposażenie teatralnej pracowni oświe­tle­niowo – akustycznej w wymie­niony sprzęt, pozwoli oswajać na cele teatralne różne, często z pozoru surowe i niego­ścinne prze­strzenie miej­skich placów, budynków poprze­my­słowych, boisk, nieczynnych dworców. Pozwoli reali­zować nowe projekty sceniczne w miejskim amfi­te­atrze, usytu­owanym przy placu Teatralnym oraz na wielu innych placach miej­skich: Magistrackim, Kościelnym…

    Zdjęcia za­kupów do­ko­na­nych dla Teatru Dramatycznego: Zadanie TEATR NA PLACACH re­ali­zo­wane w ra­mach Programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Infrastruktura Kultury

  • Teatralna [de]KONSTRUKCJA IV

    „Teatralna [de]KONSTRUKCJA IV” to dwuetapowy cykl działań eduka­cyjnych, reali­zo­wanych wspólnie z jedną z wałbrzy­skich szkół i poświę­conych procesowi tworzenia spek­taklu teatralnego. Uczestnicy zapo­znają się z tym procesem zarówno w aspekcie tech­no­lo­gicznym, jak i arty­stycznym. W pierwszej fazie zadania uczyć się będą świa­domego i krytycznego oglą­dania spek­takli oraz poznają podstawy sztuki aktor­skiej, nato­miast w fazie drugiej – wspierani przez zawo­dowych reali­za­torów – zrealizują własne przed­sta­wienie w oparciu o tytułową „[de]konstrukcję” jednego ze spek­takli reper­tu­arowych, prze­pro­wa­dzoną przez jego twórców. Młodzież będzie aktywnie uczest­niczyć w pracy nad każdym etapem pokazu: od koncepcji, poprzez pisanie tekstu, opra­co­wanie promocji, projek­to­wanie i reali­zację sceno­grafii, po udział w przed­sta­wieniu, poznając tajniki warsztatu teatralnego.

  • X Jubileuszowe Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne (15 – 24 listopada 2012r.)

    „Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne” to JEDYNY FESTIWAL TEATRALNY W WAŁBRZYCHU, a co za tym idzie – jedyna szansa na spotkanie ze spek­ta­klami przy­go­to­wanymi przez inne sceny w Polsce. Stanowi on bardzo poważny wkład w zwięk­szenie dostępu do kultury dla miesz­kańców miasta i okolic.Dzięki FANABERIOM wiel­bi­ciele Melpomeny mogą obejrzeć spek­takle propo­nowane przez inne ośrodki teatralne, zapoznać się z trendami panu­jącymi w sztuce i włączyć się w nurt wiel­ko­miej­skiego życia kultu­ralnego. Rozbudzona poprzez „FANABERIE” potrzeba dyskusji o teatrze i chęć pozna­wania różno­rodnych zjawisk sprawia, że – odpo­wia­dając na ocze­ki­wania publicz­ności – co roku propo­nujemy odmienny motyw prze­wodni festi­wa­lowego reper­tuaru. W poprzednich edycjach prezen­to­wa­liśmy spek­takle „najlepsze”, „najnowsze”, przed­sta­wienia debiu­tantów, spek­takle alter­na­tywne, boha­terem ostatnich Fanaberii był Aktor.

    Podstawowym wyróż­nikiem „Wałbrzyskich FANABERII Teatralnych” jest różno­rodność prezen­to­wanych zjawisk arty­stycznych: od mono­dramu po spektakl wielo­ob­sadowy; od trady­cyjnego przed­sta­wienia na scenie pudeł­kowej po ogry­wanie prze­strzeni poza­te­atralnej, od spek­takli wyko­naniu utalen­to­wanych, intry­gu­jących debiu­tantów po fine­zyjne popisy mistrzów teatru… Repertuar każdego roku kształ­towany jest bardzo starannie, z uwzględ­nieniem linii reper­tu­arowej Teatru Dramatycznego i ocze­kiwań publicz­ności. W minionych dzie­więciu sezonach wałbrzyscy widzowie podczas listo­pa­dowego festiwalu otrzy­mywali dużą dawkę współ­cze­snego teatru, głównie polskiego, ale poja­wiały się także spek­takle zagra­niczne: z Niemiec, Czech a nawet Meksyku. Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne nie tylko wzbo­gacają ofertę arty­styczną Teatru i miasta, stanowią – nade wszystko – szcze­gólna plat­formę wymiany myśli i doświadczeń. Są spotkaniem ludzi i zespołów, twórców i publicz­ności. Dzięki dzia­łal­ności Klubu Festiwalowego widzowie i artyści mają możliwość rozmowy. Moderowane dyskusje często prze­kształcają się w bardzo twórcze spory o istotę sztuki.

 

2011

  • Zakup systemów mebli do podręcznego magazynu kostiumów i zaplecza tech­nicznego, systemów multi­me­dialnych i nagło­śnie­niowego dla Sali 3A i Otwartej sceny we foyer

    Zadanie NIE TYLKO SCENA – TEATR FUNKCJONALNY I NOWOCZESNY reali­zowane w ramach Programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Infrastruktura Kultury – dało Teatrowi możliwość wypo­sa­żenia w profe­sjo­nalne systemy meblowe pomiesz­czenia podręcznego magazynu kostiumów (użyt­ko­wanego przez garde­ro­biane Teatru), zaplecza tech­nicznego (będącego miejscem pracy zespołu tech­nicznego) oraz obu kabin, akustycznej i oświe­tle­niowej, obsłu­gu­jących dużą scenę teatru. Działanie to podniosło w znacznym stopniu estetykę wymie­nionych miejsc i przy­czynia się także do wzrostu komfortu pracy zatrud­nionych tam osób. Stwarza warunki do sprawnej i efek­tywnej pracy.

    Zakup systemów multi­me­dialnych zarówno stacjo­narnego jak i mobilnego wspie­ranych przez nowy i niezwykle funk­cjo­nalny system nagło­śnie­niowy, pozwoli stworzyć (dla Sali 3A i „Otwartej sceny” na foyer) nowo­czesne miejsca do pracy dla reali­za­torów teatralnych, aktorów, teatralnych tech­ników i instruk­torów teatralnych pracu­jących z młodzieżą.

    Wykorzystanie w Teatrze najnow­szych tech­no­logii zdecy­do­wanie podwyższy jakość przy­go­to­wy­wanych spek­takli, poprawi standard odbioru i wpłynie na wzbo­ga­cenie oferty kultu­ralnej skie­ro­wanej do widza.

    Zdjęcia zakupów doko­nanych dla Teatru Dramatycznego: Zadanie NIE TYLKO SCENA – TEATR FUNKCJONALNY I NOWOCZESNY reali­zowane w ramach Programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Infrastruktura Kultury

  • Teatralna [de]KONSTRUKCJA III

    „Teatralna [de]KONSTRUKCJA III” – obejmuje dwuetapowy cykl inte­rak­tywnych działań eduka­cyjnych, reali­zo­wanych wspólnie ze szkołą [na mocy poro­zu­mienia], poświę­conych procesowi tworzenia spek­taklu teatralnego, w którym uczestnicy zapo­znają się z procesem tworzenia dzieła teatralnego zarówno w aspekcie tech­no­lo­gicznym, jak i arty­stycznym. W pierwszej fazie zadania uczyć się będą świa­domego i krytycznego oglą­dania spek­takli oraz poznają podstawy sztuki aktor­skiej, nato­miast w fazie drugiej – wspierani przez zawo­dowych reali­za­torów: reżysera, sceno­grafa, chore­ografa… – zrealizują własne przed­sta­wienie w oparciu o tytułową „[de]konstrukcję” jednego ze spek­takli reper­tu­arowych, prze­pro­wa­dzoną przez jego twórców. „TEATRALNA [de]KONSTRUKCJA III” jest prze­zna­czona dla wszystkich uczniów wybranej szkoły, a jej pierwsza część ma wyłonić szcze­gólnie zain­te­re­so­wanych teatrem, którzy gotowi są spró­bować swoich sił na scenie i przy reali­zacji tech­nicznej spek­taklu. Młodzież będzie aktywnie uczest­niczyć w pracy nad każdym etapem pokazu: od koncepcji, poprzez pisanie tekstu, opra­co­wanie promocji, projek­to­wanie i reali­zację sceno­grafii, po udział w przed­sta­wieniu, poznając tajniki warsztatu teatralnego na poziomie gry aktor­skiej oraz na innych płasz­czy­znach reali­zacji. Pozwala to odkryć nie tylko umie­jętność przy­go­to­wania i odczy­ty­wania tekstu kultury, ale uczy także orga­ni­zować go i promować.

    http://dekonstrukcja.loswiebodzice.net/index.html

    http://loswiebodzice.net – Mamy marzenia do speł­nienia

    http://loswiebodzice.net – Mamy marzenia do speł­nienia – foto­re­portaż Katarzyny Kopery

  • IX Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne (18 – 24 listopada 2011)

    Celem zadania pn. „IX Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne (18 – 24 listopada 2011)” jest promocja, wspie­ranie i prezen­tacja najwar­to­ściow­szych zjawisk i tendencji w polskim oraz świa­towym teatrze. Podstawowym wyróż­nikiem „Wałbrzyskich FANABERII Teatralnych” jest różno­rodność prezen­to­wanych zjawisk arty­stycznych: od mono­dramu po spektakl wielo­ob­sadowy, od trady­cyjnego przed­sta­wienia na scenie pudeł­kowej, po ogry­wanie prze­strzeni poza­te­atralnej, od spek­takli wyko­naniu utalen­to­wanych, intry­gu­jących debiu­tantów po fine­zyjne popisy mistrzów teatru… W 9. edycji „Wałbrzyskich FANABERII Teatralnych” boha­terem prze­glądu będzie AKTOR. W sytuacji, gdy teatr ulega głębokim prze­obra­żeniom, sztuka teatralna ewoluuje, anga­żując coraz to nowe środki insce­ni­za­cyjne, poszu­kując wciąż nowych rozwiązań scenicznych, gdy przedaw­nieniu ulegają trendy arty­styczne, dobre, rzetelne aktorstwo niezmiennie stanowi podstawę pracy teatralnej. Choć zmie­niają się konwencje i akcep­towana styli­styka, to jednak WARSZTAT pozo­staje zawsze najcen­niejszą wartością, bo pozwala się odnaleźć w spek­ta­klach wszelkich nurtów i odmian. W przed­sta­wie­niach propo­no­wanych w festiwalu „IX Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne (18 – 24 listopada 2011)” aktor jest nie tylko tworzywem, przed­miotem spek­taklu, ale i jego boha­terem. Program skon­stru­owany jest tak, by prezen­tował wiele odcieni sztuki aktor­skiej. Zawiera zatem spek­takle mistrzowskie, w których wybitni aktorzy tworzą wspa­niałe role, czasem wręcz kreacje i przed­sta­wienia, w których treścią jest sztuka aktorska. Dobór tytułów stanowi swoisty przegląd „niewol­ników sztuki kreacyjnej” : gwiazdy mieszają się z kome­diantami, marzy­ciele żyjący w świecie fikcji z cele­brytami i poli­tykami. Wchodzenie w rolę, kreowanie, tworzenie alter­na­tywnych osobo­wości – to wszystko znajdzie się w programie 9 edycji „Fanaberii”. Aktorzy na scenie i aktorzy w życiu – w inter­pre­tacji mistrzów. Kolejnym wyróż­nikiem FANABERII W ROKU 2011 będzie MISTRZOSTWO. W całym bogactwie propo­zycji teatralnych w Polsce wyszukamy spek­takle, w których wybitni artyści tworzą/stworzyli wyśmienite role. Pragniemy zapre­zen­tować zarówno „starą szkołę” aktorską, jak i nowe rozwią­zania i metody pracy twórczej. Nie zamie­rzamy porów­nywać, ani konfron­tować „starych” z ”młodymi”, raczej zamie­rzamy pokazać, że polskie aktorstwo w każdym aktywnie dzia­ła­jącym poko­leniu ma się świetnie, że w każdym poko­leniu można wyróżnić klasę mistrzów. Przygotowując repertuar 9. edycji FANABERII, świa­domie zade­cy­do­wa­liśmy w tym wydaniu festiwalu o rezy­gnacji ze spek­takli zagra­nicznych, by skon­cen­trować się na obser­wo­waniu dokonań POLSKICH AKTORÓW. Wychodząc z zało­żenia, że w aktu­alnej ofercie POLSKICH TEATRÓW znaj­dziemy wystar­czającą do zbudo­wania reper­tuaru Festiwalu ilość wybitnych ról i kreacji aktorskich.

  • Prapremiera sztuki „W PUSTYNI I W PUSZCZY”

    Zadanie Prapremiera sztuki „W PUSTYNI I W PUSZCZY” polega na przy­go­to­waniu i zreali­zo­waniu prapre­mie­rowej prezen­tacji przed­sta­wienia. Na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza powstało już w Polsce kilka przed­stawień, ale wałbrzyska reali­zacja zostanie przy­go­towana na bazie zupełnie nowego tekstu drama­tycznego, przy­go­to­wanego przez Bartosza Frąckowiaka i Weronikę Szczawińską. Realizatorzy przed­sta­wienia – Bartek Frąckowiak i Weronika Szczawińska – zapo­wiadają: Koncepcja spek­taklu „W pustyni i w puszczy” oparta jest na krytycznej lekturze powieści Sienkiewicza. Szczególny nacisk zostanie położony na wątki doty­czące polskich marzeń kolo­nialnych, istnie­jących w niejawnej formie w różnych tekstach kultury. Afrykańska historia Stasia i Nel nie jest trak­towana jako niewinna i trans­pa­rentna narracja przy­godowa, lecz jako forma polskich kolo­nialnych snów o potędze. Formuła powieści eduka­cyjnej, zapro­po­nowana przez Sienkiewicza, służy w istocie ukształ­to­waniu postaw opartych na hege­mo­nicznym świa­to­po­glądzie, wyklu­cza­jącym wszelkie formy inności poza nawias czło­wie­czeństwa rozu­mianego zgodnie z euro­pejskim modelem lub też projek­tu­jącym euro­pejską i polską siatkę wartości na to, co obce, nieznane, nieroz­po­zna­walne. W spek­taklu zderzone zostaną różne polskie i euro­pejskie narracje i fanta­zmaty kolo­nialne, wywie­dzione z różno­rodnego mate­riału lite­rac­kiego oraz ikono­gra­ficznego (np. „Jądro ciem­ności” Josepha Conrada, polskie książki podróż­nicze: Brandys, Fiedler, Szklarski, komiksy Makuszyńskiego, proza Coetzeego i Sebalda, periodyk „Morze i kolonie”, opra­co­wania doty­czące Ligii Morskiej i Kolonialnej, foto­grafie Leni Riefenstahl, Felice Beato, prace Janka Simona, filmy Herzoga, Coppoli i Miliusa). Dzięki temu forma sceniczna uzyska unikatową postać teatralnego eseju.

 

2010

Zdjęcia zakupów doko­nanych dla Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu w ramach reali­zacji programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „INFRASTRUKTURA KULTURY”.

Zadanie pn.: „Zakupy dla pracowni specja­li­stycznych Teatru” zreali­zowane zostało ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Samorządu Województwa Dolnośląskiego i środków własnych Teatru.

 

  • Zakup wypo­sa­żenia dla pracowni specja­li­stycznych teatru

    W ramach zadania „Zakup wypo­sa­żenia dla pracowni specja­li­stycznych teatru” dokonano prze­budowy możli­wości tech­nicznych stolarni i tapi­cerni, pracowni krawieckiej, plastycznej i charak­te­ry­za­torskej. Pracownie te zajmują się wyko­ny­waniem specja­li­stycznych zadań dla działań zarówno arty­stycznych jak i informacyjno-promocyjnych oraz eduka­cyjnych. Zakup nowych urządzeń i sprzętu pozwolił uzyskać wyższą jakość szytych kostiumów, lepszą i nadą­żającą za aktu­alnymi stan­dardami charak­te­ry­zację, nowo­czesne i nowa­torskie rozwią­zania przy reali­zacji projektów plastycznych, promo­cyjnych, infor­ma­cyjnych, a także bardziej efek­tywną pracę rzemieśl­ników teatralnych.

    Przeprowadzenie tego przed­się­wzięcia pozwoliło dokonać zakupu dla teatralnych pracowni potrzebnych w nich urządzeń i sprzętu. W ramach reali­zacji projektu zakupiono:

    • dla pracowni krawieckiej: stęb­nówkę, maszynę jedno­igłową, overlock do szycia łańcuszkiem, manekiny krawieckie;
    • dla pracowni charak­te­ry­za­tor­skiej: drew­niane głowy w różnych rozmiarach, brodacze, głowy korkowe, brodacze korkowe, poduszkę do czesania tres, głowy styro­pianowe, kartacze, czesała, tres­banki, uchwyty do nich, koło­wrotek, stojaki do głów drew­nianych, statywy do peruk, krauzle tiule, sprężyny montażowe, szpilki, szydełka, oprawki do nich, sztyfty do montażu, sztuczną skórę, łysinę, piecyk peru­karski z podstawą i żelazkiem;
    • dla pracowni plastycznej: stół z do cięcia mate­riałów takich jak folie samo­przy­lepne, papier, tkaniny, matę do cięcia chro­niącą blat stołu, profe­sjo­nalną gilotynę do papieru, bindownicę, kolorową kserokopiarkę;
    • dla pracowni stolarsko-tapicerskiej: pilarkę do cięcia poprzecznego, mobilną wiertarko-dłutarkę, mobilną stru­garkę, mobilną pilarkę taśmową i tarczową, sprę­żarkę i pneu­ma­tyczny taker, wier­tarkę, zakrę­tarkę, maszynę do szycia dla tapicera, odku­rzacz przemysłowy.
  • Celem zadania pn. „VIII Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne – między­na­rodowy festiwal teatralny” jest promocja, wspie­ranie i prezen­tacja najwar­to­ściow­szych zjawisk i tendencji w polskim oraz świa­towym teatrze.

    Podczas 8 dni festi­wa­lowych ok. 60 aktorów z 14 zespołów teatralnych zapre­zentuje 12 wyjąt­kowych projektów arty­stycznych, wyróż­nia­jących się pod względem formy, treści, poszu­kiwań i arty­stycznych wyborów. Za reali­zację zadania odpo­wie­dzialnych będzie ok. 45 pracow­ników i współ­pra­cow­ników Teatru. Festiwalowi towa­rzyszyć będą także 2 imprezy dodatkowe w ramach „9. Wałbrzyskiej Sceny Festiwalu WROSTJA” oraz „5. Wałbrzyskiego POMOSTU Teatralnego”.

    Podstawowym wyróż­nikiem „Wałbrzyskich FANABERII Teatralnych” jest różno­rodność prezen­to­wanych zjawisk arty­stycznych: od mono­dramu po spektakl wielo­ob­sadowy, od trady­cyjnego przed­sta­wienia na scenie pudeł­kowej, po ogry­wanie prze­strzeni poza­te­atralnej, od spek­takli w wyko­naniu utalen­to­wanych, intry­gu­jących debiu­tantów po fine­zyjne popisy mistrzów teatru… Repertuar każdego roku kształ­towany jest bardzo starannie, z uwzględ­nieniem linii reper­tu­arowej Teatru Dramatycznego i ocze­kiwań publicz­ności. Od ośmiu lat wałbrzyscy widzowie podczas listo­pa­dowego festiwalu otrzymują dużą dawkę współ­cze­snego teatru, głownie polskiego, ale poja­wiają się także spek­takle zagra­niczne. Zazwyczaj wśród propo­zycji teatrów reper­tu­arowych poja­wiają się także poje­dyncze projekty alter­na­tywne. Coraz większe zain­te­re­so­wanie widowni dla takich rozwiązań arty­stycznych sprawiło, że w 2010 roku „Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne” poświęcone będą spek­taklom teatrów alternatywnych.

  • Prapremiera sztuki BYŁ SOBIE ANDRZEJ ANDRZEJ ANDRZEJ I ANDRZEJ

    Zadanie „Prapremiera sztuki BYŁ SOBIE ANDRZEJ ANDRZEJ ANDRZEJ I ANDRZEJ” Pawła Demirskiego w reży­serii Moniki Strzępki jest kolejną reali­zacją Teatru Dramatycznego, przy­go­to­wywaną w ramach „SCENY PRAPREMIER”.

    Zaproszony do współ­pracy duet reali­za­torski zasłynął już nieba­nalnymi komen­ta­rzami arty­stycznymi do rzeczy­wi­stości i cieszy się uznaniem zarówno krytyki, jak i publicz­ności. „Był sobie Andrzej…” będzie spek­taklem o legendach polskiej kultury, o polskim teatrze, o narra­cjach tworzonych przez artystów do opisania polskiego społe­czeństwa, wreszcie próbą odpo­wiedzi na pytanie o relacje pomiędzy twórcą a widzem. W wyniku reali­zacji zadania powstanie nie tylko przed­sta­wienie teatralne, ale także nowy utwór drama­tyczny, który ma szanse zaistnieć także i na innych scenach. Zapraszając do współ­pracy uznany tandem twórczy Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu reali­zować będzie cel, jakim jest promocja, wspie­ranie i prezen­tacja najwar­to­ściow­szych zjawisk i tendencji w polskim teatrze./p>

 

2009

  • Modernizacja i poprawa funk­cjo­nal­ności maga­zynów deko­racji

    W ramach zadania „Modernizacja i poprawa funk­cjo­nal­ności maga­zynów deko­racji” wykonane zostaną nastę­pujące działania :

    • przy­go­to­wanie książki obmiarów plano­wanych robót
    • pełnienie nadzoru inspektorskiego
    • wybu­rzenie wybranych ścian działowych
    • tynko­wanie ścian wewnętrznych i wyko­nanie podjazdu pod wewnętrzne schody
    • wylanie nowej podłogi w pomiesz­cze­niach maga­zy­nowych oraz wyko­nanie odpro­wa­dzenia wód desz­czowych przy magazynach
    • wymiana opraw i insta­lacji oświetleniowej

    Zmiany te pozwolą na poprawę warunków i zwięk­szenie ilości prze­cho­wy­wanych deko­racji, które dzięki temu nie będą narażone na znisz­czenie. Zmniejszą się koszty eksplo­atacji pomieszczeń. Realizacja zadania w znaczącym stopniu wpłynie na poprawę warunków funk­cjo­no­wania Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu.

    Materiał zdję­ciowy z wyko­nania zadania: „Modernizacja maga­zynów deko­racji” zreali­zo­wanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego

  • TEATRALNA [de]KONSTRUKCJA

    Celem zadania jest edukacja kultu­ralna, poświęcona procesowi tworzenia dzieła teatralnego w oparciu o mode­rowaną dekon­strukcję wybranych scen spek­taklu „Bohater roku” Ratajczaka/Czaplińskiego w reży­serii Piotra Ratajczaka oraz dzia­łania praktyczne.

    Realizacja projektu obejmuje:

    • udział młodzieży w spek­taklu, po którym – przy udziale mode­ratora – zostanie zreali­zowana dekon­strukcja wybranych scen w celu zilu­stro­wania procesu powsta­wania spek­taklu, roli znaku teatralnego itp.,
    • udział w warsz­tatach teatralnych, kiero­wanych przez reżysera, aktora lub instruktora teatralnego wspie­ranego przez chore­ografa i scenografa
    • publiczną prezen­tację szkicu scenicznego/etiudy.

    Zadanie zostanie zamknięte specjalnym pokazem spek­taklu „Piaskownica” Michała Walczaka w reż. Piotra Kruszczyńskiego.

    Realizacja zadania „TEATRALNA [de]KONSTRUKCJA” w natu­ralny sposób wpro­wadza w życie jeden z głównych celów Programu „Edukacja kultu­ralna i diagnoza kultury”, jakim jest przy­go­to­wanie dzieci i młodzieży do aktywnego uczest­nictwa w kulturze oraz wzbo­ga­canie oferty zago­spo­da­ro­wania wolnego czasu dzieci i młodzieży.

  • VII Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne – między­na­rodowy festiwal teatralny

    VII Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne – między­na­rodowy festiwal teatralny (20-26 listopada 2009), to jedyny tego typu projekt arty­styczny w Wałbrzychu.

    Ideą jego powo­łania stało się pragnienie zapre­zen­to­wania i przy­bli­żenia widzom w niewielkim mieście, z dala od głównych ośrodków kultu­ralnych kraju, najnow­szych nurtów w sztuce teatralnej.

    Festiwal znosi barierę odle­głości i pozwala miesz­kańcom regionu śledzić najistot­niejsze wyda­rzenia teatralne w kraju, a także zapoznać się z próbką teatru europejskiego.

    Zadanie „VII Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne – między­na­rodowy festiwal teatralny” w bezpo­średni sposób przy­czynia się do reali­zacji celu Programu „Wydarzenia arty­styczne”, jakim jest promocja, wspie­ranie i prezen­tacja współ­cze­snych trendów i tendencji w polskiej i świa­towej kulturze.

  • „Wieczór z Zemstą” – premiera na Jubileusz Teatru

    Zadanie „Wieczór z Zemstą” – premiera na Jubileusz Teatru, to reali­zacja dwóch ściśle ze sobą powią­zanych projektów, których premiery staną się kulmi­nacją wieczoru jubi­le­uszowego.

    Jak przed laty – podczas inau­gu­racji dzia­łal­ności wałbrzy­skiego Teatru – na scenie pojawi się „ZEMSTA”, sztan­darowe fredrowskie dzieło w dwóch odsłonach.

    Jeden spektakl będzie reali­zacją orygi­nalnego tekstu, nato­miast drugi projekt („Zemsta na Kameralnej” –tyt. roboczy), to czytanie perfor­ma­tywne współ­czesnej wersji dramatu, napi­sanej przez młodego drama­turga specjalnie dla Teatru Dramatycznego.

    Nowy dramat, inspi­rowany „Zemstą” zostanie wyło­niony w zamkniętym konkursie drama­tur­gicznym. Obie prezen­tacje będą mogły funk­cjo­nować zarówno w postaci dwuspek­ta­klowego „Wieczoru z Zemstą”, jak i w formie dwóch odrębnych projektów.

 

2008

  • Modernizacja i rozbudowa systemu oświe­tlenia scenicznego Dużej Sceny Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu

    W ramach moder­ni­zacji i rozbudowy systemu oświe­tlenia scenicznego Dużej Sceny, planowano zakup i montaż dodat­kowych elementów systemu. Zakupione reflektory wraz z osprzętem zostały zain­sta­lowane na Dużej Scenie Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu. Zwiększyło to wydatnie możli­wości tech­niczne sceny i umożliwi rozsze­rzenie reper­tuaru efektów oświe­tle­niowych podczas kolejnych reali­zacji przedstawień.

     

 

 

  • Adaptacja i wypo­sa­żenie zaplecza tech­nicznego Kameralnej Sceny Studyjnej dla potrzeb działań arty­stycznych – II etap (końcowy) zadania inwe­sty­cyjnego pn. „PRZEBUDOWA I ROZBUDOWA POMIESZCZEŃ KAMERALNEJ SCENY STUDYJNEJ TEATRU DRAMATYCZNEGO IM. JERZEGO SZANIAWSKIEGO W WAŁBRZYCHU”

    Realizacja zadania była II etapem (końcowym) zadania inwe­sty­cyjnego pn. PRZEBUDOWA I ROZBUDOWA POMIESZCZEŃ KAMERALNEJ SCENY STUDYJNEJ TEATRU DRAMATYCZNEGO IM. JERZEGO SZANIAWSKIEGO W WAŁBRZYCHU, zreali­zo­wanego w 2007 roku. W wyniku reali­zacji zadania powstało dodatkowe pomiesz­czenie o wielo­funk­cyjnym charak­terze. Z powo­dzeniem będzie ono służyć za swoisty SALON, wspie­rający arty­styczne aspi­racje Wałbrzyszan, MIEJSCE SPOTKAŃ: młodzieży z warsz­tatów teatralnych propa­gu­jących eduka­cyjny wymiar arty­stycznej dzia­łal­ności teatralnej w ramach Akademii Wrażliwości, aktorów w ramach Sceny Inicjatyw Aktorskich, środowisk arty­stycznych Wałbrzycha (Meeting Point), Cieni Teatru, publicz­ności teatralnej (wieczór poetycki, promocja wydaw­nictw, autorski spektakl kame­ralny, debiut, mini koncert, dyskusja…).

  • VI WAŁBRZYSKIE FANABERIE TEATRALNE – między­na­rodowy festiwal teatralny

    VI Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne były odsłoną festiwalu, prezen­tu­jącego najcie­kawsze przed­sta­wienia minionego sezonu. Edycja 2008 wzbo­gacona była o III WAŁBRZYSKI pomost TEATRALNY , czyli prezen­tację spek­takli z Dolnego Śląska i Wałbrzyską Scenę WROSTJA, prezen­tującą mono­dramy reko­men­dowane przez jury Wrocławskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora. Szóstą, między­na­rodową edycję Festiwalu zakoń­czyło autorskie przed­sta­wienie aktora z Kowna na Litwie – Aleksandra Rubinovasa.

    Wszystkim spek­taklom towa­rzy­szyły mode­rowane spotkania z twórcami i dyskusje w KLUBIE FESTIWALOWYM, który wpisał się na stałe w program Wałbrzyskich FANABERII i stanowi forum wymiany myśli o tenden­cjach we współ­czesnym teatrze.

    Nieoficjalny ranking prezen­to­wanych spek­takli, który funk­cjonuje wśród Publiczności od pierwszej edycji Festiwalu, w 2008 roku PO RAZ PIERWSZY przyjął formę oficjalnego PLEBISCYTU PUBLICZNOŚCI. Jego uczestnicy przy­znali wybranemu przed­sta­wieniu „FANABERIĘ PUBLICZNOŚCI”.

2007

  • Dni Dramaturgii – 8. i 9. edycjaOd 2003 roku Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego prezentuje widzom najnowsze dramaty w ramach cyklicznej imprezy pod nazwą DNI DRAMATURGII. W ramach 7 wcze­śniej­szych edycji cyklu widzowie mogli się zapoznać z drama­turgią szere­gowaną według różnych kryteriów doboru. Prezentowaliśmy młodą drama­turgię Polski, Irlandii, Rosji, Czech oraz dramaty powiązane tema­tycznie, doty­czące kondycji współ­cze­snego czło­wieka. W roku 2007 cykl wzbo­gacony został o nowe środki teatralnej ekspresji.
  • VIII Dni Dramaturgii – DRAMATURGIA BEZ LITER, to przed­się­wzięcie, które obej­mowało prezen­tację przed­stawień teatru ruchu oraz zajęcia warsz­tatowe dal młodzieży. W ramach VIII Dni Dramaturgii widzowie mogli obejrzeć kilka inte­re­su­jących spek­takli bazu­jących na poza­wer­balnych środkach ekspresji. Podsumowaniem tego przed­się­wzięcia była NOC CHOREOGRAFÓW, podczas której spotkali się specja­liści od ruchu teatralnego z reżyserami.
  • IX Dni Dramaturgii TEATR GAZETOWY „Teatr Gazetowy” to specy­ficzna, nie prak­ty­kowana dotąd forma teatru „inter­wen­cyjnego”. W ramach „Dni…”powstał swoisty periodyk teatralny. W pier­wotnych zało­że­niach, prezen­tacje swą krót­ko­trwałą aktu­al­nością miały wzorować się na formule dzien­ników, jednakże reali­za­torów uwiódł także star­szych gazet czar… Okazało się, że gazety – choćby i nieco prze­ter­mi­nowane – mogą okazać się wspa­niałym mate­riałem do scenicznej adap­tacji. I właśnie takie adap­tacje domi­nowały w reper­tuarze. Teatr Gazetowy prze­dłużył donie­sieniom prasowym aktualność.
  • Akademia WrażliwościNa projekt eduka­cyjny Akademia Wrażliwości złożyły się:
    • dwa warsztaty teatralne (dla począt­ku­jących i zaawan­so­wanych) w wymiarze 3 godzin tygo­dniowo dla każdego z warsztatów;
    • 8 spotkań semi­na­ryjnych poświę­conych historii i teorii teatru, tendencji we współ­czesnej drama­turgii polskiej i świa­towej, praktyce scenicznej, orga­ni­zacji prze­strzeni teatralnej i krytyce teatralnej;
    • „IV Konkurs na recenzję ze spek­takli reper­tu­arowych Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu”
  • Scena Prapremier – 2. edycjaZadanie obej­mowało napi­sanie i reali­zację sztuki Przemysława Wojcieszka. Ja jestem Zmartwychwstaniem. Dramat został napisany na zamó­wienie Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu. Utwór, poru­szający ciągle aktualne i uniwer­salne problemy ludzi, walczących o godność i szczęście wbrew czasom i miejscu, w którym przyszło im żyć, związany jest z Wałbrzychem. Takie „czer­panie z miejsca” jest bowiem cechą charak­te­ry­styczną twór­czości Wojcieszka, artysty silnie zwią­zanego z Dolnym Śląskiem.
  • V Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne V Wałbrzyskie FANABERIE Teatralnesą kolejną odsłoną festiwalu prezen­tu­jącego najcie­kawsze przed­sta­wienia minionego sezonu. Edycja 2007 wzbo­gacona jest o II WAŁBRZYSKI pomost TEATRALNY czyli prezen­tację spek­takli z Dolnego Śląska i Wałbrzyską Scenę WROSTJA prezen­tującą monodram reko­men­dowany przez jury Wrocławskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora

 

2006

  • IV Wałbrzyskie FANABERIE TeatralneCelem 4. edycji festiwalu teatralnego Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne była promocja twór­czości arty­stycznej poprzez prezen­tację najcie­kaw­szych aktu­alnie wydarzeń teatralnych w Polsce i konfron­tację z wybranymi spek­ta­klami krajów sąsia­du­jących (Czechy, Rosja) oraz przy­bli­żenie ich regio­nalnej społecz­ności. FANABERIE miały zatem zasięg międzynarodowy.